Verlies jouw droomkandidaat niet - Lees onze 3 tips over preboarding!

20.07.16

De meeste werkgevers investeren veel tijd en resources om de juiste kandidaten te vinden en een positieve indruk achter te laten bij potentiële werknemers. Ze werken bovendien keihard om nieuwe werknemers op een prettige manier te laten starten bij het bedrijf. En terecht: een positieve indruk achterlaten bij kandidaten en een goed doordachte onboarding zijn twee vitale onderdelen van de Employee Experience.

Als werkgevers erin slagen een positieve ervaring bij kandidaten achter te laten en een goed doordacht onboarding proces neer te zetten, zullen zij daarmee hun Employer Brand significant verstevigen.

Er zit echter een stap tussen die door veel werkgevers wordt onderschat: de preboarding. In deze blog gaan we dieper in op deze fase van de Employee Experience. 

Je hebt jouw droomkandidaat gevonden en dan gebeurt er DIT

Beeld je als werkgever het volgende scenario in. De afgelopen maanden ben je druk bezig geweest om de juiste persoon te vinden voor een rol die moeilijk te vervullen bleek. Na deze zoektocht is jullie droomkandidaat eindelijk gevonden en heeft de persoon het contract getekend. Een perfecte match! Jij hebt de kennismaking tot in de puntjes voorbereid, echter blijkt dat de huidige werkgever tijdens de opzegtermijn extreem langzaam handelt.

En dan gebeurt het onverwachte. Tijdens de opzegtermijn heeft jouw droomkandidaat een baan bij een andere werkgever aangeboden gekregen en dit aanbod geaccepteerd. Welke opties biedt jou dit? Kan het juridisch gezien gemakkelijk opgelost worden met wat papierwerk? Misschien. Maar dit betekent helaas wel dat je terug bij af bent in de zoektocht naar jouw droomkandidaat en veel tijd en resources kwijt bent.

Had je het anders kunnen aanpakken om dit te voorkomen? Misschien. Maar in ieder geval was een goed doordachte preboarding een goed plan geweest.

Wat preboarding is? 

“Preboarding is de stap in de employee experience tussen contractondertekening en onboarding”, zegt Hannah Steele, Talent Acquisition Specialist bij Benify.

hannah-steele-benify

 

“Een groot deel van preboarding gaat over het introduceren van nieuwe werknemers aan de bedrijfscultuur en ze in een vroeg stadium de mogelijkheid te bieden om basiskennis over het bedrijf te vergaren, vóórdat hun eerste werkdag begint. Dit bevordert de productiviteit. Het gaat hierbij voornamelijk om het onderhouden van positief contact. Werknemers zijn enthousiast om hun nieuwe arbeidsovereenkomst te tekenen, en het doel van preboarding is om dit enthousiasme te onderstrepen en te verhogen terwijl ze wachten op hun eerste werkdag.”

 

Drie voordelen van Preboarding:

1. Creëer ambassadeurs voor jouw Employer Brand

Wanneer mensen van baan wisselen, is het normaal om dit nieuws met anderen te delen. Het is ook vanzelfsprekend dat ze vragen vanuit verschillende kanten krijgen over hun nieuwe werkomgeving. Met een doordachte preboarding verhoog je de kans dat een nieuwe werknemer positieve – en accurate – informatie over jullie organisatie deelt.

2. Verklein het risico op "Rookie turnover"

“Rookie turnover” is de term die doelt op een nieuwe werknemer die binnen een jaar na de eerste werkdag de arbeidsovereenkomst beëindigd. Doorlopend contact voorafgaand aan de eerste werkdag minimaliseert het risico op twijfel en onjuiste verwachtingen – of dat iemand van gedachten verandert en elders een baan aanneemt.

3. Preboarding zorgt voor een efficiënte onboarding

Een nieuwe werknemer heeft vaak een aantal maanden nodig om de maximale productiviteit te behalen. Een effectieve preboarding geeft de starter een bepaalde basiskennis over het bedrijf, de nieuwe rol en bedrijfscultuur. Dit verkort de tijd waarin de startende werknemer volledig op stoom kan komen. Investeren in preboarding is daarom snel terugverdiend.

preboarding-van-nieuwe-werknemers-vergaderruimte

Drie tips voor een succesvolle preboarding:

1. Houd het consistent en relevant

Overlaad jouw nieuwe werknemer niet met informatie. Personaliseer in plaats daarvan de preboarding door alleen informatie aan te bieden die relevant is voor zijn of haar rol. Verzamel alles in een eenvoudig toegankelijke digitale tool. Informatie kan bijvoorbeeld worden samengevat in korte video’s die de nieuwe werknemer kan bekijken via zijn of haar mobiele telefoon. 

2. Bekijk jouw welkomstpakket nog eens opnieuw

In de digitale wereld waarin we vandaag de dag leven, kan het ontvangen van een fysiek welkomstpakket een plezierige verassing vormen. Wees er zeker van dat de inhoud van dit welkomstpakket de waarden van jouw organisatie reflecteert, iets unieks van de organisatie laat zien en een beeld geeft van hoe het is om bij jouw organisatie te werken.

3. Denk aan sociale activiteiten, ook vóór iemands eerste dag

Heb je een borrel, kick-off event of een ander evenement gepland staan in de nabije toekomst? Nodig jouw nieuwe werknemers nog vóór hun eerste dag uit voor deze evenementen, zodat zij de mogelijkheid krijgen om hun collega’s in een relaxte setting te leren kennen. Stimuleer ze bijvoorbeeld ook om jouw organisatie te volgen op sociale media en te linken met collega’s via LinkedIn.

Wil je meer lezen over de verschillende fases van recruitment en hoe deze bijdragen aan de Employee Experience? Download ons e-book "The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey"

EMPLOYEE EXPERIENCE EBOOK

Subscribe to our blog