HR trends in 2023: Een verschuiving in talentmanagement

Laatst bijgewerkt: 2023-06-296 minuten leestijd

HR speelt een cruciale rol in het succes van organisaties. In 2023 vindt er een verschuiving plaats in HR, waarbij de manier waarop we talent aantrekken en managen, volledig verandert. Als Benify volgen we de nieuwste trends en technologieën op de voet. We nemen je graag mee in de meest opvallende HR-trends van 2023.  

Tijden veranderen. We hebben een wereldwijde pandemie meegemaakt, een oorlog en nu waarschijnlijk een wereldwijde recessie. Daarbij komt de veranderende aard van banen, de opkomst van het hybride werken, het tekort aan vaardigheden, verhoogde werknemersverwachtingen en het onderwerp diversiteit. Met dit in acht genomen, is HR voor organisaties belangrijker dan ooit. Ook in 2023 staat bedrijven een flinke uitdaging te wachten: een competitief talentlandschap, een uitgeputte beroepsbevolking en de druk om kosten onder controle te houden midden in een economische crisis. Hoe werkgevers hiermee omgaan, is voor werknemers bepalend om een keuze voor een werkgever te maken. De HR-trends in 2023 komen voort uit een combinatie van technologische vooruitgang, sociale en culturele verschuivingen en een focus op het welzijn van werknemers.  

Financial_resilience


Leg de focus op een ultieme werknemerservaring
 


Van de eerste indruk van een kandidaat, tot het werven, onboarden, loopbaanontwikkeling en de keuze wanneer een werknemer een bedrijf verlaat, het zijn allemaal kritische ervaringen. Werknemers zoeken in 2023 naar organisaties die zich richten op de volgende vier gebieden met betrekking tot HR: 
 

  • De mens staat op de eerste plaats: de werknemerservaring is afgestemd op hun persoonlijke en professionele behoeften. Een werkomgeving waarin werknemers zich gewaardeerd, betrokken en gemotiveerd voelen. 
  • Flexibiliteit: een uniforme aanpak past niet bij iedereen, werknemers hebben behoefte aan flexibele werktijden en voordelen die bij hun levensstijl passen. Flexibele werkregelingen, een positieve bedrijfscultuur en kansen voor groei en ontwikkeling staan centraal. 
  • Bijdrage aan de samenleving: werknemers zoeken steeds vaker naar organisaties die zich richten op hun ethiek, waarden en politiek.  
  • Algeheel welzijn: werknemers werken graag bij een organisatie met een holistische benadering ten aanzien van mentale, fysieke en emotionele gezondheid. HR teams werken nauw samen met managers om de werknemerservaring te verbeteren en het welzijn van werknemers te bevorderen.  

 

Zet HR-technologie in om verbinding te creëren 


Waar en wanneer mensen ook werken, technologie speelt een cruciale rol bij het verbinden van werknemers. En communicatie is essentieel om iedereen betrokken en geïnformeerd te houden. Effectieve communicatie moeten authentiek zijn, niet alleen informatief. Maar liefst 85% van de werknemers noemt authenticiteit zelfs als de nummer één kwaliteit die een manager moet bezitten om hen te ondersteunen hun werk goed uit te voeren. Zet daarom een effectieve communicatietool in om werknemers verbonden te houden met elkaar, het management en de bedrijfscultuur. De communicatietool van Benify kan daarbij helpen, het vergemakkelijkt een naadloze en transparante communicatie tussen werknemers, leidinggevenden en managers. Daardoor is regelmatige feedback, samenwerking en informatie-uitwisseling mogelijk. En heb je er al aan gedacht kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten voor het wervingsproces? AI heeft al een grote impact gehad op diverse sectoren, en HR is daar geen uitzondering op. In 2023 wordt AI een integraal onderdeel van het wervingsproces. Recruitmentsoftware gebaseerd op AI is in staat geautomatiseerd sollicitaties te beoordelen, CV’s te analyseren en zelfs persoonlijkheidstests uit te voeren. Dit helpt HR-teams sneller en efficiënter geschikte kandidaten te selecteren, wat tijd en kosten in het wervingsproces bespaart.   

HR_Trends


Investeer in werknemerswelzijnsprogramma’s 


Uit onderzoek in 2022 bleek dat organisaties die investeerden in werknemerswelzijnsprogramma’s een gemiddeld rendement op investeringen zagen van 3 dollar voor elke dollar die werd uitgegevens. Bovendien schat de Wereldgezondheidsorganisatie dat geestelijke gezondheidsstoornissen de wereldeconomie jaarlijks zo’n 1 miljard dollar kost aan verloren productiviteit. Als gevolg hiervan zien steeds meer bedrijven de waarde in van het investeren in het welzijn van hun werknemers. Daarbij ligt in 2023 de nadruk op holistische welzijnsprogramma’s, die zowel de fysieke als de mentale gezondheid aanpakken. Denk hierbij aan fitnessruimtes en meditatieruimtes op locatie, maar ook geestelijke ondersteuning voor werknemers. Ook streven veel bedrijven ernaar welzijn in hun bedrijfscultuur te integreren door gezond gedag en een gezonde levensstijl onder de aandacht te brengen bij hun werknemers. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de inzet van draagbare apparaten om fysieke activiteiten en slaappatronen te monitoren of om het stressniveau bij te houden en te beheren. Ook hier kan kunstmatige intelligentie een rol spelen om gegevens te analyseren en patronen te identificeren om slecht werknemerswelzijn in kaart te brengen. Investeer in het welzijn van werknemers om daarmee de productiviteit te verbeteren, de kosten van de gezondheidszorg te verlagen en een positievere en ondersteunende werkomgeving te creëren. Zet de enquêtetool van Benify in om feedback te verzamelen om een goed inzicht te krijgen in de behoeften, zorgen en verwachtingen van je werknemers. Dit kan bijdragen aan verbetering en juiste besluitvorming op HR-gebied.   

 

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn cruciaal 


Salaris, cultuur, flexibiliteit en betekenisvol werk blijven belangrijke factoren om top talent in 2023 aan te trekken en te behouden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn daarbij ontzettend belangrijk en flexibel in te zetten. Bied daarbij financiële kortingen op alledaagse producten en diensten in plaats van grote aankopen. Dit is in tijden van economische crisis enorm aantrekkelijk voor werknemers. Maar voordat je je volledige arbeidsvoorwaardenpakket omgooit, is het verstandig te onderzoeken wat je werknemers weten dat beschikbaar is aan arbeidsvoorwaarden. Uit een Britse enquête onder meer dan 2.500 werknemers, bleek dat slecht 57% van het personeel aangaf dat hun werkgever had gecommuniceerd over de arbeidsvoorwaarden waar ze uit konden kiezen. Zorg ervoor dat de beschikbare voordelen die er zijn voor werknemers goed bij hen bekend zijn.  


Nieuwsgierig naar meer trends en inzichten in de wensen en behoeften van werknemers? Wij ook! We vroegen 8000 werknemers in 8 verschillende landen welke secundaire arbeidsvoorwaarden in hun top 3 staan en wat de toekomst van werk in petto heeft, en we verzamelden hun antwoorden in ons rapport The Benefits Factor.

DOWNLOAD HET RAPPORT