4 manieren om stress bij werknemers te verminderen

19.06.28

Uit een Gallup-onderzoek uit 2018 onder bijna 7.500 fulltime werknemers blijkt dat 23% van de werknemers zich heel vaak of altijd opgebrand voelt op het werk, en nog eens 44% zegt zich soms opgebrand te voelen.

Stress bij werknemers is een serieus probleem, dat als er niets aan gedaan wordt kan leiden tot een burn-out, lang ziekteverzuim en verschillende psychische klachten. Willen bedrijven een duurzaam inzetbaar personeelsbestand, dan zullen zij aandacht moeten schenken aan de gezondheid van werknemers en moeten zij stress bij werknemers zien te verminderen.

Hieronder geven we vier tips hoe je hier vandaag nog mee aan de slag kunt:

1. Toon waardering…op de juiste manier

Carol Dweck, professor psychologie aan Stanford University gaat in haar boek Mindset in op het verschil tussen een statische mindset versus een groeimindset – dat wil zeggen, het verschil tussen de overtuiging dat onze capaciteiten vaststaan en onveranderlijk zijn versus de vaardigheid om continu te groeien, te leren en jezelf te ontwikkelen.

Bedrijven kunnen door de manier waarop ze feedback en waardering geven aan werknemers een arbeidscultuur met een groeimindset creëren. Als we gewaardeerd worden, hebben we tenslotte meer vertrouwen in onszelf en onze capaciteiten, voelen we ons zelfverzekerder en proberen we eerder nieuwe dingen uit en nemen we positieve risico’s.

In een artikel in Forbes van 2015 over stress bij werknemers wordt verwezen naar een onderzoek uitgevoerd door Harvard Business School, dat de positieve effecten van waardering bevestigt. Deelnemers aan het onderzoek die positieve opmerkingen over hun prestaties krijgen, kunnen creatiever met uitdagingen omgaan, zijn beter in het vinden van oplossingen en ervaren minder stress dan degenen die geen positieve feedback krijgen.”

Jeff Haden geeft in zijn bijdrage aan een artikel in Inc. de volgende voorbeelden van hoe je op de juiste manier waardering laat blijken aan werknemers, waarbij je resultaten erkent maar vooral de inspanning prijst:

• “Goed gedaan! Je hebt er duidelijk een hoop tijd en moeite in gestoken.”
• “Geweldig werk! Je hebt een strakke deadline gehaald. Bedankt voor al je inspanningen om dit voor elkaar te krijgen.”reduce-employee-stress-praise

2. Zorg voor open communicatie

Effectieve communicatie is cruciaal voor elk bedrijf. Een omgeving met open communicatie leidt tot minder misverstanden en meer transparantie.

Communicatie vormt de kern van elke relatie, ook die tussen werkgever en werknemer en tussen leidinggevenden en collega’s. Gebrekkige communicatie daarentegen kan ertoe leiden dat werknemers elkaar wantrouwen, zich buitengesloten voelen en zich niet verbonden voelen met het bedrijf en missie. Transparantie, eerlijkheid en integriteit zijn bijzonder belangrijke aspecten voor de generatie Z – de toekomstige werknemers.

In een ander Forbes-artikel wordt benadrukt dat heldere communicatie essentieel is voor het verminderen van stress bij medewerkers. “Je medewerkers moeten zich volledig kunnen richten op het werk waarvoor je ze hebt aangenomen. Ze moeten geen tijd hoeven besteden om de mededelingen van het management te ontcijferen. Managementteams moeten absoluut helder met medewerkers communiceren. Of het nu in vergaderingen, e-mails of memo’s is. Het moet duidelijk zijn wat er van medewerkers verwacht wordt en vragen moeten worden beantwoord.”

Daarnaast moet een inclusieve cultuur worden gecreëerd waarin medewerkers worden aangemoedigd kennis en ideeën te delen. Door medewerkers uit te nodigen en aan te sporen om met ideeën te komen, kun je een cultuur van waardering, openheid en inclusie creëren en verminder je stress.

