Is jouw HR klaar voor Industry 4.0?

Laatst bijgewerkt: 2022-07-195 minuten leestijd

Werknemers en hun werkomgeving veranderen continu. Dat betekent ook dat de manier waarop we werken verandert en we zijn daarmee ondertussen aanbeland in de vierde industriële revolutie, of 'Industrie 4.0'. Door de pandemie is het gebruik van digitale middelen explosief gegroeid, wat Industrie 4.0 nog eens een extra duw in de rug gaf. Maar hoe passen bedrijven hun HR-beleid hierop aan?

 

Wat is Industrie 4.0?

Al in 1999 zei Anthony Giddens, socioloog en voormalig directeur van de London School of Economics, dat de wereld kleiner werd door technologie en steeds goedkopere reisopties.

Dat had hij goed gezien.

We maken even een sprong in de tijd naar 2016, toen gebruikte Klaus Schwab, oprichter en directeur van het World Economic Forum, voor het eerst de uitdrukking de vierde industriële revolutie.

Maar wat is die vierde industriële revolutie precies?

De vierde industriële revolutie, of Industrie 4.0 gaat over opkomende technologische toepassingen zoals kunstmatige intelligentie (AI), autonome voertuigen, robotica en het industriële internet van dingen (IIoT). Meer algemeen verwijst de term naar de miljarden mensen die met elkaar verbonden zijn door smartphones, tablets, laptops en smart-televisies.

 pensionsforman

Hoe ga je om met benefits bij Industrie 4.0?

Zelfs Klaus Schwab had destijds niet kunnen voorspellen hoe snel Industrie 4.0 zich zou ontwikkelen. Vooral de pandemie heeft hier een grote rol bij gespeeld. Wereldwijd vertrouwen de mensen op mobiele apps die de meest alledaagse taken voor ze uitvoeren. Van parkeren tot boodschappen doen en betalen, we regelen het nu allemaal digitaal. In het vierde kwartaal van 2021 werden er in Europa alleen al 6,4 miljard apps gedownload waaraan in totaal bijna 4 miljard euro werd besteed.

We kunnen wel stellen dat Industrie 4.0 een feit is. Al in 2004 zagen de oprichters van Benify dat een technologische HR-oplossing nodig was. Ondertussen wordt Benify gebruikt door meer dan 1500 bedrijven en 2 miljoen gebruikers over de hele wereld. Met ons platform en onze app hebben we de manier waarop werkgevers en werknemers met elkaar omgaan opnieuw vormgegeven. Het platform is eenvoudig aan te passen zodat het eenvoudig te integreren is in iedere omgeving. We bieden een data mapping-tool, krachtige filter-opties en HR-professionals kunnen via de app ook eenvoudig contact houden met alle medewerkers op verschillende onderdelen (touchpoints). Zo kun je altijd en overal een gepersonaliseerde boodschap overbrengen aan alle medewerkers.

Helemaal in lijn met de vierde industriële revolutie, worden processen zo door een digitale toepassing efficiënter en volledig gestroomlijnd. Hierdoor worden HR-processen nog waardevoller. Meer daarover lees je ook in de blog 3 manieren waarop bedrijven technologie kunnen gebruiken om employee benefits te personaliseren.

Met één app kunnen je medewerkers nu alles regelen wat nodig is: van het gebruik van wellness faciliteiten tot de laatste stand van hun pensioen of het aantal vakantiedagen dat nog openstaat. Je kunt je medewerkers ook nog korting bieden, of een pakket waarmee ze zelf hun (thuis-)kantoor kunnen inrichten, een mobiele telefoon kunnen kiezen of hun hotelboekingen kunnen beheren.

 Industry_4.0_2

Apps zorgen dat je Industrie 4.0 makkelijk aan kunt!

Bij Industrie 4.0 gaan we ervan uit dat iedereen overal bereikbaar is en dat mensen toegang hebben tot informatie waar en wanneer ze maar willen. Maar dit is niet altijd het geval. Neem bijvoorbeeld Ambea (een Zweeds particulier zorgbedrijf). Hun medewerkers zijn altijd onderweg en zitten niet altijd achter een computer, of in de buurt van hun telefoon of e-mail. Maar met Benify's communicatie-tool kan projectmanager Filip Carlsson nog makkelijk contact onderhouden met zijn mensen. "We doen dat met de app op hun mobiele telefoon via hetzelfde platform waar mensen inloggen voor hun salarisstroken en waar ze gebruik maken van hun benefits."

Apps zorgen er bij Industrie 4.0 niet alleen voor dat ze tijd besparen op HR-vlak, maar ook dat mensen gebruik kunnen maken van bekende en veilige technologie die eenvoudig te gebruiken is. We zien dat 74% van alle aanmeldingen op het Benify-platform via de app loopt.

Soms wordt gesteld dat Industrie 4.0 werk en alles er omheen veel minder menselijk maakt. Maar met Benify worden je medewerkers zeker niet gezien als robots, maar eerder het omgekeerde. We zorgen ervoor dat de mens centraal staat en blijven ons platform en onze tools op die manier ontwikkelen. Waarom? Omdat mensen ertoe doen.


Wil je meer weten over hoe Ambea's medewerkers de Benify-app gebruiken in de vierde industriële revolutie? Lees hier verder.