Data gebruiken voor employer branding om een unieke en gepersonaliseerde werknemerservaring te creëren

Laatst bijgewerkt: 2022-07-194 minuten leestijd

Of u nu series kijkt op Netflix of muziek luistert op Spotify, tegenwoordig is het aanbod eindeloos en kunt u kijken en luisteren waar en wanneer u maar wilt. Maar dat is niet alles: direct na het afspelen van een liedje of film krijgt u onmiddellijk aanbevelingen gebaseerd op uw recente kijk- of luistergeschiedenis.

Deze algoritmes zorgen ervoor dat u content krijgt aangeboden die aansluit bij uw persoonlijke voorkeuren. De essentie is dat de ervaring is gepersonaliseerd. Deze is zelfs zo persoonlijk, dat elke interface uniek is en de aanbevelingen, voorkeuren en geschiedenis nooit exact hetzelfde zullen zijn.

Hetzelfde geldt voor bedrijven bij het opbouwen van een duurzaam personeelsbestand: het is van cruciaal belang om de werknemerservaring te personaliseren.

personalised-employee-experience-through-data

De ervaring personaliseren

Vandaag de dag werken babyboomers, Generatie X, Generatie Y (millennials) en Generatie Z naast elkaar, allemaal onder één dak. Maar elke generatie heeft haar eigen prioriteiten, behoeften, werk-privé balans en voorkeuren, afhankelijk van waar ze staan in hun levens.
De meest cruciale factor bij employer branding en het opbouwen van een duurzaam personeelsbestand is begrijpen wat uw werknemers nodig hebben en willen, en hen voorzien van een gepersonaliseerde werknemerservaring. Hiervoor zijn alleen aannames niet genoeg en kunt u niet zomaar wat uitproberen. De enige betrouwbare manier om uw werknemers echt te begrijpen en hen vervolgens een unieke werknemerservaring te bieden, is via data-analyse.

De data gebruiken in uw voordeel

“Als HR-data wordt gebruikt om facetten zoals vitaliteit en het maken van beslissingen te verbeteren, om werknemers gelukkiger te maken en om processen te optimaliseren, dan voegt het echt iets toe aan een bedrijf”, legt Bernard Marr uit, de schrijver van een artikel uit Forbes met de titel Waarom data het belangrijkste bezit is voor HR.

Een Euro Workspace blog met de titel Moeten we big data omarmen op de werkplek zegt het volgende: “We zijn inmiddels bekend met het feit dat bedrijven data verzamelen voor marketingdoeleinden. De reden hiervoor is dat naarmate zij meer weten over uw gewoontes en over hoe u gebruikmaakt van hun diensten, zij u een steeds betere ervaring kunnen bieden. Dat is de wisselwerking.”

Gebruikmaken van data helpt u om uw werknemers beter te begrijpen en om een unieke werknemerservaring te creëren.

Neem slimmere, beter geïnformeerde beslissingen

Tegenwoordig kan data Human Resources professionals helpen bij het nemen van beter geïnformeerde beslissingen op het gebied van werving, productiviteit en verplichtingen, medewerkerstevredenheid en strategische personeelsplanning, om zo een duurzame inzetbaarheid van het personeelsbestand op te bouwen. Door middel van enquêtes en data kunnen werkgevers bijvoorbeeld ontdekken welke tools voordelen bieden voor hun werknemers, hoe betrokken ze zijn bij collega’s en welke trainingsprogramma’s medewerkers willen. Vervolgens kunnen ze de ervaring daarop aanpassen.

unique-employee-experience-through-data

In de Global Human Capital Trends van Deloitte uit 2017 werd bekendgemaakt dat maar 22% van HR-bestuurders aangeeft dat hun bedrijf goed is in het opbouwen van een gedifferentieerde werknemerservaring. Het grootste risico van het niet aanbieden van een gepersonaliseerde werknemerservaring? Uw werknemers zullen simpelweg ergens anders naartoe gaan.

Zoals wordt beschreven in het Benify e-book ‘The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey’, is het crucial voor werkgevers om medewerkers te behandelen als klanten. In het hieraan verbonden artikel ’10 Ways to Use Big Data to Get to Know Your Customers Better’ wordt beschreven dat we leven in de eeuw van de klant, waarin zakelijke beslissingen worden gedreven door de behoeften van klanten. Het is belangrijk dat werkgevers op dezelfde manier naar medewerkers kijken als naar klanten om succesvol te zijn.

Wilt u meer te weten komen over hoe u uw employer branding kunt verbeteren door een duurzame werkgelegenheidsstrategie op te bouwen, en hoe data u kan helpen bij het creëren van een unieke werknemerservaring? Download dan onze gratis whitepaper Hoe implementeer je een duurzame personeelsstrategie op een datagestuurde manier? 

DOWNLOAD WHITEPAPER