Offboarding: Waarom het achterlaten van een positieve laatste indruk zo belangrijk is

Laatst bijgewerkt: 2022-07-194 minuten leestijd

Iedereen kent wel de uitdrukking ‘de eerste indruk telt’ en als deze uitdrukking érgens geldt dan is het wel in het recruitment proces. Niet gek dus dat er veel gezegd en geschreven is over het belang van een goede eerste indruk die je als werkgever achterlaat. Echter wordt het belang van een goede láátste indruk daarbij nog wel eens vergeten.

Als het aankomt op de Employee Experience kan de indruk die je hebt van een werkgever veranderen gedurende de Employee Lifecycle. Er als werkgever voor zorgen dat de laatste indruk positief is, is daarom nog wel het allerbelangrijkste. Vooral tijdens de offboarding fase waarin een werknemer de organisatie verlaat.

offboarding-employee-experience

Wat vormt jouw Employer Brand nu echt?

Zoals we al beschreven in ons e-book over de Employee Experience “kan de laatste dag van jouw werknemer net zo belangrijk zijn als alles wat daarvoor gebeurde”. Het kan beïnvloeden hoe zij spreken over jouw organisatie richting hun toekomstige collega’s en netwerk in de industrie. En wie weet, onder de juiste omstandigheden zou het zomaar kunnen dat hij of zij uiteindelijk voor een nieuwe rol bij jouw organisatie komt solliciteren.

Tijd uitrekken om een goed offboarding proces in elkaar te zetten is geen ‘nice to have’. Een effectief offboarding proces heeft de potentie om een grote investering te zijn in het succes van jouw organisatie.

Vraag jezelf eens af: zijn het alleen jouw huidige werknemers die jouw Employer Brand uitdragen? Is enkel wat huidige werknemers zeggen over jouw organisatie van invloed op jouw mogelijkheid om nieuw talent aan te trekken? Het antwoord is uiteraard: nee!

De kracht van het woord

Al vóór het solliciteren naar een functie lezen potentiële nieuwe werknemers doorgaans reviews op websites als Glassdoor. Zo komen ze meer te weten over jouw organisatie en de reputatie die jij als werkgever hebt onder huidige en voormalige werknemers. En bedenk: het zijn meestal de voormalig werknemers die de tijd nemen om een review te schrijven.

Werknemers die vertrekken met een positieve laatste indruk zijn meer geneigd om een werkgever aan te bevelen aan vrienden, familie en hun sociale netwerken. Omgekeerd kun je ervan uitgaan dat werknemers die weggaan met een negatief gevoel, kandidaten vertellen over hun minder goede ervaringen.

Het komt erop neer dat, positief of negatief, een vertrekkende medewerker geneigd is om zijn of haar mening over jouw organisatie te delen met vrienden en op sociale media. Hoe je het ook wendt of keert, de grootste en meest invloedrijke ambassadeurs van jouw Employer Brand zijn in feite jouw voormalig werknemers.

employee-experience-offboarding

Luister naar en leer van wat werknemers zeggen 

Een andere reden waarom het belangrijk is om een effectieve offboarding te creëren, is dat, om echt te worden beschouwd als een 'great place to work', je open moet zijn en moet luisteren naar wat (vertrekkende) werknemers te zeggen hebben.

Je kan een hoop leren van voormalig werknemers. Kijk daarom naar het offboarding proces als een manier om waardevolle inzichten te verkrijgen over de organisatiecultuur. Wat werkt goed en waar valt verbetering te behalen? Vertrekkende werknemers zijn meer geneigd om openhartig te antwoorden. Doe daar je voordeel mee!

Onthoud: de laatste indruk die werknemers hebben van jouw organisatie is de indruk die zij met zich meenemen en de indruk die nog lang daarna bij hen zal blijven hangen.  


Om meer te weten te komen over digitale preboarding, onboarding en offboarding, download vandaag nog onze tips!

TIPS VOOR DIGITAL PRE-, ON- EN OFFBOARDING