Hoe weet je welke benefits jouw werknemers willen?

Laatst bijgewerkt: 2022-07-195 minuten leestijd

De laatste 20 jaar is Employee Engagement een van de meest besproken onderwerpen in werkomgevingen over de hele wereld. Het is in feite niet meer mogelijk om over HR, recruitment, cultuur en werktevredenheid te praten, zonder het over Employee Engagement te hebben.

Maar waarom is Employee Engagement zo belangrijk? Het antwoord is simpel: werknemers die zich betrokken voelen zijn productiever en gemotiveerder. Organisaties met sterk betrokken medewerkers genieten van een verhoogde winstgevendheid en kunnen bouwen op werknemers die sterker geneigd zijn om bij hen te blijven werken.

Vooroplopende organisaties begrijpen dat het bieden van de juiste benefits bijdraagt aan betrokkenheid en tevredenheid. Maar hoe weet je welke benefits jouw werknemers echt willen?

Het gaat niet om geld

Een gevoel van waardering, het idee hebben dat we onze krachten gebruiken, betekenis vinden in wat we doen, ons kunnen herkennen in de waarden van de organisatie waar we voor werken en ons onderdeel voelen van de bedrijfscultuur. Het speelt allemaal een cruciale rol in Employee Engagement en werktevredenheid.

Maar laten we eerlijk zijn: de juiste compensatie is óók heel belangrijk. Welke werknemer wil er nou niet goed worden gecompenseerd voor zijn of haar inzet? Salaris is daarbij niet het enige wat telt. Werknemers die alleen naar hun salaris kijken en niet naar hun totale beloning – inclusief benefits, pensioen en verzekeringen – onderschatten hun totale compensatiepakket.

Maak het persoonlijk

In werkplekken over de hele wereld zien we verschillende generaties naast elkaar aan het werk. Tussen en binnen deze generaties heersen er verschillende behoeften en voorkeuren, afhankelijk van levensgebeurtenissen en persoonlijke factoren. Het is daarom van belang om secundaire arbeidsvoorwaarden af te stemmen op de individuele behoeften van iedere werknemer.

Maar hoe kun je dit benefitsaanbod personaliseren? Eén manier om dit te doen is door te werken met een flexibel beloningsmodel. Een flexibel beloningsmodel stelt werknemers in staat om, uit een breed aanbod van benefits, de benefits te kiezen die op dat moment het beste bij hen passen.

Om een mooi voorbeeld te geven: naast de reguliere vakantiedagen biedt Adecco haar werknemers in Nederland nog eens 13 extra vakantiedagen per jaar. Werknemers kunnen deze vakantiedagen via Adecco’s Benify platform opnemen of uit laten betalen. Op basis van deze keuze rekent het systeem automatisch uit welk bedrag er moet worden uitbetaald.

Wil je meer lezen over hoe Benify’s Benefits- en Total Rewardsplatform Adecco heeft geholpen? Download hier de Client Case.

Biedt benefits die de totale persoon steunen

Terwijl betrokken zijn bij ons werk belangrijk is, hebben we ook tijd nodig voor activiteiten buiten het werk die ons energie geven.

Aanvullend op het bieden van benefits die een work-life balance ondersteunen, kun je werknemers ook de mogelijkheid geven om hun schema’s zelf in te delen en vanuit huis te werken wanneer dat nodig is. ‘Flextime’ wordt doorgaans beschouwd als een van de meest universeel gewaardeerde benefits.

flextime-word-beschouwd-als-een-van-de-meest-gewaardeerde-benefits

Stop met gokken

Door gebruik te maken van Benify’s Global Intelligence Dashboard kun je jouw keuzes baseren op waardevolle inzichten. Via het dashboard krijg je bijvoorbeeld een overzicht van voor welke benefits er inschrijvingen zijn gedaan, welke benefits er daadwerkelijk worden gebruikt en welke het meest populair zijn. Met dit soort data krijgen werkgevers een beter begrip van de behoeften en voorkeuren van hun medewerkers.

Bewustzijn leidt tot waardering

Hoe aantrekkelijk het aanbod van benefits ook kan zijn, helaas is dit niet veel waard als werknemers zich niet bewust zijn van het bestaan daarvan.

Creëer een groter bewustzijn met Benify’s platform met app die organisaties in staat stelt om hun werknemers te bereiken via het juiste kanaal, ongeacht waar deze werknemers zich bevinden.

Werknemers herinneren aan hun benefits via e-mails, berichten en pushnotificaties of berichten op het platform helpt bij het vergroten van zowel het bewustzijn en de waardering van benefits, als het gebruik daarvan.

notify-employees-about-their-benefits-through-digital-messages-to-increase-awarness-of-benefits

L’Oréal is een van de organisaties die Benify om hulp heeft gevraagd bij het vergroten van het bewustzijn omtrent benefits en totale beloning. Martina Heim, Total Rewards Director bij L’Oréal, legt uit: “We zochten naar een manier om onze verschillende beloningsprogramma beter tot hun recht te laten komen. We vinden het belangrijk om onze werknemers te ondersteunen en wilden ervoor zorgen dat iedere werknemer een goed begrip zou hebben van de voor hem of haar beschikbare benefits, op een manier die toegankelijk en eenvoudig in gebruik is. Benify’s platform met app stelde ons in staat om dit te verwezenlijken.”  

Benieuwd naar welke benefits het meest populair zijn onder de verschillende generaties?

Download nu gratis onze Employee Happiness Index 2019 !

DOWNLOAD HAPPINESS INDEX 2019