Met de juiste arbeidsvoorwaarden worden je medewerkers productiever. Echt waar.

Laatst bijgewerkt: 2022-07-195 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Elke onderneming wil dat medewerkers maximaal presteren. Bedrijven proberen dit op allerlei manieren te bereiken, bijvoorbeeld met opleidingen en ontwikkelgesprekken. Helaas laten veel bedrijven kansen liggen op het gebied van arbeidsvoorwaarden, terwijl juist die benefits de inzet en betrokkenheid van medewerkers kunnen vergroten

 

Natuurlijk worden organisaties in verschillende landen op verschillende manieren geleid. Er zijn afwijkingen in managementstijl, bedrijfscultuur en in de cultuur van het land zelf – die weer door kunnen werken in wetten en politieke perspectieven. Om deze reden is het ook goed mogelijk dat bepaalde werknemers in bepaalde landen niet goed op de hoogte zijn van de arbeidsvoorwaarden die hun werkgever biedt.

In het rapport The Future of Work werd duidelijk dat bijna 20% van de respondenten in het VK erg weinig weet hebben van hun arbeidsvoorwaardenpakket. Hun Duitse en Deense collega's daarentegen, hebben het meeste inzicht in hun benefits, met een indrukwekkende score van respectievelijk 65% en 62%. Hoewel deze radicaal verschillende cijfers misschien niet iedereen verrassen, onderstrepen ze wel hoezeer werkomgevingen en wellicht ook werkculturen uiteen kunnen lopen in verschillende landen.

Maar wat betekent dat, dat medewerkers niet goed weten op welke voorzieningen ze recht hebben? We maken allemaal moeilijke tijden door en het is nog nooit zo belangrijk geweest dat bedrijven passende rewards en benefits aanbieden waarmee medewerkers geld kunnen besparen. En daarvoor heb je geen ingewikkelde modellen voor beloningen en voorzieningen nodig!

More_productive_2


Ook eenvoudige benefits hebben veel effect

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de productiviteit en het welzijn van werknemers al toeneemt wanneer hen een eenvoudige beloning of benefit wordt geboden. Dit wordt bevestigd in een experiment dat werd uitgevoerd door de Social Market Foundation (SMF) en Warwick’s Centre on Competitive Advantage in the Global Economy (CAGE). Hierin werden willekeurige personen uitgekozen voor deelname aan voor hen onbekende experimenten met werkopdrachten. Bij de eerste twee taken kregen de proefpersonen op verschillende momenten een komische film te zien. Voor de derde taak kregen de deelnemers eerst fruit en snacks aangeboden om hen in de stemming te krijgen – een interventie die de praktijken reflecteert van veel Europese bedrijven. Vervolgens werd hen gevraagd gedurende tien minuten enkele wiskundige problemen op te lossen, in ruil voor een financiële beloning.

Na afloop van het experiment waren de uitkomsten glashelder. De productiviteit van de deelnemers die fruit en snacks hadden gekregen, was bijna 20% hoger voor de korte taak dan die van de controlegroep. Dit resultaat wekt de suggestie dat benefits inderdaad productiviteit vergroten en echt belangrijk zijn voor werknemers.

Uiteraard gaat het hier om meer dan een schaal fruit en de pot met drop op het werk; als werkgever wil je je mensen meer bieden. Het gaat er vooral om dat medewerkers weten waar ze recht op hebben en hoe waardevol ze echt zijn. Dankzij onze oplossingen voelen medewerkers zich gewaardeerd en besparen ze geld met beloningen en benefits. Onze bekroonde oplossing is echt mobiel en met ons platform en de app voor medewerkers hebben we de manier waarop hedendaagse werkgevers communiceren met hun personeel nieuw vormgegeven. HR-werkers nemen met de gebruiksvriendelijke communicatie-engine op verschillende touchpoints eenvoudig contact op met eindgebruikers. Zo kunnen onze klanten altijd persoonlijk communiceren met hun medewerkers.

More_productive_1


Hoe denken medewerkers over hun benefitsplatform?

Met ons Total Rewards- en Benefitsplatform onderhouden werkgevers moeiteloos contact met hun medewerkers. In maart 2017 won L’Oréal samen met Benify de European Excellence Awards in HR in de categorie Compensation & Benefits/Incentives voor de geslaagde invoering van My HR Rewards.    

Dit zijn enkele meningen van L’Oréal-medewerkers over Benify:

“Met My HR Rewards kan ik eenvoudig mijn bonus inzetten voor mijn zorgbudget. Ik haal zo netto dus meer uit mijn brutosalaris.”
Thomas @ L’Oréal

“In het programma van My HR Rewards kan ik mijn bonus gebruiken om L’Oréal te laten bijdragen in de kosten van de kinderopvang voor mijn twee zoons. Ik ben echt geweldig geholpen met die mogelijkheid.”
Thorsten @ L’Oréal

De European HR Excellence Awards bekronen uitmuntende HR-initiatieven en -projecten in 26 verschillende categorieën, waaronder Compensation & Benefits/Incentives, Candidate Experience, Career & Recruiting Event, Knowledge Management, Employer Branding Strategy en HR Analytics. Lees meer over de samenwerking tussen L’Oréal en Benify in deze klantcase.

In ons onderzoek onder 39.000 Europese werknemers vertelt 28% van de Britse deelnemers meer informatie nodig te hebben over hun arbeidsvoorwaarden.


Meer weten over hoe werken eruit gaat zien? Download het The Future of Work Report: Employee Benefits and Work Trends in Europe. 


DOWNLOAD RAPPORT