Hoe zet je technologie en data in om de beste benefits te bepalen? Voorbeelden uit de praktijk

Laatst bijgewerkt: 2022-11-235 minuten leestijd

Veel bedrijven zetten hr-technologie in om zakelijke processen te stroomlijnen; van onboarding en administratie tot interne communicatie. Daarmee vertellen we natuurlijk niets nieuws – waarschijnlijk gebruiken jullie zelf ook hr-tech. Als dat zo is, weet je ook dat dit slechts enkele voorbeelden zijn van wat technologie in het algemeen kan doen voor vrijwel elke organisatie. Maar wist je ook dat er verschillende manieren zijn om hr-technologie en data in te zetten, en benefits op maat aan te bieden? Dan hebben we het over specifieke arbeidsvoorwaarden voor een deel van je medewerkers – of zelfs individueel afgestemd!

Daarbij is het goed om te weten dat het hier niet gaat over data die stiekem door werkgevers wordt verzameld, maar over gegevens die werknemers met toestemming delen via verschillende kanalen die gebruikmaken van hr-tech, met communicatietools die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en desktops.

Dit zijn enkele manieren waarop bedrijven effectief hr-technologie inzetten om de ideale secundaire arbeidsvoorwaarden voor hun medewerkers te bepalen:

Organisatiebrede enquêtes

Er bestaan allerlei enquêtes die specifiek zijn ontworpen om meer inzicht te krijgen in het personeel. Een van de meest voorkomende thema's daarin is het algemene welzijn van de medewerker. Met de juiste hr-technologie is het eenvoudig om een enquête op te stellen die helder krijgt hoe het met je werknemer gesteld is. Dat kan volledig geautomatiseerd, op wekelijkse of maandelijkse basis. De anonimiteit is hierbij gegarandeerd, zodat de medewerker vrijuit kan antwoorden en meningen kan delen die in gesprek met de leidinggevende niet snel naar boven zouden komen.

Zodra dit soort enquêtes voldoende data opleveren, ontstaat een beeld van wat er speelt in de hele organisatie. Daarmee wordt het mogelijk om arbeidsvoorwaarden uit te rollen die aansluiten bij een groot deel van je medewerkers.

5_trender_2

Individuele gezondheids- en welzijnsenquêtes

Maar je wilt natuurlijk juist maatwerk leveren, want er bestaat geen arbeidsvoorwaardenpakket dat standaard past bij elke medewerker. Er zijn werknemers die graag een marathon lopen. Anderen gaan liever beeldhouwen of vinden ontspanning in yoga. Hoe kun je dan als bedrijf benefits aanbieden die aansluiten bij de individuele behoeften van je medewerkers?

Ook hier zetten we enquêtes in, maar dan op individueel niveau. Vroeger was zoiets een haast ondoenbare klus, maar met hr-tech heb je het zo geregeld. Het is namelijk net zo eenvoudig om een organisatiebreed, als een individueel onderzoek op te zetten, waarbij je medewerkers naar aanleiding van specifieke vragen vertellen over hun behoeften voor de toekomst. En ook deze enquêtes worden geautomatiseerd en volgens planning verstuurd, maar bijvoorbeeld met de mogelijkheid om managers te waarschuwen als een werknemer aangeeft last te hebben van stress. In zo’n geval kan een specifieke, stressverlichtende arbeidsvoorwaarde worden aangeboden aan die individuele werknemer, zodat die hopelijk snel weer gezond aan de slag kan.

Kortingen

Dit is misschien niet de meest voor de hand liggende manier om data te verzamelen. We zien dan ook dat deze mogelijkheid niet altijd wordt meegenomen bij hr-technologie. Bepaalde hr-platforms hebben een gedeelte waar medewerkers diensten of producten van externe leveranciers met korting kunnen kopen. Dit kan gaan om allerlei zaken: van 

de spreekwoordelijke pannenset tot een lekkere massage of een midweek in een resort. Als een werknemer via het platform een product of dienst met korting koopt, wordt die informatie verzameld en doorgegeven aan de leverancier(s). Vervolgens is het eenvoudig om te bepalen welke producten en diensten je medewerkers kopen, zodat je als organisatie specifieke aanbieders kunt benaderen voor je personeel.

 

business people group with young adults and senior on meeting at modern bright office interior.

Met een breed en passend aanbod van kortingen, help je je medewerkers financieel, wat zorgt voor meer gemoedsrust in een tijd van hoge inflatie en stijgende kosten. Ook in Nederland kun je als werkgever allerlei kortingen bieden, bijvoorbeeld op brandstof, verzekeringen, ja zelfs op vakanties. Hoewel zo’n systeem misschien niet past bij elk bedrijf, staat vast dat werkgevers die wel kortingen aanbieden aan hun personeel, daar meer betrokken medewerkers voor terugkrijgen.

Dit zijn nog maar drie voorbeelden van hoe bedrijven in de praktijk tech en data gebruiken om het welzijn en de betrokkenheid van hun medewerkers te stimuleren. De beste manier om de noodzakelijke gegevens te verzamelen, is met een hr-platform dat toegankelijk is vanaf computers en mobiele apparaten. Lang niet elke medewerker zit vastgeklonken aan een bureau – en zeker tegenwoordig niet! Het wordt dus steeds belangrijker om ook gegevens te verzamelen van werknemers die mobiel en staand werken (denk aan vertegenwoordigers, zorgmedewerkers, personeel in de bouw, etc.). Met een combinatie van enquêtes, opiniepeilingen en kortingen via een makkelijk toegankelijk en gebruiksvriendelijk hr-platform, is het voor bedrijven een peulenschil om de behoeften en wensen van medewerkers vast te stellen, op individueel en organisatieniveau.


Meer informatie over hoe je een gepersonaliseerd arbeidsvoorwaardenpakket samenstelt waar al je medewerkers blij van worden? Lees onze whitepaper Global Online Benefits: How to Effectively Manage your Employee Benefits voor meer informatie.