Gen Z op de werkvloer, een nieuwe generatie in opkomst

Laatst bijgewerkt: 2023-06-137 minuten leestijd

De arbeidsmarkt evolueert continu, zo ook de generaties in het werkveld. Millennials zijn inmiddels al enkele jaren aan het werk en maken een steeds groter percentage uit van het personeelsbestand van de meeste organisaties. Een nieuwe generatie is in opkomst die haar stempel drukt op de professionele wereld: Generatie Z, oftewel Gen Z. Zij zijn net afgestudeerd van de middelbare school of universiteit en treden toe tot het arbeidsleven. Bij elke nieuwe generatie werknemers horen unieke kenmerken en waarden. Daarom is het voor werkgevers om deze nieuwe generatie en de trends die hun werkvoorkeuren en gedrag beïnvloeden, te begrijpen.   


Gen Z zijn werknemers die zijn geboren tussen 1995 en 2015. Langzaamaan treden zij toe tot de beroepsbevolking. Als HR-afdeling van een organisatie zul je ontdekken dat deze jongere werknemers heel andere ideeën en prioriteiten hebben voor hun professionele carrière dan hun voorgangers. We lichten een aantal kenmerken uit.
 
 

Gen_Z_1


1. Digitale natives:
 

Kenmerkend voor Gen Z-individuen is dat het de eerste generatie échte digitale natives zijn. Ze kennen geen wereld zonder smartphones, sociale media en internet en zijn volledig opgegroeid in het digitale tijdperk. Hun vaardigheden in digitale technologie heeft hen gevormd in hun communicatiestijl, werkgewoonten en probleemoplossende benadering. Als werkgever is het belangrijk dit te erkennen en technologie te benutten om een efficiënte en boeiende werkomgeving voor Gen Z-werknemers te creëren. 

2. Werk-privébalans: 

Gen Z hecht ontzettend veel waarde aan een gezonde werk-privébalans. Persoonlijk welzijn staat op de eerste plaats en ze streven naar flexibele werkregelingen. Ze verwachten bijvoorbeeld de mogelijkheid te hebben volledig op afstand te werken en flexibele werktijden, zelfs als ze niet fulltime op afstand werken. Ook de mogelijkheid om persoonlijke interesses naast hun carrière na te streven, zijn cruciale overwegingen voor Gen Z-werknemers om al dan niet voor een werkgever te kiezen. Prioriteer jij als werkgever de werk-privébalans en bied je flexibele werkmogelijkheden? Dan heb je meer kans om toptalent van Gen Z aan te trekken en te behouden.  

3. Diversiteit en Inclusie:  

Waar Gen Z ook bekend om staat, is haar diverse en inclusieve mentaliteit. Diversiteit omarmen ze in al haar vormen, waaronder ras, gender, seksuele geaardheid en culturele achtergrond. Bevordert jouw organisatie een diverse en inclusieve werkcultuur? Dan sluit je aan bij de waarden van Gen Z en heb je meer kans deze generatie aan te trekken. Gen Z-werknemers hebben een grote waardering voor organisaties die gelijkheid prioriteren en kansen bieden voor groeien en vooruitgang aan alle individuen, ongeacht hun achtergrond.   

 

4. Sterke ondernemersgeest

Veel Gen Z werknemers streven ernaar hun eigen bedrijf te starten, ze hebben een sterke ondernemersgeest. Ze worden gedreven door de wens om te creëren en te innoveren. Deze ondernemende mentaliteit beïnvloedt hun benadering van werk. Ze streven namelijk naar groeikansen, autonomie en de mogelijkheid om impact te maken. Maak gebruik van de ondernemersgeest van Gen Z-werknemers door ze projecten aan te bieden waarin ze eigenaarschap kunnen nemen en hun ideeën kunnen aandragen.  

5. Blijven leren 


De meeste Gen Z-werknemers (alsook Mille
nnials) geven er de voorkeur aan regelmatig contact te hebben met hun leidinggevenden en managers (78% van Gen Z en Millennials ten opzichte van 72% van Gen X en ouderen). Feedback op hun werkprestaties vinden ze belangrijk en ze werken graag samen aan projecten. Gen Z is leergierig en streeft naar persoonlijke en professionele groei. Ze zien het belang in van het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis om relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Bied je als werkgever voldoende mogelijkheden voor leren en ontwikkeling? Dan voldoe je in grote mate aan de kennisbehoefte van Gen Z-werknemers. Denk daarbij aan mentorprogramma’s, trainingsworkshops en toegang tot online leerplatforms.  

Gen_Z_2-1


Sociale vaardigheden
 


Wat bij deze nieuwe generatie werknemers ook belangrijk is om rekening mee te houden, is de pandemie. Maar liefst 51% van de werknemers van Generatie Z geeft aan dat hun opleiding hen niet heeft voorbereid op de arbeidsmarkt. En door de pandemie hebben zij weinig kans gehad om normen en waarden op de werkvloer persoonlijk te observeren en te bepalen welk gedrag passend of effectief is binnen een organisatie. Uit onze analyse blijkt overigens dat niet alleen Gen Z hier moeite mee heeft, ieders sociale vaardigheden zijn sinds 2020 verslechterd. Zo hebben uitputting, vermoeidheid en onzekerheid over loopbaankansen een negatieve invloed op de werkprestaties. Niemand, van welke generatie dan ook, weet precies hoe te navigeren door de nieuwe werkcultuur na de pandemie. Focus dus bij het herdefiniëren van deze nieuwe werkcultuur niet alleen op Gen Z. 
 

Verbinding tot stand brengen 

Dwing werknemers niet terug naar de kantoortuinen om verbinding tot stand te brengen. Leidinggevenden moeten juist bewuste verbindingen kunnen opbouwen tussen werknemers over de geografische en generatiegrenzen heen. Uit een onderzoek van Gartner uit 2022 onder 3.500 werknemers blijkt dat werkgevers zich moeten richten op de volgende drie elementen om succesvol bewuste interacties tussen werknemers te creëren:  

  • keuzevrijheid en autonomie van werknemers; 
  • een duidelijke structuur en doelstelling; 
  • een gevoel van flexibiliteit en plezier.  

Wanneer organisaties werknemers bewust helpen verbindingen op te bouwen, zitten werknemers vijf keer zo veel in een hoog presterend team en voelen twaalf keer zo veel een band met hun collega’s in vergelijking met organisaties die dit niet doen. 
 

Hoe Benify kan helpen 

Benify biedt een uitgebreid pakket aan voordelen, waaronder werknemersclubs, netwerken en andere initiatieven die werknemers in staat stellen om verbinding met elkaar te maken, meer betrokkenheid te voelen en een gevoel van gemeenschap te vormen op de werkvloer. Ongeacht generatieverschillen, kan dit ondersteuning bieden om een verbonden gevoel met collega’s te bevorderen. Ook de communicatietool van Benify is een handig hulpmiddel. Het vergemakkelijkt communicatie tussen werknemers en leidinggevenden waardoor regelmatige feedback, samenwerking en informatie-uitwisseling mogelijk is. Of maak gebruik van het Employee Lifecycle-platform, welke een gestroomlijnd onboardingproces mogelijk maakt. Nieuwe werkgevers krijgen hierdoor de nodige informatie en ondersteuning om naadloos te integreren in de bedrijfscultuur.  

 


Wil je meer lezen over de behoeften en wensen van Gen Z op de arbeidsmarkt? Ontdek ons e-book Generation Z: The Definitive Guide to the Future Workforce

DOWNLOAD E-BOOK