Als werkgever, die in een competitieve markt het beste talent wil aantrekken, zou je verwachten dat de zo belangrijke eerste indruk wordt gevormd tijdens het recruitmentproces. Echter ontstaan de eerste indrukken in veel gevallen al veel eerder, zelfs nog vóor er sprake is van het eerste contact.
Ervaringen worden gedeeldPositief of negatief, het is voor werknemers gebruikelijk hun mening over hun huidige of voormalig werkgever te ventileren op websites zoals Glassdoor. Op dit soort sites lezen werkzoekers op hun beurt weer reviews om te bepalen of ze ergens wel of niet gaan solliciteren. Daarnaast worden gewoonlijk ervaringen gedeeld tussen collega’s onderling en met vrienden en familie, waardoor toekomstige kandidaten kunnen worden beïnvloed.
Kortom, of het nu mondeling gebeurt of via het internet, al vóór het eerste contact heeft een potentiële werknemer zijn of haar “huiswerk” gedaan en is de eerste indruk een feit.
Tekortkomingen en het recruitmentproces
Na de eerste indruk die al vóór het recruitmentproces gevormd werd, is het recruitmentproces zelf ook allesbepalend voor de ervaring die iemand opdoet met jouw bedrijf. Van groot belang zijn dan het opbouwen van vertrouwen tijdens de gesprekken en effectieve communicatie gedurende het gehele proces en employee lifecycle.
Dit lijkt vanzelfsprekend maar helaas zijn de negatieve verhalen over sollicitaties legio. Het komt niet zelden voor dat kandidaten afzien van de beoogde functie tijdens de sollicitatieprocedure door de slechte indruk die het bedrijf in dat proces maakt. Denk aan het ontbreken van een ‘klik’ met de interviewers, onprofessioneel gedrag, iemand aan ‘het lijntje houden’ of zelfs het compleet negeren van fatsoenlijke communicatie en feedback.
In ons e-book The New Employee Experience refereren we aan een Noord-Amerikaans Talent Board onderzoek waaruit bleek dat 46% van de kandidaten de zakelijke relatie zou verbreken bij een slechte ervaring tijdens het recruitmentproces.
De grootste klacht bleek een te lange procedure, waarbij maarliefst 52% van de respondenten na 3 maanden(!) nog op een antwoord wachtte.
Contact houden
Wat kan een werkgever hiervan opsteken om een betere indruk te maken? Ten eerste: houd het contact ‘warm’, maar ook: wees vooral eerlijk, zorgvuldig en duidelijk in de communicatie gedurende het gehele proces.
Volgens het Talent Board onderzoek heeft baan gerelateerde feedback aan het einde van dezélfde dag waarop een interview heeft plaats gevonden, een positief effect op de kandidaat. Men is dan 52% meer geneigd de relatie met de beoogde werkgever te behouden, door bijvoorbeeld opnieuw te reageren op een dan beschikbare baan, anderen het bedrijf aan te raden of er een aankoop te doen, indien van toepassing. Bij het uitblijven van feedback is de kans twee keer zo groot dat de relatie wordt verbroken.
Meer lezen over Employee Experience en het werven van talent? Download nu jouw gratis kopie van ons e-book "The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey"