10 manieren om een moderne employer branding-strategie op te bouwen

Laatst bijgewerkt: 2021-05-287 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Wat is een employer brand? Zoals een invloedrijke directeur HR ooit zei, het is wat je werknemer over je zegt na een paar glazen wijn. Hoe waar dit ook is, je employer brand houdt hier niet op. Het is een doorlopend proces. En het kan van dag tot dag veranderen. Het kan worden teruggebracht tot alles, van goede koffie tot slechte managers.

Hoe kan employer branding de werving van personeel vergemakkelijken?


De voordelen van een modern employer brand zijn duidelijk. Een goed employer brand kan het ziekteverzuim en het personeelsverloop terugdringen. Het kan het voor een werkgever ook veel gemakkelijker maken om talent aan te trekken, te begeleiden en te behouden - en het kan zelfs de investeringen en de kosten beperken.

Daarom is het belangrijk dat je zorg draagt voor het ontwikkelen, beheren en onderhouden van je employer brand gedurende de gehele employee lifecycle. Je bedrijf hangt er immers van af. Maar wat kun je vandaag de dag doen om je employer brand te verbeteren? Hoe kun je een van de topwerkgevers in je bedrijfstak worden?

 

Zoek je enkele voorbeelden voor moderne employer branding?

Hieronder vind je onze 10 beste tips voor het bouwen van een moderne brandingstrategie op je werkplek voor 2021:

 

  1. Populaire arbeidsvoorwaarden voor eten en drinken aanbieden

Hoe goed is jouw koffie? Wist je dat de jongste werknemers van deze tijd arbeidsvoorwaarden in de vorm van eten en drinken meer waarderen dan welke andere arbeidsvoorwaarde ook? Sterker nog, als je concurrent betere opties voor eten en drinken biedt, zou dat alleen al genoeg zijn om tot 6% van je werknemers naar hun deur te lokken. Wil je je employer brand een boost geven voor de afgestudeerden en jonge professionals van vandaag? Koffie, fruit, lunch en snacks kunnen het juiste antwoord zijn.

personalförmåner

  1. Je managers zorgvuldig trainen en helpen ontwikkelen

Wat zoeken werknemers in een werkgever? In onze recente onderzoek over employee benefits ontdekten we dat werknemers goed management de belangrijkste factor vonden bij het kiezen van een werkplek (andere factoren waren werkcultuur en collega's). Al je harde werk op het gebied van employer branding kan in een oogwenk ongedaan gemaakt worden als je je managers niet de juiste hulpmiddelen, steun en begeleiding biedt om hun teams te managen. Een slechte manager is een symptoom (geen oorzaak) van een slechte werkomgeving.

 

  1. Deel je employer brand op je sociale mediakanalen

Deel het insiderverhaal op je sociale kanalen: van twitter tot Instagram, LinkedIn tot facebook. Wist je dat de meeste kandidaten vaak de sociale feeds van bedrijven bekijken voor ze op gesprek komen? En dat geldt niet alleen voor kandidaten, maar ook voor je zakelijke prospects en klanten. Een gelukkige werkplek en betrokken personeel is ook een belangrijke factor bij de beslissing om zaken te doen. Een actieve sociale aanwezigheid = #1 werkplek.

 

  1. Communiceer de succesverhalen van je werknemers

Neem het verhaal rond je employer brand in eigen hand. Door je successen intern (op je werkomgeving via nieuwsbrieven, evenementen en andere forums) en extern (via je website en andere PR activiteiten) te communiceren kun je de wereld laten zien wat je te bieden hebt en hoe geweldig het is om voor jou te werken.

 

  1. Onderzoek je bedrijfstak - wat maakt ze tot een geweldige werkomgeving?

Zoek alles over je bedrijfstak uit. Wat willen werknemers, wat biedt de concurrentie en waarom kiezen kandidaten voor je concurrenten. Hoe kun je jouw employee experience verbeteren? Bezoek bronnen met beoordelingen en waarderingen van werknemers (zoals glassdoor) om na te gaan wat goed (en hoogstwaarschijnlijk slecht) is aan je employer brand - en wat verbeterd kan worden.

 

  1. Ontdek de voordelen van personeelsenquêtes

Wil je echt inzicht in je employer brand? Praat met mensen. Bij het sollicitatiegesprek, tijdens onboarding, met regelmatige tussenpozen gedurende het jaar en opnieuw bij offboarding. In een recente enquête onder HR managers ontdekten we dat veel werkplekken eigenlijk het meeste te weten komen over hun employer brand (en dat van hun concurrenten) bij het interviewen van kandidaten. Onthoud dat alleen eerlijke feedback waarde biedt - maak je personeelsenquêtes anoniem.

 

  1. Luister naar feedback van personeel

Baseer je employer branding activiteiten op bruikbare inzichten - en niet op een bevlieging. Begrijp je medewerkers, ontdek hoe je organisatie wordt ervaren, en vergelijk je activiteiten met die van concurrenten. Er zijn altijd mogelijkheden voor verbetering, maar realiseer je dat reputatie opbouwen en versterken een doorlopend proces is.

 

  1. Zorg voor een mobiele employee experience

Wist je dat tot 85% van de Generatie Z-werknemers er de voorkeur aan geeft om met hun smartphone in te loggen op hun werknemersportaal? Als je echt wilt dat je employer brand weerklank vindt bij je werknemers, dan moet je dicht bij hen komen. Om dit te doen is het belangrijk dat je hun gedragingen, gewoonten en voorkeuren begrijpt - vooral als het gaat om personeelscommunicatie. Wil je dat jouw brand het in de toekomst redt? Ga mobiel of ga naar huis.

BENIFY_What is a Total Rewards Statement

  1. Bied arbeidsvoorwaarden die jouw brand values weerspiegelen

In de hedendaagse werkomgeving is het gewoon niet genoeg om je brand values overal op je muren en websites te schilderen. Als je wilt dat je waarden weerklank vinden - moet je laten zien dat je het meent door de juiste arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Van MVO-oplossingen en work/life opties, tot verzekeringen en voordelen op het gebied van persoonlijke financiën. Uit ons eigen onderzoek weten we dat werknemers die zeggen dat ze de visie, missie en kernwaarden van hun werkgever begrijpen tot 28% meer betrokken zijn dan degenen die dat niet doen.

 

  1. Ontwikkel een arbeidsvoorwaarden- en communicatiestrategie

Een modern en effectief employer brand ontstaat niet vanzelf. Het is het resultaat van nauwgezet werknemersonderzoek, enquêtes en planning. En dat is nog maar het begin. Het wordt onderhouden en ontwikkeld met meer enquêtes en regelmatige branding activiteiten. Werknemers op werkplekken met een bredere arbeidsvoorwaarden- en communicatiestrategie zijn 20% meer tevreden over hun arbeidsvoorwaarden, 19% meer overtuigd dat hun arbeidsvoorwaarden beter zijn dan die van de concurrentie en 14% dichter bij het employer brand. En dat niet alleen: het hebben van een strategie verbetert niet alleen de inspanningen op het gebied van employer branding, maar kan bedrijven ook helpen om kosten te besparen en verspilde investeringen in arbeidsvoorwaarden te voorkomen.


Wil je meer weten over hoe je een moderne employer branding-strategie op te bouwen en welke arbeidsvoorwaarden op dit moment het belangrijkst zijn voor de werknemers? 

Download vandaag nog het Future of Work report!

FUTURE OF WORK REPORT