HR-Technologie: Gegevens gebruiken om prestaties te verbeteren & tegemoet te komen aan de behoeften van werknemers

Laatst bijgewerkt: 2023-01-186 minuten leestijd

Tijdens de hele employee lifecycle - van werving en onboarding tot ontwikkelingsmogelijkheden en offboarding - spelen technologie en gegevens tegenwoordig een essentiële rol in de employee experience. Naast vele andere dingen helpen technologie en gegevens werkgevers niet alleen de behoeften van de werknemers te begrijpen en daarin te voorzien, maar ook de prestaties van de werknemers te verbeteren.

Ondanks de uitdagingen van COVID-19 is de productiviteit, dankzij de technologie, even hoog als vroeger of, in enkele gevallen, zelfs hoger. Volgens een recente studie van het wereldwijde management adviesbureau BCG, dat 12.000 werknemers ondervroeg over de toekomst van werken op afstand, zei 75% dat ze tijdens de eerste paar maanden van de pandemie hun productiviteit op individuele taken hebben kunnen handhaven of verbeteren. 51% van de respondenten zei dat ze hun productiviteit bij samenwerkingstaken hebben kunnen handhaven of verbeteren. 

Nog interessanter is dat uit het onderzoek bleek dat werknemers die tevreden zijn over hun werkplek-technologie, waaronder hulpmiddelen voor videoconferenties en projectmanagement software, twee keer zoveel kans hebben hun productiviteit bij samenwerkingstaken op peil te houden of te verbeteren dan degenen die niet tevreden zijn over hun hulpmiddelen.

Een ander onderzoek voorspelt dat 75% van de wereldwijde organisaties het gebruik van productiviteitsmiddelen zal opvoeren.

Hoewel er geen twijfel over bestaat dat technologie een sleutelrol speelt in de prestaties van de werknemers, is er nog iets dat nog belangrijker is.

behoeften wordt voorzien

 

Als in de behoeften wordt voorzien, nemen de prestaties toe


Talrijke onderzoeken hebben het verband aangetoond tussen
baantevredenheid en organisatieprestaties. Zoals we in een door REBA geplaatst artikel al schetsten, presteren werknemers beter als aan hun behoeften tegemoet gekomen wordt.

De behoeftehiërarchie van Abraham Maslow suggereert dat elk individu de volgende behoeften heeft, in volgorde van prioriteit:

 

  1. Fysiologische behoeften
  2. Veiligheidsbehoeften
  3. De behoefte aan verbondenheid en liefde
  4. De behoefte aan waardering
  5. De behoefte aan zelfrealisatie

 

Hoe te voorzien in de behoeften van het personeel


Binnen elk bedrijf werken meerdere generaties samen. Echter, iedere werknemer heeft zijn eigen voorkeuren, gebaseer op zijn eigen levensomstandigheden. Dus, hoe voldoe je aan de behoeften van elk individu?

Hiervoor kunnen gegevens en technologie gebruikt worden om je werknemers beter te begrijpen en vervolgens op hun behoeften in te spelen. Als je als werkgever een employee benefits platform gebruikt, zit je op een rijkdom aan informatie. Denk bijvoorbeeld aan de secundaire arbeidsvoorwaarden; in plaats van een 'take it or leave it'-aanpak te hanteren, kunnen werkgevers via HR-technologie, zoals employee benefit platforms, toegang krijgen tot gegevens over de inschrijving op secundaire arbeidsvoorwaarden.

Met gegevens over benefits kunnen werkgevers zien welke benefits presteren en bij welke groepen werknemers, en omgekeerd, welke benefits niet presteren. Werkgevers kunnen op basis van hun bevindingen hun aanbod van benefits herzien en aanpassen om beter aan de behoeften van de werknemers tegemoet te komen.

Dashboard App Solution

 

App en running met technologie


Twaalf maanden na de eerste COVID-19-uitbraak is thuiswerken voor velen van ons het nieuwe normaal geworden. Van online bijeenkomsten, chat- en messenger apps tot taakbeheer, notities maken en het inschrijven voor benefits, apps zijn essentiële hulpmiddelen voor het werk geworden.

Om aan de behoeften van de werknemers tegemoet te komen en, bijgevolg, hun motivatie en productiviteit te verhogen, is het belangrijk de werknemers de technologie te bieden die ze wensen. Volgens een onderzoek van Salesforce zegt 71% van de werknemers dat ze willen dat hun werkgever hen hetzelfde niveau van technologie biedt als ze als consument in hun persoonlijke leven gebruiken.

 

Digitaal op afstand socialiseren


In een tijd waarin kantoren gesloten zijn en fysieke bijeenkomsten beperkt, is het onderhouden van contact met vrienden, familie en collega's van cruciaal belang voor het welzijn. Tegenwoordig zijn chatprogramma's, apps, en videovergaderingen essentieel geworden voor de manier waarop medewerkers met elkaar communiceren.

Overweeg, met zowel welzijn als productiviteit voor ogen, hoe je hulpmiddelen kunt inbouwen die de samenwerking verhogen, de communicatie verbeteren, en onmiddellijke feedback tussen collega's mogelijk maken.

Gebruik je benefits platform om de werknemers te enquêteren en gebruik de gegevens om uit te zoeken welke technologie je werknemers willen gebruiken. Onthoud dat als je aan de behoeften van je werknemers tegemoet komt, hun productiviteit zal toenemen. Uit ons onderzoek onder meer dan 5.000 werknemers in het VK, Duitsland en Zweden blijkt dat chattools, sms-berichten en push-notificaties in mobiele apps drie kanalen zijn waarvan werknemers zouden willen dat werkgevers er veel meer gebruik van maken.

employee benefits platform

 

 

Een paar vragen voor je gaat


Hoewel een groot deel van de rol van HR besteed wordt aan het bevredigen van de behoeften van de huidige werknemers, is het even waardevol om technologie te gebruiken om de gegevens van vertrekkende werknemers te bekijken.

Als je employee benefits platform digitale offboarding tools bevat, kun je vertrekkende werknemers vragen om digitale exit formulieren in te vullen en vragenlijsten in te vullen om waardevolle feedback te krijgen over de gebieden die je moet verbeteren.

De informatie die van vertrekkende werknemers wordt verkregen, kan werkgevers helpen begrijpen wat beter gedaan had kunnen worden om te voorkomen dat werknemers vertrekken. Bijvoorbeeld, wat bieden je concurrenten dat werknemers verleidt om van werkgever te veranderen?


Download ons gratis e-book, The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey, om meer te weten te komen over hoe technologie de werknemerservaring vorm geeft.