Positieve emoties en hun rol bij het creëren van Brand Ambassadors

Laatst bijgewerkt: 2021-07-215 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Wist je dat 90 procent van de beslissingen die we nemen gebaseerd zijn op emoties?

Denk na over wat dit betekent op het werk. Als we positieve emoties ervaren, denken we beter, presteren we beter, worden we meer oplossingsgericht, betere leiders, betere teamspelers, en nemen we slimmere beslissingen. Anderzijds leidt de ervaring van negatieve emoties vaak tot frustratie, vervreemding, stress, woede, en slechte of betreurenswaardige besluitvorming. Lees zeker ook onze eerdere post over de 10 meest voorkomende positieve emoties.

Onze emoties beïnvloeden ons werkleven en onze werknemerservaring. Emoties, positief of negatief, bepalen hoe werknemers denken over de waarde van hun baan en het bedrijf, wat op zijn beurt bepaalt hoe ze over hun werkgever spreken en of ze brand ambassadors worden. En elke onderneming kent de kracht en invloed van brand ambassadors als het gaat om het werven en behouden van talent.

 

Brand ambassadors worden gemaakt, niet geboren

In een recent onderzoek onder meer dan 58.000 werknemers in heel Europa werd de deelnemers gevraagd in hoeverre zij het eens zijn met de stelling: "Ik zou mijn huidige werkgever aanbevelen aan een vriend of voormalige collega." 62% van de werknemers in Zweden, 44% in Nederland, 41% in Denemarken, 38% in het Verenigd Koninkrijk, 36% in Duitsland en 29% in Frankrijk zegt het hier zeer mee eens te zijn.

Ongeacht of we naar Zweden of Frankrijk kijken, zijn dat veel mensen die bereid zijn om voor hun huidige werkgever in te staan. In de strijd om talent en de toekomst van werk zullen brand ambassadors een steeds belangrijkere rol spelen in het vermogen van een bedrijf om talent aan te trekken en te behouden.

Dus, hoe creëren bedrijven brand ambassadors? Allereerst moeten bedrijven een positieve werkcultuur hebben waar veiligheid, vertrouwen, transparantie en eerlijkheid bestaan, waar werknemers zich gesteund voelen, overwinningen worden gevierd en leiders toegankelijk zijn. Gecombineerd creëren deze elementen de juiste voorwaarden om positieve emoties te ervaren. Daardoor wordt de kans groter dat men zich emotioneel verbonden voelt met het bedrijf, zijn waarden en missie, en dat men een brand ambassadors wordt.

Arbetsgivarens ansvar_2

De juiste omstandigheden creëren

Nu covid-19 het werk zoals we dat eens kenden op zijn kop heeft gezet, hebben bedrijfscultuur en employee experience een heel nieuw belang gekregen. Vandaag de dag moeten werkgevers nog harder werken om hun meest waardevolle bezit te behouden en worden geconfronteerd met de uitdaging om de bedrijfscultuur in stand te houden, de bedrijfswaarden te versterken en positieve employee experiences te creëren. Allemaal terwijl zij op afstand werken.

Vergis je niet - hoe goed werkgevers erin geslaagd zijn tijdens de pandemie brand ambassadors te creëren, de cultuur in stand te houden en werknemers aan het bedrijf te binden, bepaalt hun vermogen om in de toekomst talent aan te trekken en te behouden.

Om in deze tijd brand ambassadors te creëren, is het volgende nodig:

 

  • Werkgevers moeten emotionele ervaringen creëren die werknemers verenigen

  • Werkgevers moeten vertrouwen wekken en de band met hun werknemers versterken, zodat zij zich verbonden voelen met het brand.

  • Werkgevers moeten hun brand story delen en uitleggen hoe en waarom dit verband houdt met elke werknemer om zo de emotionele band van de werknemers met het bedrijf te verdiepen

  • Werknemers moeten zich gesteund en gewaardeerd voelen

  • Werkgevers moeten uitdragen waarom de hulp van elke werknemer nodig is

  • Werkgevers moeten een platform creëren waar werknemers anoniem hun feedback kunnen delen en vragen kunnen stellen
rewards_benefits


Werkgevers kunnen de kans dat werknemers positieve emoties ervaren vergroten door waardering uit te spreken, één-op-één gesprekken te voeren, online bijeenkomsten te organiseren, regelmatig te communiceren over ondersteunende programma's, bedrijfswinsten, doelen, nieuws en veranderingen, en door ondersteunende employee benefit- en rewardprogramma's aan te bieden. Download ons tipsheet met 5 stappen om hulp te krijgen bij het opstellen van een benefits-strategie die werkt.

Alleen door gevoelens van verbondenheid is de kans groot dat werknemers brand ambassadors worden en de boodschap over hun werkgever verspreiden. En in de “war for talent” zijn werkzoekenden en kandidaten eerder geneigd te vertrouwen op wat brand ambassadors zeggen dan op wat een bedrijf officieel zegt.


Ontdek wat werknemers naar eigen zeggen het belangrijkst vinden bij de keuze van een werkgever en welke employee benefits volgens hen in de toekomst het belangrijkst zullen zijn. Download het The Future of Work Report: Employee Benefits and Work Trends in Europe.

FUTURE OF WORK REPORT