Bied arbeidsvoorwaarden waar je medewerkers blij van worden

Laatst bijgewerkt: 2023-11-216 minuten leestijd

Deze blog is geschreven door gastauteur Baman Motivala, Chief Commercial Officer. Hij werkt vanuit ons hoofdkantoor in Stockholm en heeft een leidinggevende rol in ons commerciële team.

 

We worden allemaal hard geraakt door stijgende kosten en inflatie – om maar niet te beginnen over een energiecrisis en de oorlog aan de grens van Europa. Met de toenemende kosten van levensonderhoud vragen werknemers om loonsverhoging. Maar werkgevers hebben zelf ook te maken met hogere rekeningen, zodat een verhoging van de salariskosten niet voor iedereen haalbaar is.

 

Baman M

Toch is dit voor jou als werkgever een kans om je medewerkers te laten zien hoezeer je hen waardeert en steunt. Met goed doordachte arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit kun je de druk die ze ervaren verlichten.

In een onderzoek van McKinsey geeft 58% van de Europese consumenten aan dat prijsstijgingen de grootste zorg zijn. In dat licht is het dan ook geen verrassing dat uit een enquête van Forbes blijkt dat het salaris en de arbeidsvoorwaarden de belangrijkste prioriteiten zijn voor werknemers.

 

Zorg goed voor je mensen met de juiste arbeidsvoorwaarden 

 

Je medewerkers zijn het meest geholpen met een breed aanbod van arbeidsvoorwaarden die echt aansluiten bij hun behoeften. Denk daarbij aan benefits voor de korte en de lange termijn. Ook is het belangrijk dat arbeidsvoorwaarden flexibel en individueel aanpasbaar zijn. Voorbeelden zijn natuurlijk de zorgverzekering en het pensioenplan, maar je kunt ook denken aan een fietsenplan of meer betaald verlof.

Arbeidsvoorwaarden met een meer directe impact zijn ook een mogelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan vergoeding van reiskosten met het OV of hybride werken om tijd en geld te sparen en een betere werk/privé-balans te bereiken.

Eerder beschreven we al dat geldzorgen van werknemers uiteindelijk ook impact hebben op de werkgever. Het is dus verstandig om oog te houden voor signalen en tijdig ondersteuning te bieden. Het Nibud kan werkgevers hierbij helpen.

Ook loont het de moeite om te onderzoeken hoe je maximaal gebruikmaakt van de werkkostenregeling. Deze regeling is verruimd voor 2023 en als baas mag je ook aankopen vergoeden waarvan de werknemer privé voordeel kan hebben. Dat opent onder meer de deur naar sponsoring van sport en fitness.

Vitaliteit is een belangrijk thema voor hr-afdelingen. Het aanbieden van een welzijnsprogramma voor medewerkers is dan ook een goed idee. Deze programma’s schenken vaak volop aandacht aan mindfulness en leren je personeel beter om te gaan met stress, gezonder te leven en een betere werk/privé-balans te bereiken. Uit een onderzoek van de Society for Human Resource Management blijkt dat welzijnsprogramma's helpen bij het terugdringen van verzuim, en de productiviteit en betrokkenheid van werknemers vergroten.

 Tips_how_to_support-1


Zorg dat alles helder is: beloning én arbeidsvoorwaarden


Een belangrijk obstakel voor werkgevers is dat aangeboden arbeidsvoorwaarden ongebruikt blijven – ook als ze buitengewoon aantrekkelijk zijn. Voor een werkgever betekent dit helaas dat de gedane investering in die benefits weinig oplevert. Er zijn slechts twee oorzaken waarom werknemers geen gebruik maken van hun arbeidsvoorwaarden: ze zijn er niet van op de hoogte of het is te ingewikkeld om er gebruik van te maken. In het artikel Shaping the "new possible" through employee experience van McKinsey lezen we dat werkgevers gebaat zijn bij een systematische aanpak van de werknemerservaring. Die benadering, gebaseerd op inlevingsvermogen en data, moet de werknemer centraal stellen.

Of, om het iets eenvoudiger te zeggen, als werkgever is het zaak om je medewerkers duidelijk te informeren over hun arbeidsvoorwaarden en het bijbehorende proces te vereenvoudigen. Met een interactief rewards- en benefitssysteem sla je het moeizame, handmatige papierwerk over. Je biedt je medewerkers direct helder inzicht – waar en wanneer ze maar willen – in hun total rewards package, met beloning, arbeidsvoorwaarden en alles wat daarbij hoort.

Dit voorkomt een hoop gedoe voor je werknemers. Het beheer van de arbeidsvoorwaarden, registratie en vergoedingsaanvragen wordt sterk vereenvoudigd. Tegelijk levert het systeem waardevolle analytics en rapportages op voor de werkgever – waarmee bepaald kan worden waar ruimte voor kostenbesparing is en goed onderbouwde beslissingen over het arbeidsvoorwaardenpakket kunnen worden gemaakt.

Welke benefits je ook biedt aan je medewerkers, het is cruciaal om ze duidelijk te communiceren naar je medewerkers. Zorg er ook voor dat ze flexibel, toegankelijk, en eenvoudig te begrijpen en gebruiken zijn. Als je daarmee begint, laat je meteen zien dat het welzijn van je medewerkers voorop staat en dat je hen graag helpt bij het verlichten van hun financiële lasten.

 Financial_resilience3

Ten slotte

Het is een moeilijke tijd voor veel werknemers, maar met inlevingsvermogen, creativiteit en relevante arbeidsvoorwaarden kan jij als werkgever gericht ervoor zorgen dat hun leven makkelijker wordt. Daarbij is een centrale rol weggelegd voor een slimme oplossing voor benefits management, die data en inzichten levert voor het samenstellen, aanbieden en communiceren van een veelomvattend arbeidsvoorwaardenpakket.

Samen met de individueel afgestemde beloning en het total rewards statement, aangevuld met specifieke inzichten in de eigen werknemers, kan elke internationale organisatie met een slimme oplossing voor arbeidsvoorwaardenbeheer het personeel maximaal ondersteunen.

Daarbij zorgt een bedrijf dat investeert in welzijnsprogramma’s voor het personeel niet alleen voor een groter algeheel welzijn, maar jaagt het ook de betrokkenheid en productiviteit van de medewerkers aan. Zo ga je als werkgever de uitdagingen van je medewerkers te lijf, verbeter je de algehele benefits-ervaring en zorg je ook voor mooie bedrijfsresultaten.

Auteur: Baman Motivala, CCO Benify


Vandaag kan het belang van duidelijke communicatie rond arbeidsvoorwaarden niet worden onderschat.  Ontdek onze whitepaper, waarin we de belangrijkste stappen voor duidelijke en gepersonaliseerde communicatie met werknemers delen.

EMPLOYEE COMMUNICATION WHITEPAPER