Personalisatie: zo verbeter je de communicatie met jouw werknemers

20.04.22

Uit onderzoek blijkt dat er dagelijks zo’n 100.500 woorden – oftewel 23 woorden per seconde – op ons af komen via e-mail, het internet, televisie en andere media.

Volgens Campaignmonitor.com werden er in 2017 iedere dag zo’n 269 biljoen e-mails verstuurd en ontvangen, een cijfer dat naar verwachting zal stijgen naar 320 biljoen per dag in 2021. Templafy schrijft dat tussen 2014 en 2018 de gemiddelde kantoormedewerker dagelijks gemiddeld 90 e-mails ontving en 40 werkgerelateerde mails uitstuurde.


Hoe kunnen onze hersenen al deze informatie in hemelsnaam verwerken?

man_mobiel_stad

Speciaal voor jou gemaakt

Denk eens aan wat er gebeurt als je een video of liedje streamt via een van de vele streamingservices. Je kunt dan niet alleen kijken of luisteren naar wat je maar wilt, wanneer je maar wilt en op welk device je maar wilt. Je krijgt ook nog eens direct gepersonaliseerde aanbevelingen gebaseerd op je online gedrag, geschiedenis en voorkeuren.

Deze algoritmen cureren de content voor jou, wat betekent dat iedere keer als je de app gebruikt, je content te zien krijgt die relevant is voor jou.

Dus, hoe onze hersenen al de informatie die ons toekomt kunnen verwerken? Het antwoord is: personalisatie. In de digitale wereld van vandaag is dat de enige manier om door al het informatie geweld heen te zien wat voor ons relevant is.

One-Size-Fits-None

De gepersonaliseerde ervaringen van streamingservices en e-commerce websites stimuleren werkgevers om nog eens stil te staan bij de manier waarop zij met hun werknemers communiceren.  

Simpel gezegd: hoe meer de communicatie is gepersonaliseerd, hoe effectiever deze zal zijn. Toch zijn er zelfs met deze kennis nog altijd veel bedrijven die een gebrek hebben aan effectieve communicatietools en communicatiemethoden. In een onderzoek van Ark Group onder CEO’s zegt bijna 95% van de ondervraagden dat effectieve interne communicatie cruciaal is. Slechts 22% denkt dat zijn of haar organisatie daadwerkelijk effectieve interne communicatie leverde.

Vandaag de dag zien we op de werkvloer zowel Baby Boomers, Generatie X, Millennials als Generatie Z. Maar het is sinds de komst van Generatie Z dat de ‘one-size-fits-all’ aanpak voor communicatie niet meer werkt.

man_kantoor_mobiel

Daar is een app voor

Hoe kun je technologie gebruiken om communicatie te personaliseren en tegelijkertijd nog altijd iedereen aan te spreken? Dat antwoord is: gerichte communicatie via mobiele devices.

Wist je dat 82% van de werknemers hun mobiele telefoon binnen oogbereik houden tijdens het werk? Dit geeft werkgevers een groot voordeel; werknemers checken hun mobiele telefoon regelmatig en zien het direct wanneer ze een nieuwe notificatie of bericht ontvangen. En wees niet bang, uit onderzoek blijkt ook dat 60% van de apps die werknemers gebruiken tijdens het werk, gerelateerd zijn aan hun werkzaamheden.

We hebben allemaal wel eens, en waarschijnlijk wel vaker, iemand horen zeggen: “Daar is een app voor!”. Toch zegt 59% van de werknemers dat organisaties te langzaam zijn in het integreren van apps in hun bedrijf.

Vandaag de dag gebruiken de meest vooraanstaande organisaties een benefits-administratieportaal of een werknemersportaal. Zo’n portaal biedt hun werknemers toegang tot informatie over hun dienstbetrekking, waaronder zaken als hun lookstrook en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Met een portaal dat zijn eigen app heeft, kunnen werkgevers hun werknemers bereiken op het device dat altijd bij hen is. Het geeft je als werkgever de mogelijkheid om pushnotificaties, SMS-berichten of in-portaal berichten te sturen, om zo je werknemers te bereiken en te verbinden op ieder moment en waar ze ook zijn, onderweg, tussen meetings door of op de bank.

vrouw_bus_iphone

Ready, Aim, Fire!

Met gerichte communicatie via de communicatietool van jouw benefits-administratieportaal kun je berichten passend maken voor en gericht sturen aan specifieke doelgroepen, iets wat essentieel is als het gaat om personalisatie.  

Om je communicatie persoonlijk te maken, maar daar tegelijkertijd nog altijd iedereen mee aan te spreken, is het belangrijk om eerst na te denken over het bericht dat je wilt communiceren. Daarna gebruik je de filters in de communicatietool om specifieke berichten naar specifieke afdelingen, leeftijdsgroepen, landen of zelfs individuen te koppelen. Als laatste kies je via welke kanalen de berichten naar de doelgroep(en) moeten worden verzonden.

Terwijl de inhoud van het bericht zelf belangrijk is, is het ook cruciaal om te weten welke communicatiekanalen de verschillende generaties prefereren. Nu Generatie Z de arbeidsmarkt opstormt, zouden organisaties kanalen als Slack, Facebook, WhatsApp, LinkedIn en Snapchat moeten gaan gebruiken.

Wil je meer leren over effectieve communicatie, communicatietrends en hoe je de verschillende generaties op de werkvloer aan jouw organisatie verbindt?
Download dan nu ons e-book The Power of Communication !

DOWNLOAD WHITEPAPER

Abonneer je op onze blog