Arbeidsvoorwaarden zijn essentieel voor het werven en behouden van medewerkers

Laatst bijgewerkt: 2022-05-095 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Het gebeurt in elk bedrijf. Er loopt een sollicitatieprocedure en een voor een vallen de sollicitanten af. Uiteindelijk wordt de beste kandidaat aangenomen. Onboarding en training gaan van start, maar de nieuwe medewerker vertrekt al na korte tijd. Werknemers nemen om allerlei redenen ontslag; misschien hebben ze een betere baan gevonden of gaan ze verhuizen.

Natuurlijk zijn er veel meer redenen waarom medewerkers hun baan opzeggen. Maar voor een werkgever komt het resultaat op hetzelfde neer. Volgens Oracle Netsuite verliezen grote Amerikaanse bedrijven zo elk jaar wel 1 biljoen USD, met een gemiddeld personeelsverloop tussen de 20% in de overheidssector tot wel 60% in de professionele dienstverlening en de bouw.

De meeste werknemers zeggen dat het niet tot ontslagname had hoeven komen. Bedrijven die werknemersbehoud niet serieus nemen, lopen het risico geld, maar ook hoogopgeleide medewerkers te verliezen. Daar staat tegenover dat bedrijven die goed nadenken over personeelsbehoud – en dan met name op het vlak van HR – er financieel beter van worden en hun productiviteit opdrijven.

Je moet weten wat huidige en potentiële medewerkers willen

Benify weet dat elk bedrijf andere behoeften en praktijken heeft. Natuurlijk is een bedrijf in Nederland geen kopie van een bedrijf in de VS. Daarom hebben we 39.000 werknemers uit heel Europa gevraagd wat voor hen het belangrijkst is bij de keuze voor een werkgever.

In een vorige blog schreven we dat bij die overweging salaris en arbeidsvoorwaarden erg belangrijk zijn voor werknemers, gevolgd door flexibele werktijden. Over deze en andere bevindingen lees je meer in het The Future of Work Report. Werknemers hebben een duidelijke voorkeur voor goede financiële arbeidsvoorwaarden, boven alle andere benefits.

Wanneer je als bedrijf rekening houdt met dit soort informatie, kun je de aangeboden arbeidsvoorwaarden optimaliseren, zowel voor bestaande als voor potentiële werknemers. Met het platform van Benify creëren werkgevers een buitengewone ervaring voor benefits en beloning. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden om administratieve rompslomp te verkleinen, processen te automatiseren, de communicatie van de waardepropositie aan werknemers aanzienlijk te verbeteren en te zorgen voor beter gegevensbeheer en beter beheer van de kosten voor benefits en beloning. Daarmee slagen bedrijven erin werknemers te werven en te behouden.

Benefits_key_2

Deens vastgoedbeheerder Newsec zet werknemers centraal

Newsec, de grootste Scandinavische vastgoedbeheerder, schakelde Benify in voor ondersteuning. Het bedrijf werd opgericht in 1994 en heeft inmiddels meer dan 2000 mensen in dienst in zeven Scandinavische en Baltische landen, waaronder 600 medewerkers in Denemarken. Newsec wilde het arbeidsvoorwaardenpakket aantrekkelijker maken en beter promoten onder de werknemers.

Met Benify lukte het Newsec om dit doel te bereiken én het beheer van de brutosalarisregeling te vereenvoudigen.

“Voor ons is het erg belangrijk om te kunnen laten zien dat Newsec een interessante en aantrekkelijke werkgever is. De arbeidsvoorwaarden zijn essentieel voor ons personeelsbehoud en om getalenteerde collega’s aan te trekken”, aldus Preben Moll, Teamleider HR bij Newsec.

Na ingebruikname van het platform van Benify logde 90% van het Newsec-personeel in tijdens de brutosalariscampagne. 77% van de werknemers koos voor een of meer benefits, terwijl 70% koos voor andere aanbiedingen en beloningen.

“We wilden een aantrekkelijker arbeidsvoorwaardenpakket voor onze medewerkers hebben en een nieuw platform lanceren waar werknemers alles op één plek kunnen vinden. Benify was voor ons een voor de hand liggende keuze. Met het platform kunnen we alle benefits die onze medewerkers al kennen onder de aandacht brengen, maar ook een groot aantal nieuwe promoten”, zegt Preben.

Benefits_key_1

Hoe verder voor Newsec?

Benify draagt bij aan een grotere werknemersbetrokkenheid met het beheer van de door Newsec betaalde voorzieningen voor internet en mobiele telefonie, met inbegrip van nieuwe abonnementen en gebruikersondersteuning, opzeggingen en vervanging van devices. Preben Moll denkt dat Newsec in de toekomst alleen maar meer gebruik zal maken van het platform van Benify.

“We willen graag gebruikmaken van alle functionaliteiten en mogelijkheden van het platform. Zo zijn we nu bezig met de implementatie van de Total Reward-functie. Daarmee krijgen individuele werknemers een overzicht van hun volledige beloningspakket, met inbegrip van de secundaire arbeidsvoorwaarden. We weten ook dat het platform ons veel mogelijkheden biedt om onze HR-gegevens over te dragen en te integreren.”

Newsec is ambitieus. Het bedrijf wil in 2022 in de jaarlijkse werknemersenquête Great Place to Work® eindigen in de top 10 van beste werkgevers in Denemarken – en Benify helpt hen dit doel te bereiken.


Meer weten over Newsec's geslaagde samenwerking met Benify? Download de Newsec cliëntcasus.

NEWSEC CLIENT CASE