Denk eens terug aan de tijd, nog niet eens zo lang geleden, dat er nog geen on‑demand tv en streaming muziekdiensten waren. Een tijd waarin we niet op elk moment van de dag naar alles wat we wilden konden luisteren en kijken. Zo raar als het nu al lijkt, moest je voor de komst van iTunes in 2003 naar een fysieke winkel om een film te huren of het nieuwste album van je favoriete zanger te kopen. Toen moest je het doen met je eigen videobanden en dvd's, of wat de videotheek op voorraad had.
Ook zonden tv-zenders, voordat er filmstreamingdiensten en digitale mediaplayers (DMP) waren, op bepaalde tijden via de ether programma’s uit. Zij bepaalden daarmee wat we konden kijken op welke momenten. Tv-kijken op maat en volledig afgestemd op de wensen van de kijker was er niet bij.
Als we vandaag de dag op Spotify naar muziek luisteren of een serie of film op Netflix kijken, kunnen we niet alleen kiezen uit een ongeëvenaard groot aanbod, maar kunnen we ook luisteren of kijken waar en wanneer we willen. En nadat we een nummer hebben beluisterd of een film hebben gekeken, krijgen we ook nog eens meteen een lijstje met aanbevolen nummers of films op basis van onze kijk- of luistergeschiedenis. “Vond je dit leuk? Probeer dan dit!”. Of: “Omdat je dit nummer leuk vond, denken we dat je deze artiest ook leuk zal vinden”.
Deze algoritmen zorgen ervoor dat we iedere keer dat we onze muziek- of filmapps openen content krijgen die ons persoonlijk aanspreekt. En dat is waar het om draait – het is persoonlijk. Iedereen die een app opent, krijgt een unieke interface te zien met unieke aanbevelingen, geschiedenis of voorkeuren. De ervaring is gepersonaliseerd.
In een recent blogbericht vergeleek HubSpot personalisatie met de volgende situatie: “Iemand geeft je een passende baseballpet met het logo van je favoriete team op de voorkant en je initialen op de zijkant geborduurd. Non-personalisatie kun je daarentegen zien als: iemand geeft je een “one-size-fits-all”-baseballpet met het logo van een team waar je een hekel aan hebt op de voorkant. Geen initialen. Met je voorkeuren is in het geheel geen rekening gehouden.”
Een geweldige vergelijking.
Personalisatie staat gelijk aan relevantie
Zoals Lindex meldde, kwam uit een onderzoek van Agilone onder 3.000 Amerikaanse en Britse consumenten naar voren dat more than 70% van de mensen aangeeft gepersonaliseerde ervaringen van merken te verwachten.
Personalisatie is vooral belangrijk als je de aandacht van generatie Z wilt trekken, zoals beschreven in het Forbes-artikel How To Win Over Generation Z, Who Hold $44 Billion Of Buying Power.
Maar waarom vinden we personalisatie zo belangrijk? Een onderzoek van de University of Texas, toonde aan dat een van de redenen hiervoor is dat personalisatie een overdosis aan informatie helpt voorkomen. Elke dag worden we gebombardeerd met informatie; of het nu gaat om e-mails, tekstberichten of social media – allemaal proberen ze je aandacht te trekken. Door personalisatie kunnen we echter meer greep houden op wat we zien en te zien krijgen; we kunnen informatie filteren op basis van onze voorkeuren.
Zoals in de eerdergenoemde HubSpot-post staat beschreven, krijgen we met personalisatie en filtering misschien wel dezelfde hoeveelheid informatie binnen, maar voor ons gevoel is het minder. Hoe kan dat? Omdat de informatie relevant voor ons is. En relevantie is het toverwoord als we het over personalisatie hebben.
We ontvangen dan wel nog steeds een hele lading informatie, maar de relevantie zorgt ervoor dat de hoeveelheid informatie ons minder overstelpt.
Hoe kun je de werknemerservaring personaliseren?
Op de werkplek van tegenwoordig vind je babyboomers, generatie X, millennials en generatie Z allemaal bij elkaar. Het probleem daarbij is dat elke generatie haar eigen prioriteiten, behoeften en voorkeuren heeft afhankelijk van de levensfase waarin ze zich bevinden.
Werkgevers moeten zowel huidige als potentiële toekomstige werknemers een gepersonaliseerde en boeiende ervaring bieden. En hoe doe je dat, een werknemerservaring personaliseren? Door je aanbod af te stemmen op de werknemer, wat jou als werkgever ook nog eens meer mogelijkheden geeft om talent aan te trekken, te belonen en te behouden. Hoe stem je je aanbod af? Door het relevant te maken en werknemers de flexibiliteit te geven om de dingen te kiezen die ze willen.
Van flexibele besteedbare budgetten (ook wel flexibele arbeidsvoorwaarden genoemd), mobiliteitskortingen, toelagen, toelagen voor gezondheid en welzijn tot uitgebreide gezinstoelagen: er zijn genoeg mogelijkheden voor werkgevers om alle medewerkers op persoonlijk en individueel niveau iets te kunnen aanbieden.
Via flexibele arbeidsvoorwaarden kunnen bedrijven elke werknemer een pakket arbeidsvoorwaarden op maat aanbieden dat is afgestemd op diens behoeften. En dat moet het doel van elk bedrijf van tegenwoordig zijn: tegemoetkomen aan de behoeften van medewerkers en een buitengewone medewerkerservaring bieden.
Wil je meer weten over het belang van de medewerkerservaring? Download dan nu een gratis exemplaar van Benify’s nieuwe e-book “The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey”!