Vandaag staan duurzaamheidsvraagstukken al hoog op de lijst van organisaties overal ter wereld, en ze worden met de dag alleen maar belangrijker. Jongere generaties, waaronder Generatie Z, voelen zich aangetrokken tot organisaties die geleid worden door duidelijke waarden en die bijdragen tot een betere wereld.
Voor ons e-book Gen Z voerden we samen met marketingonderzoeksbureau Kantar Sifo een onderzoek uit naar Generatie Z. Een van onze vele bevindingen is dat bedrijven die worden gezien als werkgevers die gelijke kansen bieden en milieuvriendelijk zijn, aantrekkelijk zijn voor Generatie Z. Een op de vier jonge vrouwen en een op de vijf jonge mannen zegt zelfs dat ze zouden overwegen voor een werkgever te gaan werken waarin ze anders niet geïnteresseerd zouden zijn geweest, als het bedrijf als milieuvriendelijk wordt gezien.
Drie van de tien deelnemers aan de enquête zeiden zelfs dat ze zouden afzien van een baan bij een werkgever waar ze belangstelling voor hebben als die werkgever een negatieve invloed op het milieu zou hebben.
Hoe kunnen organisaties tegemoet komen aan de behoeften van hun werknemers en ervoor zorgen dat ze gezien worden als werkgevers met gelijke kansen en milieuverantwoordelijk?
Generatie Z eist groenere arbeidsvoorwaarden
Het arbeidsvoorwaardenaanbod van een organisatie kan een belangrijke rol spelen bij het duurzaamheidsstreven van een werknemer en het aantrekken van nieuw talent. Uit onze enquête blijkt dat 54% van de vrouwen zegt dat klimaatcompensatiebenefits voor hen heel belangrijk zijn.
Tegenwoordig is het vermogen van een bedrijf om elke generatie aan te spreken door het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden te personaliseren van cruciaal belang. Dus hoe doen werkgevers dat? Door in te spelen op de behoeften van verschillende demografische groepen. Dit kan bereikt worden door elke werknemer de flexibiliteit te geven om zijn eigen benefits te kiezen.
Werknemers keuzevrijheid geven
Een door de werkgever gesponsorde flexibele benefitsregeling of een flexibel benefitsbudget dat via een employee benefits platform beschikbaar wordt gesteld, stelt werkgevers in staat een verscheidenheid van aanbiedingen vóór belastingen samen te stellen. Hieruit kunnen werknemers dan kiezen om hun eigen op maat gemaakte arbeidsvoorwaardenpakket samen te stellen.
Werknemers toestaan hun eigen benefits rechtstreeks vanaf hun employee benefits platform te kiezen leidt tot een beter gebruik en meer tevredenheid over de benefits, en toont aan dat je als werkgever de waarden van je werknemers kent, begrijpt en steunt.
Voordelen van Benify’s nieuwe ECO-label
In Zweden, waar veel organisaties hun werknemers benefits aanbieden die door verschillende leveranciers via het Benify platform worden aangeboden, kunnen werknemers nu een groot aantal benefits voor hun werknemers vinden die met een ECO label zijn gemarkeerd. Dit betekent dat werknemers, wanneer ze in het platform hun selectie van benefits doorbladeren, gemakkelijk groenere, duurzamere benefits kunnen herkennen en kiezen. Om als groenere benefit ingedeeld te worden, moeten de benefits met het ECO label aan de voorwaarden en eisen van Benify voldoen. Dit betekent leveranciers die een sterk duurzaam merk op de markt hebben gevestigd, of leveranciers die duidelijk als duurzaam kunnen worden geïdentificeerd in vergelijking met andere leveranciers die soortgelijke diensten of producten aanbieden.
Door groenere benefits aan te bieden, kunnen werknemers slimmere, milieuvriendelijke keuzes maken die in overeenstemming zijn met hun waarden. Het helpt bedrijven ook hun employer brand te versterken en talent aan te trekken.
Voorbeelden van benefits met ECO labels die in het platform te vinden zijn, zijn onder meer:
- Diverse duurzame mobiliteitskeuzes, waaronder fietsen en openbaar vervoer
- Carpoolen, ook met elektrische auto's
- Benefits voor klimaatcompensatie
- Schoonmaakbenefits voor thuis met gebruik van milieuvriendelijke producten
- Boodschappenbezorgdiensten met lokale en biologische producten
Als aanbieder van employee benefits heeft Benify een grote verantwoordelijkheid om haar klanten te helpen hun werknemers duurzame benefits aan te bieden, die op hun beurt een positieve invloed hebben op hun leven en algeheel welzijn. We hebben ook een verantwoordelijkheid tegenover onze interne en externe belanghebbenden om bij onze dagelijkse activiteiten ecologisch, sociaal en financieel verantwoord te werk te gaan.
"Een duurzaam en verantwoordelijk lid van de samenleving zijn is voor ons als bedrijf van vitaal belang. Wij geloven dat een nauwere samenwerking met duurzaamheid ons kan helpen zowel een betere werkcultuur voor onze werknemers te creëren als een positieve invloed uit te oefenen op onze klanten en de maatschappij in het algemeen." - Jesper Johansson, Sustainability Manager, Benify
Hulp nodig bij het uitwerken van je benefits strategie? Download vandaag nog onze gratis tips.