Belangrijke trends in secundaire arbeidsvoorwaarden voor jouw bedrijf

Laatst bijgewerkt: 2022-07-195 minuten leestijd

Met de zomer in aantocht, is dit een mooi moment om je bij te praten over de laatste trends in beloning en voorzieningen. Lees hieronder over de 5 belangrijkste trends voor jouw organisatie op het vlak van arbeidsvoorwaarden.

Hybride werken

Hoewel de pandemie zeker in ernst lijkt af te nemen, moeten bedrijven nog allerlei veiligheidsmaatregelen handhaven. In veel organisaties is thuiswerken de standaard geworden. Volgens sommige deskundigen zal in bepaalde sectoren een volledige terugkeer naar kantoor nooit plaatsvinden. Verschillende onderzoeken bevestigen dit. In het Future of Work Report zegt 59% van de Deense bevolking in de toekomst vanuit huis te willen werken. Uit een onderzoek van PWC bleek dat 41% van een groep thuiswerkers volledig op afstand wil blijven werken.

Hier is maar één conclusie mogelijk: veel bedrijven zullen de arbeidsvoorwaarden voor hun werknemers moeten aanpassen. Daarbij kun je denken aan het aanbieden van professionele apparatuur voor de thuiswerkplek (bijvoorbeeld in hoogte verstelbare bureaus en ergonomische stoelen), maar ook aan essentiële communicatietools zoals een Reward- en Benefitsplatform of een app voor mobiel. De noodzaak om met medewerkers te kunnen communiceren – waar en wanneer dan ook – is nog nooit zo groot geweest.

Werknemers kiezen passende werkgevers

In het verlengde van de roep om hybride werk, zien we dat werknemers strenger zijn bij de selectie van potentiële werkgevers. Medewerkers zoeken werkgevers met een arbeidsvoorwaardenpakket dat nauw aansluit bij de eigen wensen en behoeften. Deze ontwikkeling is onlosmakelijk verbonden met de Great Resignation, de trend die met name in de VS vanaf 2021 is ingezet, waarbij werknemers en masse ontslag nemen.

 De redenen voor die uittocht kunnen anders zijn dan die voor de huidige trend. Medewerkers die gewend zijn geraakt aan thuiswerken zijn nu op zoek naar bedrijven die betere arbeidsvoorwaarden bieden. Tegelijkertijd hebben sommige thuiswerkers besloten te verhuizen, ervan uitgaande dat werken op afstand de norm zal worden.

Werknemers zijn dus op zoek naar werkgevers die de mogelijkheid tot thuiswerken bieden, terwijl anderen nu ook overwegen te verhuizen naar een plek op grotere afstand van het werk. Bedrijven die hun personeel deze flexibiliteit bieden, merken dat het makkelijker is om medewerkers te behouden.

Top5Trends_2

Meer werknemersbetrokkenheid met digitale tools

Als werkgever is het cruciaal om de juiste communicatietools te hebben om contact te onderhouden met je medewerkers, zeker als ze op afstand werken. Met een Rewards- en Benefitsplatform of een app voor mobiel kun je ieder lid van je organisatie informeren over online events en speciale aanbiedingen. Uiteraard zijn ook alleen specifieke afdelingen, teams of individuen makkelijk bereikbaar.

Zo’n platform maakt het voor medewerkers direct inzichtelijk waarop ze allemaal recht hebben. Zo kunnen ze bijvoorbeeld eenvoudig zien hoeveel de werkgever bijdraagt aan gezondheids- en welzijnsvoorzieningen, hoe groot hun pensioen is of op hoeveel vakantiedagen ze recht hebben. Eigenlijk is het dus glashelder hoezeer hun werkgever hen waardeert. Door HR-processen en -voorzieningen te stroomlijnen met digitale tools, raken medewerkers meer betrokken en gemotiveerd voor hun taken.

 Gezondheid en welzijn

Wanneer je personeel op afstand of hybride werkt, is hun gezondheid en welzijn van het grootste belang. Volgens de Health & Safety Executive moest 10,5% van de Australische werknemers zich in 2013 ziekmelden. In de VS was dat wel 78%.

De al genoemde bijdragen aan gezondheids- en welzijnsvoorzieningen zijn slechts een van de manieren waarop digitale tools kunnen worden ingezet om de betrokkenheid van werknemers te vergroten. Andere mogelijke benefits zijn de optie om een afspraak te maken bij een wellnesscenter of therapeut, of korting te bieden voor hotels en vakanties. Steeds meer bedrijven dragen genereus bij aan de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers.

Top5Trends_1

Werk/privé-balans

Nu ons huis ook onze werkplek is, proberen we een goede werk/privé-balans te vinden door halverwege de dag een stuk te joggen en regelmatig te pauzeren. Aan het eind van de dag trekken we een denkbeeldige deur achter ons dicht om te genieten van quality time; alleen, met vrienden of met familie.

Maar het is niet makkelijk om een goed evenwicht tussen werk en privé te bereiken. Volgens de Better Life Index van de OECD maakt 33% van de Turken extreem lange dagen. In Rusland doet men dat beter, met 0,1%.

Voorzieningen voor de werk/privé-balans zijn voor Nederlandse en Deense respondenten in het Future of Work Report het belangrijkst. Voor alle andere landen staan ze in de top 3. Dit essentiële aspect van de werk/privé-balans is, samen met de trends van hybride werken en flexibele werkdagen, soepel te beheren in een Total Rewards- en Benefitsplatform. Hier kun je als werkgever eenvoudig de gezondheid en het welzijn van elke medewerker volgen en hen passende benefits aanbieden.

 


Lees wat 39.000 werknemers écht willen van hun werkgevers in het Future of Work Report: Employee Benefits and Work Trends in Europe.

DOWNLOAD RAPPORT