Financial Wellness: Hoe het te ondersteunen door bewustwording te creëren

Laatst bijgewerkt: 2021-03-305 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Vóór de coronapandemie onthulde een rapport uit 2017 waarin trends en verschuivingen in het denken over financiële benefits voor werknemers werden onderzocht, dat 56% van de werknemers verklaarde dat ze erg of enigszins gestrest zijn over hun financiële situatie.

Tegenwoordig, met de voortdurende situatie, zal dit aantal waarschijnlijk nog hoger zijn, met minder werkzekerheid, wereldwijde ontslagen, en veel werknemers die gedwongen worden hun werktijd te verminderen.

Financieel welzijn of economische zekerheid is een vitaal onderdeel van ons algemeen welzijn. Het is immers onwaarschijnlijk dat we een hoge mate van welzijn ervaren als we ons gestrest voelen over onze financiën. Tegenwoordig begrijpen steeds meer organisaties hoe belangrijk het is om voor het financiële welzijn van hun werknemers te zorgen.

 

Doen wat juist is is ook slim zakendoen

Het 2020 Workplace Benefits Report van de Bank of America onthult dat 62% van de werkgevers zegt dat ze zich tegenwoordig "extreem" verantwoordelijk voelen voor het financiële welzijn van hun werknemers. Behalve dat het juist is om te doen, is prioriteit geven aan het financiële welzijn van werknemers ook slim zakendoen:

  • Financiële zorgen hebben niet alleen invloed op het welzijn en de productiviteit van de werknemers, maar ook op de bedrijfsresultaten door meer ziekteverzuim en absenteïsme.
  • Prioriteit geven aan het financiële welzijn van werknemers is een geweldige manier voor organisaties om hun werkgeversmerk te versterken en, op hun beurt, talent aan te trekken.

  • Werknemers bewust maken van alle verschillende componenten waaruit hun totale beloning bestaat, is een krachtige manier om het behoud van werknemers te ondersteunen. Immers, waarom zouden werknemers naar elders willen gaan als ze weten dat hun financieel welzijn gesteund wordt, en ze door hun huidige werkgever goed gecompenseerd worden?

Tips_how_to_support-1

Informatie duidelijk en beschikbaar maken

In Benify’s Compensation Gap survey, werd ontdekt dat 8 van de 10 werknemers hun totale beloningenpakket onderschatte. Bovendien zijn werknemers zich gemiddeld niet bewust van tot 33% van hun totale beloning, inclusief pensioenen, bonussen, bedrijfsaandelen, verzekeringen, maaltijdsubsidies, en secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe kunnen werknemers een positief financieel welzijn ervaren als ze niet weten welke financiële arbeidsvoorwaarden, hulpmiddelen en diensten voor hen beschikbaar zijn?

Een van de eenvoudigste maar doeltreffendste manieren om het bewustzijn te vergroten is informatie over vergoedingen en uitkeringen gemakkelijk toegankelijk en beschikbaar te maken. De meeste toonaangevende organisaties gebruiken tegenwoordig een of andere vorm van een benefits platform. Door werknemers te laten inloggen op hun werknemersplatform voor toegang tot hulpmiddelen, advies en informatie over hun financiën, waaronder pensioenen, spaarplannen, en verzekeringen, kunnen werkgevers hun werknemers naar één plaats verwijzen.

Als je aanbieder van het benefits platform zijn eigen app heeft, kunnen werknemers deze informatie vanuit hun handpalm opvragen. Stel bijvoorbeeld dat een werknemer wil zien bij welke verzekeringen hij momenteel is ingeschreven of welke spaarmogelijkheden er zijn; hij of zij kan dan gewoon op elk moment en vanaf elke plek de app starten en door het werknemersplatform bladeren.

How_to_support_it-1

Een duidelijker beeld krijgen

Naast het bieden van de juiste financiële steun, gaat het er bij financieel welzijn om de werknemers bewust te maken van je volledige investering en de werkelijke waarde van hun totale beloning.

De beste manier om de totale beloning te communiceren en bewustwording daarvan te creëren is via een duidelijke visualisatie van hun totale beloningspakket in de vorm van een digitaal Total Reward Statement (of TRS) dat via hun employee benefits platform beschikbaar is.

Een Total Reward Statement berekent het totale beloningspakket van een werknemer, en stelt daarvan een gevisualiseerde uitsplitsing samen, inclusief verzekeringen, pensioenen, secundaire arbeidsvoorwaarden, en eventuele extra vergoedingen (bv. bonus of bedrijfsaandelen).

Een Total Reward Statement kan ook een krachtig hulpmiddel zijn om je volledige aanbod te laten zien tijdens de wervings- en onboardingfasen. Door kandidaten een geïllustreerde uitsplitsing van je aanbod te presenteren toon je transparantie en creëer je een groter financieel bewustzijn.

Een bedrijf is slechts zo goed als zijn mensen. Daarom is financieel welzijn van werknemers niet alleen een persoonlijke zaak, maar ook zakelijk van belang. Zoals de beroemde uitspraak van Malcolm X luidde: "wanneer "ik" vervangen wordt door "wij" wordt zelfs ziekte welzijn."


Op zoek naar meer tips over hoe je het financiële welzijn van je werknemers kunt vergroten? Download ons e-book, Financial Wellness: The Topic You Can’t Afford to Ignore.

FINANCIAL WELLNESS E-BOOK