De gemiddelde fulltime werknemer besteed zo'n 40 uur per week aan werk. Een significant deel van ons leven spenderen we dus op de werkvloer, wat het ontzettend belangrijk maakt om blij te zijn op het werk.
Aandacht besteden aan het vergroten van het geluk van jouw werknemers is daarom de slimste beslissing die je kunt nemen.
Daarom: 4 tips op een rij voor het vergroten van de werktevredenheid.
1. Ondersteun de work-life balance
Werk speelt een belangrijke rol in onze algehele tevredenheid en ons welzijn. Werk geeft ons een gevoel van bevrediging, het geeft ons een doel en biedt sociale connectie. Het daarnaast tijd doorbrengen met onze families, vrienden, hobby’s en andere interesses maken ons leven compleet.
In zijn boek ‘This Morning Routine Will Save You 20+ Hours Per Week’ schrijft Benjamin Hardy: “Wat je buiten werk doet is net zo belangrijk voor de productiviteit op het werk als wat je doet tijdens werk”.
Work-life balance is cruciaal voor de tevredenheid van werknemers. In 2018 deed Benify een onderzoek onder 20,000 werknemers en HR-managers van meer dan 100 bedrijven uit verschillende industrieën. Hieruit blijkt dat flexibele werktijden en vakantie gerelateerde benefits twee van de populairste benefits zijn. Maar liefst 69 procent van alle werknemers zegt te genieten van deze flexibele arbeidsvoordelen.
Het toestaan van aangepaste werktijden, thuiswerken wanneer nodig of het aanbieden van flextime zijn slechts drie manieren waarop werkgevers hun werknemers kunnen helpen om de work-life balance te verbeteren. Hoewel thuis werken niet voor iedereen een mogelijkheid is, zijn er genoeg andere manieren om flexibiliteit te creëren.
2. Help werknemers in te laten zien dat hun werk ertoe doet
We willen allemaal weten dat wat we doen belangrijk is. Het vinden van betekenisvol werk of het vinden van betekenis in ons werk is cruciaal voor onze werktevredenheid.
Het is echter belangrijk om te weten dat de betekenis van werk in feite tijdelijk is. Daarom is het niet noodzakelijk om iets te doen dat de wereld zal veranderen, maar liever iets waarbij we betekenis vinden in wat we doen van moment tot moment.
Greater Good Magazine deelde eerder een onderzoek van de Amerikaanse onderzoeker David Yaden en de organisatie BetterUp, waarin zij ontdekten dat werknemers tevredener zijn met hun werk en leven wanneer zij het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet.
Hetzelfde artikel refereert ook aan de bevindingen van de Amerikaanse reseacher Julie Haizlip. Zij concludeert dat mattering – het idee dat we een verschil maken voor andermans levens en we een significant onderdeel zijn van de wereld – burnouts helpt te voorkomen en veerkracht kan versterken.
Help werknemers te begrijpen dat hun werk ertoe doet voor de organisatie. Laat ze de impact zien van hun inspanningen. Laat ze het grotere plaatje zien en vertel hoe hun rol hierin een toegevoegde waarde is.
3. Geef werknemers de mogelijkheid de benefits te kiezen die zij nodig hebben
In de hedendaagse werkomgeving zien we 4 generaties naast elkaar werken, waarbij elke generatie haar eigen voorkeuren heeft en in een andere levensfase zit. Bedrijven creëren meer tevredenheid onder hun werknemers wanneer zij hun benefits kunnen personaliseren en de benefits kunnen kiezen die op dat moment het meest voordelig voor hen zijn.
Flexibele beloningsmodellen stellen bedrijven in staat om aan de behoeften van elke werknemer te voldoen, ongeacht de persoonlijke voorkeuren of levensfase.
Of werknemers nu een voorkeur kunnen aangeven voor hun zorgverzekering of kinderopvang, of kunnen kiezen welke verzekering of pensioenregeling het beste bij hen past, flexibele beloningsmodellen personaliseren het aanbod van de werkgever. Daarnaast geeft een flexibel budgetmodel een vooraf bepaald bedrag dat werknemers kunnen uitgeven hoe zij willen. Of dat nu voor korting in het openbaar vervoer is, een fiets of fitness abonnement.
Geef werknemers keuzevrijheid. Vrijheid brengt immers geluk.
4. Creër een band tussen werknemers
Als we nadenken over tevredenheid op werk, denken de meesten aan aspecten als het salaris, mogelijkheden tot zelfontplooiing en de baan zelf. En hoewel deze belangrijk zijn, is onze band met collega’s nog belangrijker.
Een Forbes artikel legt uit: “Werkrelaties zijn ongelooflijk belangrijk voor het welzijn van werknemers. Het is meer dan alleen ‘het kunnen vinden’ met een collega. Als mensen hunkeren we naar contact en connectie met anderen.”
Om een band met collega’s te vormen, dienen werknemers de juiste professionele en sociale mogelijkheden te krijgen. Deze mogelijkheden kunnen bestaan uit een gezamenlijke lunch, één-op-één sessies, team building en brainstormoefeningen, een rondje lopen onder lunchtijd, borrels na het werk, sport activiteiten en koffiepauzes.
Good Therapy schrijft het volgende over het belang van een menselijke band: "Relaties geven ons het gevoel dat we ergens bij horen, een gevoel van identiteit en reden om ons niet eenzaam te voelen, bijna als een therapie".
Meer lezen over het belang van de Employee Experience? Download ons gratis e-book, The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey.