Tips voor communicatie met medewerkers van toonaangevende bedrijven

Laatst bijgewerkt: 2022-07-196 minuten leestijd

Naast de wereldwijde administratie van secundaire arbeidsvoorwaarden, via ons marktleidende wereldwijde platform voor secundaire arbeidsvoorwaarden en total reward, helpen we meer dan 1.500 bedrijven over de hele wereld om de relatie tussen werkgever en werknemer te versterken door middel van effectieve communicatie.

Maar hoe creëer je effectieve en boeiende interne communicatie? We vroegen HR-professionals van verschillende toonaangevende organisaties om hun beste tips over hoe zij hun personeel bereiken en betrekken door middel van communicatie. Hun antwoorden kunnen worden samengevat in drie punten; om effectief te zijn, moet communicatie tussen werknemer en werkgever:

  • Waardevol zijn voor de ontvanger (“wat levert het mij op?”)

  • Individueel gepersonaliseerd zijn

  • Beschikbaar zijn op mobiele toestellen


Laten we eens dieper ingaan op wat zij te zeggen hadden:

 

Hoe je een wijdverspreid personeelsbestand kunt bereiken

Ambea is een van de toonaangevende zorgbedrijven in Scandinavië. Maar met multidisciplinaire teams en een wijdverspreid personeelsbestand is het snel bereiken van werknemers en ze het gevoel geven dat ze deel uitmaken van hetzelfde bedrijf een uitdaging geweest.

Tegenwoordig gebruikt Ambea de communicatie-engine die geïntegreerd is in hun benefits platform, Ambea For Me. In het besef dat niet iedereen hetzelfde is, maakt het bedrijf gebruik van meerdere kanalen om haar personeel te bereiken. Met behulp van de communicatiemiddelen van het platform kunnen beheerders via e-mail communiceren met werknemers, berichten plaatsen binnen het benefits platform of push-meldingen sturen naar de smartphones van werknemers dankzij de Benify app.

“Veel van onze medewerkers zitten niet elke dag achter een computer en hebben geen werktelefoon of e-mailadres. Daarom hebben we meer communicatiekanalen nodig dan alleen het intranet, omdat niet iedereen toegang heeft tot de inhoud. Met Benify's communicatiemiddelen kunnen we onze medewerkers bereiken op hun mobiele telefoon - in een platform dat ze al gewend zijn te gebruiken om in te loggen en hun salarisstrookjes te bekijken en zich in te schrijven voor arbeidsvoorwaarden", zegt Filip Carlsson, Communications and Marketing Project Manager, bij Ambea.

Employee-Communication-Tips

Hoe je contact kunt maken met arbeiders

Voor veel bedrijven is het zorgen dat de arbeiders op de hoogte zijn van belangrijke informatie een obstakel. Net als Ambea maakt het toonaangevende Duitse toeleveringsbedrijf in bouwmaterialen en houtvoorraden BAUKING gebruik van een app die is verbonden met hun platform voor arbeidsvoorwaarden, BAUKING4you, om hun personeel, dat voornamelijk uit arbeiders bestaat, te bereiken en bij het bedrijf te betrekken.

"BAUKING4you stelt ons in staat om alle medewerkers te bereiken, zelfs degenen die geen PC-werkplek hebben, zoals degenen die in het magazijn of de logistiek werken", vertelt Marc-Oliver Windbacher, Divisional Manager of Human Resources Management bij Bauking.

Met behulp van een werknemersapp is Bauking in staat om bedrijfsnieuws en -updates te communiceren en video's en foto's direct te delen met het hele personeelsbestand.

Om meer te weten te komen, mis dan niet onze post over waarom jouw bedrijf een werknemersapp nodig heeft.

 

Hoe je werknemers op de hoogte kunt houden van nieuwe aanbiedingen

Mobiliteit en toegankelijkheid maken de communicatie van benefits en aanbiedingen veel gemakkelijker en helpen de bewustwording te vergroten. Vraag het maar aan MSD.

"Het is echt belangrijk voor ons dat onze medewerkers meer weten over hun arbeidsvoorwaarden en hun benefits en dat ze begrijpen dat we een goede werkgever zijn en dat we de talenten die we in het bedrijf hebben, willen aantrekken en behouden", zegt Isabelle Couquiaud-Schbath, Compensation & Benefits Associate Director bij MSD.

Om ervoor te zorgen dat werknemers op de hoogte zijn wanneer er nieuwe benefits beschikbaar zijn, gebruikt MSD de communicatie-engine binnen hun benefits platform om e-mails, platformberichten en pushmeldingen te versturen. Op die manier weten ze zeker dat ze alle mogelijkheden benutten.

Op dezelfde manier gebruikt AstraZeneca, een van 's werelds grootste biofarmaceutische bedrijven, hun Benify platform en app om te communiceren met hun medewerkers en om een groter bewustzijn van het aanbod te creëren.

“We wilden het onmogelijk maken dat onze mensen iets zouden kunnen missen. Slechts twee maanden na de lancering van ons Benify platform verhoogden we het begrip van de werknemers met bijna een kwart,” deelt Ulf Holmgren, Regional Benefits Lead bij AstraZeneca.

employee-communication-tips

Hoe je jouw communicatie kunt personaliseren en richten

Één bron deelt dat tussen 2014 en 2018 de gemiddelde kantoormedewerker ongeveer 90 e-mails per dag ontving. Hoeveel daarvan waren werkelijk gepersonaliseerd of relevant voor de ontvanger?

Op zeker moment werden we allemaal gebombardeerd met informatie, het belang van personalisatie kan niet overschat worden. Met meer dan 200.000 leden is Krifa een van de grootste vakbonden in Denemarken. Met behulp van de communicatiefilters van hun benefit platform kan Krifa gepersonaliseerde communicatie creëren en versturen naar specifieke groepen, afdelingen en regio's.

"Het (benefits) platform geeft ons een rechtstreeks pad om onze medewerkers te informeren over zaken die voor hen persoonlijk relevant zijn", zegt Henrik G. Pedersen, HR consultant bij Krifa.

Filip Carlsson, Project Manager bij Ambea, benadrukt ook het belang van personalisatie door middel van gerichte communicatie. Door gebruik te maken van communicatiefilters, zoals locatie en het al dan niet in aanmerking komen voor benefits, kunnen beheerders gericht berichten sturen en specifieke berichten communiceren naar verschillende doelgroepen. Op die manier is de informatie die geadresseerden ontvangen altijd gepersonaliseerd en relevant.

“Eén van de uitdagingen met ons intranet was hoe we de berichten meer gepersonaliseerd konden maken. Wanneer je voor een grote groep of bedrijvengroep zoals die van ons werkt, komt er veel naar voren dat niet voor elk individu relevant is. Een van de voordelen van Benify's communicatie-engine is de filtermogelijkheden.


Wil je meer weten over het belang van communicatie met medewerkers? Download onze gratis whitepaper, An Employer’s Guide to Effective Communication.

EMPLOYEE COMMUNICATION WHITEPAPER