Hoe zorg je als bedrijf voor aantrekkelijke benefits voor alle leeftijdsgroepen?

Laatst bijgewerkt: 2022-08-045 minuten leestijd

Bij elk bedrijf zie je een flinke afwisseling in de leeftijd van de medewerkers; of het nu gaat om een nieuw bedrijf, een klein tot middelgroot bedrijf of een grote internationale onderneming. Sommige bedrijven werven misschien actief jonge werknemers, in de verwachting dat die ambitieuzer zijn en graag carrière willen maken. Andere organisaties verkiezen ouder, meer ervaren personeel dat een brede waaier van vaardigheden met zich meebrengt. En natuurlijk zijn er ook bedrijven die – voor wat de leeftijd betreft – een mooi voorbeeld van diversiteit onder medewerkers zijn. Daar zie je medewerkers die aan het begin van hun loopbaan staan, terwijl anderen voorzichtig al naar hun pensioen uitkijken. Welke total rewards en benefits bied je aan als er duidelijk verschillende generaties werken bij je bedrijf?

Voor jongere medewerkers

Zoals we al bespraken in een andere blog, is personeelswerving een grotere uitdaging geworden tijdens de pandemie. Daarbij is hybride werken en werken op afstand een vast onderdeel van het werk geworden. Om de jongere generatie medewerkers aan te trekken, is het cruciaal dat je hen een uitgebreid total rewards- en benefitspakket aanbiedt. Dat kan onder meer eenvoudige zaken bevatten zoals een abonnement voor de sportschool, verzekeringen en kortingen voor winkelproducten.

5top_reasons_2

Voor oudere medewerkers

Aan oudere generaties bied je dezelfde total rewards en benefits, maar geef je ook aandacht aan het pensioen. Beheermaatschappij Lowell meldt dat 17% van de Britse werknemers het pensioen met minimaal vijf jaar uitstelt vanwege schulden, terwijl nog eens 12% overweegt het met minstens 10 jaar uit te stellen. In een recent onderzoek in de VS geeft 30% van de 65-plussers aan te verwachten dat ze hun pensioen met drie jaar uit zullen stellen De onderzoekers stellen dat “deze uitgestelde pensioenen een negatieve impact hebben op werknemers en bedrijven.”

Een aanbod voor alle leeftijdsgroepen is essentieel

We beschreven in een eerdere blog al hoe belangrijk secundaire arbeidsvoorwaarden zijn voor je personeelsbehoud. We benadrukten ook hoe belangrijk het is om het financiële welzijn van alle werknemers te ondersteunen, zeker in een periode van hoge inflatie. Voor jongere werknemers kan hulp op het gebied van gezondheid en welzijn een echt verschil maken, maar wat doe je voor oudere medewerkers?

Jonathan Watts-Lay is directeur bij WEALTH at Work, en gespecialiseerd in financieel welzijn en pensioenen. Hij benadrukt dat het steeds belangrijker is om ondersteuning te bieden aan medewerkers die onderweg zijn naar hun pensioen, en daarbij doelt hij ook op werknemers van 45+, die niet altijd duidelijkheid hebben over hun financiële situatie en soms het gevoel bekruipt dat ze misschien wel nooit van hun pensioen kunnen genieten.

Volgens Watts-Lay hebben “werkgevers een belangrijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat medewerkers goed onderbouwde keuzes maken wanneer het tijd is om met pensioen te gaan. Financiële voorlichting en begeleiding zijn belangrijk om werknemers duidelijk te maken welke keuzes ze hebben en voor welke waarschuwingssignalen ze moeten uitkijken.”

5top_reasons_1

Maak kennis met een effectief total rewards- en benefitsplatform

De beste manier om al je medewerkers te helpen met de total rewards en benefits, ongeacht hun leeftijd, is met een mobile-first, digitaal HR-platform. Om te beginnen moet je als werkgever een effectief communicatiekanaal opzetten waarmee je de hele organisatie kunt aanspreken, maar dat ook recht doet aan de individuele behoeften van elke medewerker. Hoe jong of oud de medewerker ook is, de communicatie moet eenvoudig en betrouwbaar zijn. En het onderwerp pensioen hoeft helemaal niet te wachten totdat iemand een bepaalde leeftijd bereikt. Via een digitaal HR-platform kun je bijvoorbeeld online video's aanbieden over verzekeringen en pensioenregelingen. Tegelijk kun je ook de mogelijkheid geven om een persoonlijke afspraak te maken, als de medewerker daar behoefte aan heeft.

Na de uitrol van een digitaal HR-platform zien bedrijven vaak organisatiebreed verbeteringen optreden onder hun werknemers. Als een jongere medewerker ervaart dat deze meer ontvangt dan alleen het salaris en het bedrijf aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden biedt, is die medewerker waarschijnlijk gemotiveerder om bij die werkgever te blijven en zich in te zetten. En wanneer een oudere werknemer merkt dat aan behoeften op het gebied van verzekeringen en pensioen wordt voldaan en deze daar ook zeggenschap over heeft, creëert dat rust – en dat is goed voor iedereen.

Ter afsluiting zou je belangrijkste takeaway van deze blog moeten zijn dat communicatie eenvoudig, direct en nooit neerbuigend behoort te zijn. Voor elke medewerker is de situatie anders en je communicatie moet dus afgestemd zijn op de unieke behoeften van het individu. Voorkom dat werknemers zich zorgen maken en gaan piekeren.


Meer weten over hoe je werknemers ondersteunt bij hun financiële welzijn? Lees meer in ons e-boek Financial Wellness: The Topic You Can't Afford to Ignore onder

FINANCIAL WELLNESS E-BOOK