Is het echt nodig om je arbeidsvoorwaarden te ‘greenwashen’?

Laatst bijgewerkt: 2023-02-225 minuten leestijd

Groene arbeidsvoorwaarden zijn veel meer dan alleen een leuk uithangbord voor je ‘o zo groene imago’. Ze kunnen een groot verschil maken, zowel voor je medewerkers als voor je organisatie (en natuurlijk het milieu). Tenminste, als je heel goed oplet hoe je deze groene arbeidsvoorwaarden presenteert en inzet in je benefits en rewards programma.

Veruit het grootste deel van je medewerkers wil graag werken voor een groen bedrijf

Duurzaam denken en duurzaam doen, zijn absoluut geen overbodige luxe meer voor werkgevers. Sterker nog, het lijkt zelfs een voorwaarde voor een lucratief groeimodel van je organisatie. Want zonder een groen beleid, inclusief groen arbeidsvoorwaarden, zal het erg lastig worden om nieuwe medewerkers te vinden in deze toch al zo krappe markt.  Uit onderzoek blijkt namelijk dat 94% van de Gen Z's en 80% van de millennials vindt dat bedrijven de verantwoordelijkheid hebben om (meer) milieu- en sociale kwesties aan te pakken.

Dat mensen deze overtuiging hebben, blijkt ook in de praktijk. Driekwart van de werknemers wil namelijk het liefst werken voor een bedrijf dat zich sociaal inzet en duurzame keuzes maakt, volgens onderzoek van PWC.

importance-happy-employees

Help je medewerkers met het maken van groene keuzes door de beste benefits en rewards

De onderzoeken laten zien dat mensen ook door hun werk graag meer willen doen of bijdragen op het gebied van duurzaamheid. Je kunt medewerkers daarbij helpen door (nog meer) groene arbeidsvoorwaarden te bieden. Ook al is je bedrijf niet zo groen als Greenpeace, of het Wereldnatuurfonds, er zijn zeker manieren om samen met je medewerkers bij te dragen aan een groenere wereld.

  • Ieder een eigen keuze
    Je mag je medewerkers zeker helpen bij het kiezen van groene arbeidsvoorwaarden. Want ‘de juiste keuze’ maken is niet altijd eenvoudig. Het kan natuurlijk enorm groen lijken om een elektrische auto te leasen in plaats van een benzineslurper. Maar, misschien is een ov-abonnement nog wel veel groener (en sneller) wanneer je niet al te lange afstanden hoeft af te leggen in de Randstad? Het belangrijkste is dat je hierover in gesprek gaat met mensen. Dat kun je doen door je arbeidsvoorwaarden zo duidelijk mogelijk te presenteren én door ze toegankelijk te maken (bijvoorbeeld met een benefits en rewards platform als Benify). Je hoeft mensen niks op te dringen, als ze zelf zoveel mogelijk inzicht hebben in het aanbod van groene arbeidsvoorwaarden.

  • Eerlijk, duidelijk, transparant
    Wees altijd eerlijk over de mate van ‘groenheid’ van je arbeidsvoorwaarden. Het heeft geen zin om dingen groener te laten lijken dan ze eigenlijk zijn (ongefundeerd greenwashen). Dat komt uiteindelijk altijd uit en zal de relatie met je medewerkers flink schaden. De groenste oplossingen hoeven dan ook niet altijd groots en meeslepend te zijn. Een goede bedrijfsfiets, of de mogelijkheid om zo vaak en comfortabel mogelijk thuis te werken, kunnen al een flinke beperking opleveren in de CO2-uitstoot. Zeker voor mensen die vroeger dagelijks met de auto naar kantoor reden.

Groen belonen?
Groen belonen is een andere manier van bonussen uitkeren. Bij groen belonen gaat het erom dat je ‘duurzaam gedrag’ beloont. Zo kun je mensen bijvoorbeeld extra vakantiedagen geven als ze niet met het vliegtuig, maar met de trein op vakantie gaan. Of je kunt met hulp van de werkkostenregeling je mensen ook nog ondersteunen in de kosten van het verduurzamen van hun thuiswerkplek. 

Wees samen met je medewerkers creatief in het vinden van nog meer groene arbeidsvoorwaarden. Zorg wel dat je je daarbij aan de spelregels houdt …

Trendspaning-2022-Benify

Let op, er zijn een paar valkuilen bij groene arbeidsvoorwaarden

De overheid doet er alles aan om werkgevers zoveel mogelijk ruimte te geven bij groene bedrijfsvoering en HR-beleid. Dat kan met belastingvrijstellingen, maar ook binnen de wetgeving wordt er rekening mee gehouden. Let wel goed op dat je je aan de spelregels houdt.

Over het algemeen ga je namelijk een overeenkomst aan met je medewerkers die niet zomaar eenzijdig gewijzigd kan worden. Wil je als werkgever bijvoorbeeld dat al je mensen op een bepaald moment verplicht een elektrische leaseauto gaan rijden? Dat kun je dat niet zomaar doorvoeren. Ook niet als je in de arbeidsovereenkomst hebt laten opnemen dat je arbeidsvoorwaarden eenzijdig kunt wijzigen. Dat mag namelijk alleen maar als “het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.” Oftewel: je hebt echt een hele goede reden nodig om arbeidsvoorwaarden zomaar eenzijdig te wijzigen.  

Overigens hoeft dit natuurlijk lang niet altijd ingewikkeld te zijn, want zoals we eerder in dit artikel zagen: het grootste deel van je werknemers wil heel graag meewerken aan een meer duurzaam beleid. Dus zet je groene arbeidsvoorwaarden eens goed in de schijnwerpers in je benefits en rewards programma. Zo blijf je met elkaar in gesprek en worden je arbeidsvoorwaarden steeds groener.

Op de hoogte blijven van actuele HR-trends? Ontdek onze HR Insights
NAAR HR INSIGHTS