Consistente werknemerscommunicatie en lokale berichtgeving creëren

Laatst bijgewerkt: 2023-11-216 minuten leestijd

Of er nu hybride, op locatie, remote, of in verschillende landen wordt gewerkt, het is belangrijker dan ooit dat elke werknemer gemakkelijk toegang heeft tot relevante informatie en berichtgeving. Benefits en beloningen vormen voor veel mensen een basis naast het salaris. Juist daarom is het van cruciaal belang een duurzame en flexibele communicatiestrategie op te stellen om alle werknemers tijdig van relevante informatie te voorzien. Naast dat werknemers hierdoor merken dat je als organisatie in hen investeert, vergroot het ook de loyaliteit en betrokkenheid binnen het bedrijf.

 

Creëer een organisatiebreed communicatieplan dat grenzen overschrijdt


Met een wereldwijd personeelsbestand is het voor werkgevers een steeds grotere uitdaging om personeel aan zich te binden. Of ze nu op afstand werken, hybride, op een vaste locatie of vanuit verschillende locaties en kantoren. Het gaat veel verder dan alleen het verspreiden van informatie. Neem de lokale culturele normen in acht en verkrijg inzicht in welke informatie waardevol en relevant is voor werknemers in verschillende markten. Daarbij dient het merk en de tone of voice van de organisatie in tact te blijven.  

Succesvolle communicatie is doelgericht en afgestemd op de structuur en waarden van de organisatie. Om dit tot een succes te brengen, is het van belang de volgende vragen te stellen: Wat wordt als belangrijk gezien? En hoe wordt informatie verwerkt in de verschillende lokale markten? Door deze informatie op te halen, kun je op maat inspelen op de behoeften en wensen van je werknemers. Bijvoorbeeld bij het promoten van een evenwichtige werk-privébalans of een gezonde levensstijl is het essentieel te begrijpen hoe dit per markt wordt toegepast. Dit kan namelijk per land verschillen.

Zo is betaald ouderschapsverlof één van de meest gewilde benefits in de Verenigde Staten. Terwijl het binnen Europa heel gebruikelijk is ouderschapsverlof aan beide ouders aan te bieden na de geboorte van een kind. De lengte van het verlof kan per land variëren. Behalve in Scandinavië, daar is ouderschapsverlof gewoonterecht. Of kijk naar de secundaire arbeidsvoorwaarden met betrekking tot gezondheid en welzijn in Nederland. Vrijwel alle Nederlanders bezitten een fiets. Van de gehele wereldbevolking bezitten Nederlanders het meest aantal fietsen per persoon. Daar past een gesubsidieerde fietstoeslag beter bij (en wordt ook meer opgenomen) dan een sportschoollidmaatschap.

Een communicatiestrategie is nooit one-size-fits-all. Door gebruik te maken van data, inzichten en tweerichtingscommunicatie met internationale werknemers kun je jouw communicatie optimaliseren om succesvol te zijn en het vertrouwen en de betrokkenheid van werknemers vergroten.

Ways_to_build_communications_1

De kracht van tweerichtingscommunicatie


Het is bij het opstellen van een
 communicatiestrategie belangrijk rekening te houden met tweerichtingsverkeer tussen werkgever en werknemer. Zo zijn werknemers niet alleen op de hoogte van het laatste bedrijfsnieuws en updates, maar geef je je werknemers ook de kans hun mening, stem en gedachten te uiten. Een groepsbijeenkomst biedt werknemers de gelegenheid om standpunten te delen en vragen te stellen over zaken die hen bezighoudt. Maak gebruik van deze inzichten om communicatie op maat aan te bieden en te voldoen aan de behoeften van de werknemers.

 

Onderwerpen en doelgroep


Begin met het definiëren van de onderwerpen en doelgroep. Liefst deel je niet te veel algemene informatie naar alle werknemers, maar kies je voor specifieke onderwerpen, informatie en berichten op het juiste moment voor een specifieke doelgroep. Daarmee maak je veel meer impact. Ter verduidelijking: Informatie over het pensioen is relevanter voor werknemers die bijna met pensioen gaan. Terwijl de Total Reward Statement en het algehele beloningspakket veel interessanter zijn voor startende werknemers
.

 

Stel de juiste vragen


Meet de effectiviteit van je communicatieaanpak aan de hand van enquêtes of feedbacktools. Dit biedt waardevolle inzichten in hoe de content bij werknemers overkomt en of dat aansluit op hun behoeften. Is dat niet het geval? Onderzoek dan welke andere content ze liever zien of naar welk ander communicatiemiddel de voorkeur uit gaat. Door op de juiste manier met waardevolle feedback om te gaan, kun je ervoor zorgen dat jouw wereldwijde personeelsbestand zich gehoord en gezien voelt.

 Ways_to_build_communications_2

Vier de verschillen die jouw wereldwijde personeelsbestand uniek maken


Een wereldwijd personeelsbestand bestaat uit werknemers met verschillende achtergronden, culturen, talen, tradities en feestdagen. Het is belangrijk dit te erkennen binnen de organisatie. Schenk binnen de gehele organisatie aandacht aan feestdagen zoals het Suikerfeest of Chinees Nieuwjaar zodat werknemers zich gewaardeerd voelen.

 

Gebruik de juiste tools


Wat zijn nu de beste tools om je werknemers optimaal te bereiken? Volgens Statista zullen in 2023 meer dan 6,8 miljard smartphones wereldwijd in gebruik zijn. En naar verwachting volgt een toename tot bijna 7,7 miljard smartphones in 2027. En dat is heel interessant! Want zo’n 61% van de wereldbevolking gebruikt zijn of haar smartphone om e-mails te lezen, meetings te boeken en op het internet te browsen. Dat betekent echter niet dat alle informatie en berichtgeving 100% gericht moet zijn op mobiel gebruik. Wel is het interessante informatie om in gedachte te houden bij het opstellen van berichten, updates of het delen van informatie met collega’s. Een tip: zorg dat de informatie gemakkelijk via mobiel te verwerken is.

 

Laat administratie over aan moderne HR-technologie


Door een Total Rewards and Benefits
platform te gebruiken, kunnen alle werknemers, zowel wereldwijd als lokaal, gebruik maken van hetzelfde platform om inzicht te krijgen in hun benefits en beloningen. Door middel van één tool kun je een welkomst e-mail sturen, diverse arbeidsvoorwaarden promoten, of pushmeldingen uitsturen naar elke gebruiker, rechtstreeks naar hun mobiele telefoon. Dit zorgt voor duidelijke, effectieve en consistente communicatie naar jouw wereldwijde personeelsbestand, altijd en overal.

 


Wil je meer weten? Lees onze whitepaper over hoe je een succesvolle total rewardstrategie creëert

TOTAL REWARD STATEMENT WHITEPAPER