Anonieme enquêtes zijn een uitstekend middel om informatie in te winnen over medewerkerstevredenheid en -welzijn en communicatie in twee richtingen te bevorderen.

3. Maak informatie gemakkelijk toegankelijk

Onderzoek van McKinsey wijst uit dat de gemiddelde hooggeschoolde kenniswerker naar schatting 28 procent van de werkweek besteedt aan e-mail en bijna 20 procent aan het opzoeken van interne informatie of het zoeken van collega’s die kunnen helpen bij bepaalde taken.”

Veel HR-medewerkers besteden een groot deel van de dag aan het beantwoorden van vragen van werknemers over hun dienstverband, het bedrijfsbeleid, hun salaris, vakanties en ziekteverlof. Via een duidelijke en overzichtelijke interface geeft het cloudgebaseerde platform van Benify werknemers 24 uur per dag, 7 dagen in de week vanaf elk apparaat toegang tot alle werknemers- en bedrijfsgegevens.

Het eerdergenoemde McKinsey-onderzoek toonde aan dat bedrijven de productiviteit van kenniswerkers door het gebruik van sociale technologieën met 20 tot 25 procent kunnen verhogen”. Als informatie beter toegankelijk is, stellen medewerkers minder vragen aan HR, wat minder stress betekent voor zowel de medewerkers als HR.reduce-employee-stress-information

4. Vergroot het welzijn van medewerkers

Hoe kun je stress bij medewerkers nu beter verminderen dan door tools aan te bieden en te gebruiken die het welzijn van medewerkers verbeteren? Talloze onderzoeken hebben aangetoond dat gelukkige medewerkers zich meer betrokken voelen bij hun werk, zich minder vaak ziek melden en vaker een positief beeld van je bedrijf uitdragen.

Het selecteren en aanbieden van een aantrekkelijk en persoonlijk pakket aan arbeidsvoorwaarden, dat medewerkers vervolgens kunnen bekijken via hun Benify-medewerkersportal, is een goede manier om het welzijn van medewerkers te vergroten. En de beste manier om dat te doen is het opzetten van een flexibel arbeidsvoorwaardenplan. Met flexibele arbeidsvoorwaarden kunnen bedrijven hun arbeidsvoorwaardenplan afstemmen op de behoeften van elke afzonderlijke werknemer.

Of het nu gaat om de flexibiliteit om zelf een aanbieder of een pensioen of verzekering te kiezen die het beste past bij de individuele medewerkers, of een flexibel budget dat medewerkers naar hun eigen behoefte kunnen besteden, een flexibel arbeidsvoorwaardenmodel zorgt voor arbeidsvoorwaarden op maat.

Uit de onderzoeksresultaten van de Employee Happiness Index 2018 van Benify blijkt, dat 70% van de best presterende werkplekken een arbeidsvoorwaardenstrategie hebben en dat werknemers die het meest tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaardenpakket zichzelf gemiddeld genomen een 9,1 geven op een tevredenheidsschaal van 1 tot 10, wat tot 20 procent hoger is dan het cijfer dat de minst tevreden werknemers geven.

Elke generatie heeft uiteraard andere prioriteiten als het over arbeidsvoorwaarden gaat. Voor de generatie Z geven de resultaten aan dat de belangrijkste arbeidsvoorwaarden gezondheid en welzijn zijn, gevolgd door werktijden en vakantie, terwijl voor babyboomers werktijden en vakantie, met pensioen op de tweede plaats het belangrijkst zijn. Het is essentieel dat je weet welke arbeidsvoorwaarden elke demografische groep wil.

Een duurzaam inzetbaar personeelsbestand bereik je alleen als je stress bij werknemers vermindert. Wil je weten hoe je een duurzame personeelsstrategie tot stand brengt? Download dan onze gratis whitepaper ‘Hoe implementeer je een duurzame personeelsstrategie op een datagestuurde manier?

Download whitepaper

Subscribe to our blog