5 Manieren om je mentale gezondheid te beschermen in onzekere tijden

2020-04-20

De COVID-19 pandemie heeft de wereld in grote onzekerheid gebracht. Als gevolg daarvan voelen veel mensen zich hulpeloos, gestrest of angstig, wat een negatieve impact kan hebben op onze mentale gezondheid en algemene welzijn.

In tijden van crisis en onzekerheid is het van groot belang om voor je mentale gezondheid te zorgen en je spirit hoog te houden. Daarom vijf simpele tips die je kunnen helpen bij het beschermen van je mentale gezondheid. 

1. Minimaliseer de tijd die je besteed aan nieuwsberichten 

Tijdens een crisis verspreiden geruchten en speculaties zich snel, vaak in de vorm van worst-case scenario’s die angsten alleen maar aanwakkeren. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen is belangrijk, maar voor veel van ons kan het nieuws meer angst en zorgen creëren dan nodig.

De World Health Organization (WHO) raad het volgende aan: 

Minimize watching, reading or listening to news about COVID-19 that causes you to feel anxious or distressed; seek information only from trusted sources and mainly so that you can take practical steps to prepare your plans and protect yourself and loved ones. Seek information updates at specific times during the day, once or twice. The sudden and near-constant stream of news reports about an outbreak can cause anyone to feel worried. Get the facts; not rumours and misinformation.

Niemand weet precies hoe de komende maanden zich gaan ontwikkelen en daarom is het belangrijk om niet alles te geloven wat je leest. Zorg ervoor dat wanneer je social media gebruikt, je de informatie die in je feed verschijnt kritisch blijft bekijken. Wees ook voorzichtig met de informatie die je zelf deelt. Om te voorkomen dat je wordt overladen met negatief nieuws en foutieve informatie, kun je wellicht een limiet stellen aan de tijd die je aan sociale media besteed. Zoek voor balans naar berichten die positieve en hoopvolle nieuwsberichten of beelden uitlichten.

happy_man_ipad

2. Creëer routines en houd je daaraan

Vooral wanneer je vanuit huis werkt, is het belangrijk om dagelijkse routines op te stellen. Omdat we gewoontedieren zijn, helpen routines, structuur en consistentie ons om focus te houden op de belangrijke dingen die we moeten doen, de dagelijkse productiviteit en motivatie te behouden en stress te voorkomen.

Sta iedere dag op dezelfde tijd op, eet gezond, sport en wees er zeker van dat je minimaal 30 minuten pauze neemt voor de lunch. Routines helpen ons bij het aanpassen aan verandering, ontwikkelen van gezonde gewoonten en het verminderen van stress.

Slaap is ook vitaal. Probeer iedere dag ongeveer op dezelfde tijd naar bed te gaan en ontspan door 30 minuten een boek te lezen voordat je echt gaat slapen. Slecht slapen kan een significante invloed hebben op je psychologische staat, immuunsysteem en mentale gezondheid. Voor tips over waarom slaap belangrijk is, lees onze post, The Need for Sleep.

3. Word creatief

Door social distancing besteden we meer tijd binnen dan we gewend zijn of dan we zouden willen. Gebruik deze tijd positief door te beginnen aan een creatief project. 

Is er iets wat je altijd al had willen doen maar waar je de tijd nooit voor had? Misschien wil je wel een instrument leren bespelen, een blog starten, schilderen, je eigen brood bakken, een nieuw recept proberen of een nieuwe taal leren. Gebruik je tijd wijs en doe iets creatiefs!

4. Blijf fit en gezond 

Fysieke activiteit helpt ons om ons immuunsysteem te versterken en produceert endorfine – onze ‘hersen-feel-good-neurotransmitter’- die ons helpt om stresshormonen te verminderen.

Zoals HelpGuide deelt: Regelmatig bewegen kan een diepgaande positieve impact hebben op depressie, angst, ADHD en meer. Het verlicht stress, verbetert ons geheugen, helpt je beter te slapen en verhoogt je algemene welzijn.

Veel sportscholen bieden hun leden op dit moment online sportklasjes aan. Of je nu wel of niet lid bent van een sportschool, zorg ervoor dat je thuis regelmatig beweegt of voor een lange wandeling de deur uitgaat.

sneakers-wandeling

5. Blijf in contact 

Talrijke onderzoeken hebben geconcludeerd dat een van de grootste voorspellers van ons geluk ons sociale contact is, inclusief het contacten met onze collega’s op het werk.

Zoals we al schrijven in de blog, Het belang van socializen op afstand, in tijden van social distancing, is in tijden van sociale afstand het behouden van sociaal contact absoluut noodzakelijk voor ons algemene welzijn.

Maak regelmatig contact met je vrienden en collega’s. Stuur ze bijvoorbeeld positieve en motiverende e-mails en berichten zoals de werknemers van Derby Cycle in Duitsland doen. Probeer, naast dagelijkse en wekelijkse online team meetings, in de ochtend of middag online koffiepauzes in te lassen. Of online vrijdagmiddag borrels en team activiteiten zoals een online pubquiz.

 

Voor meer tips over het belang van communicatie, download onze whitepaper, An Employer’s Guide to Effective Communication.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Abonneer je op onze blog