De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) plaatste in 2021 burn-out op de lijst voor Internationale Classificatie van Ziekten (ICD-11). Daar wordt burn-out in relatie tot zorgmedewerkers gedefinieerd als “overspannenheid + ontgoocheling + terugtreding”, maar elke medewerker, in welke sector dan ook, kan te maken krijgen met burn-out. Meestal wordt het veroorzaakt door hoge stressniveaus als gevolg van overwerk.
Volgens de Harvard Business Review wordt tussen de $ 125-190 miljard USD uitgegeven aan fysieke en psychologische burn-outs. 66% van de Poolse en Russische respondenten van een Europees onderzoek geeft aan een burn-out te hebben ervaren, of er dichtbij te zijn geweest.
Elke medewerker zou zonder het gevaar van burn-out moeten kunnen werken. Gelukkig zijn we goed op weg.
Een Total Rewards-platform dat volledig is afgestemd op de richtlijnen van de WHO
De WHO heeft verschillende preventieve maatregelen gepubliceerd waarvan verwacht wordt dat die het aantal burn-outs in de komende jaren gaan terugdringen. Dit zijn enkele voorbeelden van de voorzieningen waarop medewerkers volgens de WHO een beroep moeten kunnen doen:
- Meer realistische en bevredigende doelen
- Feedback op het werk
- Interne opleidingen
- Technieken voor tijdsbeheer
- Regelmatige ‘burn-outcontroles’
- ‘Time-outs’ wanneer nodig
- Vakanties (indien nodig op korte termijn)
Met een Total Rewards-platform en een app voor mobiel met de nieuwste communicatietools kunnen werkgevers effectief en efficiënt contact onderhouden met medewerkers. Bovendien hebben je werknemers toegang tot voorzieningen voor gezondheid en welzijn, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om een ontspanningssessie of een afspraak met een specialist te plannen.
Maar het Total Rewards-platform biedt zoveel meer dan alleen benefits voor gezondheid en welzijn.
Een betere werkomgeving met gestroomlijnde HR-processen
Helaas dragen ook de verouderde HR-processen van sommige organisaties bij aan burn-out onder de werknemers. In de praktijk duren on- en offboarding vaak onnodig lang, zijn er vele en langdurige vergaderingen, en worden team- en bedrijfsactiviteiten uitgesteld. Ook zijn er medewerkers die weinig contact ervaren met hun collega's en managers, wat zorgt voor een werkomgeving die verre van ideaal is.
Met een Total Rewards-platform worden dit soort processen zo georganiseerd en gestroomlijnd dat medewerkers op de hoogte blijven van alles wat er speelt in het bedrijf en in contact blijven met hun directe collega’s. Onboarding, offboarding: de processen verlopen veel soepeler. Met checklists die door de nieuwe werknemer worden afgewerkt, trainingsvideo's om te bekijken en toegang tot voorzieningen voor gezondheid en welzijn. Dat is toch lekker binnenkomen, als nieuwe collega? En met het mobiele platform hebben medewerkers altijd toegang, waar ze ook zijn.
Je werknemers centraal: zo werkt een Total Rewards-platform
Nu burn-out steeds meer erkenning krijgt als medische aandoening, willen meer en meer werkgevers beter op de hoogte zijn van het welzijn van hun medewerkers. Michael Siljö, Business Director bij IT-bedrijf Softgear, zegt: “We willen een aantrekkelijke werkgever zijn, nog voordat iemand bij ons aan de slag gaat. Vervolgens [zien ze na indiensttreding] dat we erg genereus zijn, en betalen voor van alles; van deelname aan een marathon tot de aanschaf van een skipas. Onze benefits laten zien wat voor bedrijf we zijn.”
Een Total Rewards-platform maakt het makkelijker voor een bedrijf om de richtlijnen van de WHO na te leven. En medewerkers kunnen contact opnemen wanneer ze denken dat dat nodig is – of het nu gaat om een burn-out of een andere gezondheidskwestie.
Meer weten over Softgear's geslaagde samenwerking met Benify? Download de klantcase van Softgear.