3 manieren om een positieve werkplek te creëren volgens werknemers

Laatst bijgewerkt: 2023-01-186 minuten leestijd

De meeste mensen kunnen minstens een handvol bedrijven bedenken waar ze graag voor zouden willen werken - het soort bedrijf dat voor elke vrijgekomen functie vele honderden sollicitaties ontvangt.

Wat is er aan die bedrijven dat ze zo aantrekkelijk maakt? Is het hun reputatie, bedrijfscultuur, hoe ze voor hun werknemers zorgen en hen belonen, hun employer brand? Het antwoord? Ja, het is al die dingen.

Hoewel COVID-19 organisaties over de hele wereld trof, hangt het van het bedrijf zelf af hoe het bedrijven op de lange termijn beïnvloedt. Of het merk van een bedrijf door de pandemie versterkt of verzwakt is, hangt af van hoe het bedrijf op de gebeurtenissen gereageerd heeft en hoe het voor zijn werknemers gezorgd heeft.

 

1. Het belang van Employer Brand

Voor ons meest recente rapport ondervroegen we meer dan 58.000 werknemers in heel Europa en onderzochten we onder meer wat Europese werknemers vandaag de dag het belangrijkst vinden bij het kiezen van een werkgever.

We vroegen deelnemers aan te geven hoe sterk ze het eens zijn met de stelling: 'Merk en imago zijn voor mij van cruciaal belang bij de keuze van een werkgever.' In Zweden zegt 40% van de deelnemers aan de enquête het daar sterk mee eens te zijn, terwijl slechts 13% van de deelnemers in het VK diezelfde mening is toegedaan. 27% van de deelnemers in Frankrijk en Duitsland, 25% in Nederland, en 17% in Denemarken zeggen dat ze het er ook sterk mee eens zijn. Interessant is dat 38% van de Britse deelnemers en 24% van de Deense deelnemers het er sterk mee oneens zijn dat merk en imago van cruciaal belang zijn bij de keuze van een werkgever.

Als je de gegevens goed bekijkt, blijkt dat employer branding voor de meeste deelnemers wel enigszins belangrijk is, maar niet de belangrijkste factor bij de keuze van een werkgever.

belang cultuur

2. Het belang van cultuur

Toonaangevende organisaties begrijpen het belang van een positieve bedrijfscultuur. Een bedrijf met een sterke werkplekcultuur trekt talent naar de organisatie. Een sterke cultuur is er wanneer de werknemers de visie en de missie van de onderneming niet alleen geloven, maar ook ademen, waar werknemers zich veilig voelen, mensen gedijen, doelen bereikt worden, ideeën hoogtij vieren, en de productiviteit omhoog schiet.

We vroegen de deelnemers aan te geven hoe sterk ze het eens zijn met de stelling: 'Mijn huidige werkgever heeft een sterke bedrijfscultuur.' Een indrukwekkende 58% van de deelnemers in Zweden zegt het hier sterk mee eens te zijn, terwijl slechts 39% in Nederland, 34% in Denemarken, 32% in Duitsland, 28% in Frankrijk, en 25% in het VK hetzelfde zeggen.

Op de vraag hoe belangrijk de bedrijfscultuur is bij de beslissing om bij hun huidige of werkgever te blijven of een nieuwe te zoeken, zegt maar liefst 59% van de deelnemers in Denemarken en 54% in Nederland dat het uiterst belangrijk is. 50% van de deelnemers in het VK, 48% in Duitsland, 42% in Frankrijk, en slechts 26% in Zweden zijn het erover eens dat cultuur uiterst belangrijk is.

Deze bevindingen geven werkgevers een ongelooflijke kans om hun bedrijfscultuur te veranderen. Dit geldt vooral in het VK, waar 50% van de deelnemers zegt dat cultuur uiterst belangrijk is, maar slechts 25% zegt het er sterk mee eens te zijn dat hun huidige werkgever een sterke bedrijfscultuur heeft.

 

3. Het belang van collega's

Een vitaal onderdeel van de bedrijfscultuur zijn natuurlijk onze collega's. We brengen immers week in week uit vele uren door met onze collega's, of dat nu digitaal of fysiek is.

Zoals we delen in de post How Your Colleagues Contribute to Your Happiness at Work dragen onze collega's bij aan onze algemene tevredenheid op het werk, en ook aan onze productiviteit, creativiteit, gevoelens van verbondenheid, en zelfs ons stressniveau.

We vroegen de deelnemers hoe belangrijk ze collega's vinden als ze beslissen of ze bij hun huidige werkgever blijven of van baan veranderen. Net als de bevindingen over het belang van de bedrijfscultuur, zien we dat een ongelooflijke 80% van de deelnemers in Denemarken en 75% van de deelnemers in zowel Nederland als Duitsland zegt dat collega's uiterst belangrijk zijn. 67% van de deelnemers in zowel het VK als Frankrijk is ook van mening dat collega's uiterst belangrijk zijn bij de beslissing om bij hun huidige werkgever te blijven of een nieuwe te zoeken.

elkaar gevoegd

Alles bij elkaar gevoegd

We hebben in dit artikel nog maar een tipje van de sluier opgelicht over wat Europese werknemers zoeken bij het kiezen van een werkgever. Download ons rapport om meer te weten te komen.

In elk geval is het veilig te zeggen dat organisaties er verstandig aan doen tijd en middelen te investeren in het versterken van hun werkcultuur, inclusief de relaties tussen werknemers.

Nu gezondheid en welzijn van werknemers tegenwoordig overal als de meest kritieke kwestie voor organisaties wordt beschouwd, krijgen werkgevers een ongelooflijke kans om het welzijn van werknemers in het weefsel van hun cultuur te verweven en het een centrale plaats te geven bij al hun initiatieven.

Voor een grondiger analyse van het bovenstaande of om meer bevindingen te ontdekken uit ons onderzoek onder 58.000+ deelnemers in heel Europa, download je The Future of Work Report: Employee Benefits and Work Trends in Europe vandaag nog! 

FUTURE OF WORK REPORT