De wereld staat op zijn kop en dat heeft invloed op iedereen. Zo ook op jou als werkgever. Je wilt tegemoet komen aan de veranderende behoeften van je werknemers. Volgens Deloitte gaf 79% van de CFO’s van organisaties aan dat zij hun bedrijfsvoering meer geautomatiseerd en gedigitaliseerd willen uitvoeren om hogere kosten en zorgen over de economie beter te managen.
In de huidige markt is het voor internationale organisaties met een groot wereldwijd personeelsbestand een flinke uitdaging om nieuw talent te vinden en te behouden en om huidige werknemers aan zich te binden, of zij nu op afstand, op kantoor of hybride werken. In 2023 zijn het welzijn en de flexibiliteit van werknemers als twee belangrijkste aandachtsgebieden aangemerkt. Dit betekent voor organisaties dat de secundaire arbeidsvoorwaardenprogramma’s belangrijker zijn dan ooit. Ze moeten aansluiten op de steeds veranderende verwachtingen en behoeften van werknemers. En kostbare tijd voor het handmatig invoeren van jaarlijkse totale beloningsoverzichten, het opstellen van rapporten en beantwoorden van vragen van werknemers uit handen nemen.
De one-size-fits-all aanpak is verouderd en volstaat niet meer in deze huidige tijd. Werknemers hebben behoefte aan een gepersonaliseerde en op maat gemaakte digitale ervaring met toegang tot real-time informatie. HR-technologie en de daaruit voortkomende data is cruciaal voor het personaliseren van secundaire arbeidsvoorwaarden.
Hoe kan HR-technologie helpen bij het personaliseren van de arbeidsvoorwaarden? We geven drie tips:
1. Alles op één plek en altijd toegankelijk
Voor werkgevers, en met name organisaties met een groot wereldwijd personeelsbestand, is administratie en het personaliseren van secundaire arbeidsvoorwaarden alleen te managen via SaaS platforms. Door secundaire arbeidsvoorwaarden beter te stroomlijnen en processen te automatiseren, is er een beter inzicht in gegevens en worden kosten en beloningen makkelijker beheerd. Zo zijn er minder administratieve handelingen nodig voor onder andere preboarding, onboarding en offboarding. Werknemers kunnen deze in een platform namelijk online zelf voltooien door middel van checklists en trainingsvideo’s. Daarmee stem je de arbeidsvoorwaarden beter af op de individuele behoeften van werknemers.
Wist je dat werknemers vaak ergens anders gaan solliciteren omdat ze onvoldoende inzicht hebben in de benefits en beloningen die voor hen beschikbaar zijn? Met een unieke en gedigitaliseerde gebruikerservaring, volledig aangepast op hun persoonlijke profiel, kun je dit voorkomen. Geef je werknemers inzicht in hun totale benefits- en beloningsoverzicht, biedt ze de mogelijkheid om zelf digitaal arbeidsvoorwaarden te selecteren die aansluiten op hun behoeften en communiceer via het platform, op elk moment, via een apparaat naar keuze.
2. Voorzie werknemers van tijdige en relevante informatie
Bij een uitstekend platform voor secundaire arbeidsvoorwaarden horen goede communicatiemogelijkheden, maar ook de mogelijkheid gebruik te maken van een mobiele app met dezelfde mogelijkheden als het web-based platform.
Wist je dat meer dan 61% van de wereldbevolking tegenwoordig een smartphone gebruikt om e-mails te lezen en op het internet te browsen? Volgens Statista zullen in 2023 ongeveer 6,8 miljard smartphones in gebruik zijn en naar verwachting in 2027 minimaal 7,7 miljard.
Door diverse communicatiemogelijkheden en het gebruik van een mobiele app aan te bieden, bereik je je gehele personeelsbestand. Berichten kun je altijd en overal via het juiste kanaal naar elk apparaat sturen. Door het instellen van diverse filters, kun je jouw content naar specifieke personen, afdelingen en landen verzenden. Je kunt zelfs aankondigingen, herinneringen en uitnodigingen geautomatiseerd uitsturen bij speciale momenten, denk aan een werkjubileum.
Via de mobiele app bereik je jouw werknemers altijd en overal. De app beschikt over alle platformfunctionaliteiten. Zo kunnen werknemers hun arbeidsvoorwaarden beheren, en zelfs bedrijfsenquêtes onderweg beantwoorden. Dit verhoogt de werknemerstevredenheid.
3. Neem weloverwogen besluiten
Door gebruik te maken van HR-technologie, zoals een HR-beheersysteem, krijg je als organisatie eenvoudig toegang tot en inzicht in het gebruik van benefits en beloningen. Je kunt de gegevens analyseren zodat duidelijk wordt van welke arbeidsvoorwaarden wel of geen gebruik wordt gemaakt, maar het biedt ook inzicht in de wensen van de werknemers. Wellicht zijn er arbeidsvoorwaarden waar zij naar op zoek zijn die op dit moment nog niet worden aangeboden. Met deze essentiële informatie vorm je de basis voor een gepersonaliseerd arbeidsvoorwaardenpakket dat voldoet aan de individuele behoeften van elke werknemer.
AON geeft enkele tips voor het optimaliseren van arbeidsvoorwaarden tijdens inflatie:
- Zorg voor marktconforme vergoedingen en kosten.
- Voorkom dubbele dekking.
- Bekijk de arbeidsvoorwaarden regelmatig om er zeker van te zijn dat ze marktconform zijn.
- Beoordeel het gebruik van arbeidsvoorwaarden om waarde verhogen.
Maak je gebruik van Excel voor een overzicht van de kosten en inzicht in andere gegevens? Dat is een grote uitdaging ten opzichte van een digitaal systeem. Wil je ROI laten zien aan je stakeholders? Metingen uitvoeren aan de hand van doelen en doelstellingen van je organisatie? Als je dit in Excel zou moeten doen voor 50 verschillende markten wereldwijd is dat simpelweg onmogelijk.
Met de inzet van een digitaal systeem voor arbeidsvoorwaarden heb je altijd inzicht in realtime gegevens. Het biedt inzicht in kosten, demografische gegevens en het gebruik van de aangeboden benefits en beloningen. Maak gebruik van het Employee Benefits-platform. Daarmee ben je een vooruitstrevende, aantrekkelijke werkgever met een flexibel en effectief aanbod in secundaire arbeidsvoorwaarden.
Download onze gids en ontwerp een succesvolle benefitstrategie in vijf eenvoudige stappen.