Op dringend advies van de overheid werken een hoop Nederlanders nu thuis. Als je in de gelegenheid bent om jouw team vanuit huis te laten werken, hoe zorg je er dan voor dat je het contact met elkaar niet verliest? Een top vijf tips om de betrokkenheid en het teamgevoel te behouden.
1. De juiste faciliteiten
Inventariseer of jouw medewerkers alles hebben wat nodig is om hun werk te kunnen doen. Denk aan een computer, eventueel met extra scherm, een mobiele telefoon, maar ook toegang tot documenten. Dit ligt misschien voor de hand, maar het actief uitvragen geeft medewerkers de kans om echt even stil te staan bij wat zij persoonlijk nodig hebben om langere tijd thuis te kunnen werken. Op deze manier voelen ze bovendien dat je geeft om hun persoonlijke situatie.
2. Gerichte communicatie
Zorg zeker nu voor duidelijke communicatie die jouw werknemers bereikt, daar waar zij te bereiken zijn. Zoals omschreven in ons e-book The Power of Communication, vergroot effectieve communicatie de productiviteit tot wel 25%, met werknemers die zich meer betrokken voelen bij hun werk en meer verbonden met collega’s. Met effectieve communicatie bedoelen we persoonlijk relevante, gerichte communicatie. Denk aan de verschillende generaties op de werkvloer: zo zijn Babyboomers bijvoorbeeld het best te bereiken via e-mail, terwijl je met Generatie Z beter kunt communiceren via sociale media. Stuur niet te veel updates zodat je de aandacht behoudt. Informatie 24/7 beschikbaar maken op een intern, gepersonaliseerd communicatiekanaal kan werk besparen en biedt medewerkers flexibiliteit in de toegang tot de informatie.
3. Contact tussen collega's
Faciliteer het contact tussen collega’s, zodat zij kunnen blijven ‘sparren’ en samenwerken. Richt digitale communicatiekanalen in als je deze nog niet hebt. Denk hierbij aan tools als Skype, Microsoft Teams of Slack. Veel van deze communicatiemiddelen worden op dit moment bovendien gratis aangeboden.
4. Een wekelijkse check-in
Plan een wekelijkse check-in met iedere werknemer individueel om te bespreken hoe het gaat. Wat staat er voor hem of haar op de planning voor die dag en de rest van de week? Wat is er goed gegaan tijdens het thuiswerken en waar is er eventueel hulp nodig? Vraag ook om feedback: wat kun jij als werkgever nog beter doen om hem of haar te ondersteunen?
5. Een motiverende dagstart
Als het kan: start iedere dag met een korte video-meeting voor het hele team, waarin iedereen deelt wat hij of zij die dag gaat doen. Dit helpt de teamspirit hoog te houden. Heb je en groot team? Dan kan het een idee zijn om teamleden aan elkaar te koppelen, en een zogeheten ‘buddy-systeem’ in het leven te roepen. Medewerkers kunnen in dat geval iedere dag even bij hun buddy inchecken. Of je nu een gezamenlijke start organiseert via een video call of ‘buddy’s’ aan elkaar koppelt, het zorgt er beiden voor dat je elkaar kunt blijven motiveren en uitdagingen met elkaar kunt bespreken. Voor sommigen zal dit al iets natuurlijks zijn, maar voor sommigen niet, en daarom is het belangrijk om een communicatiestructuur op te zetten.
Wil je meer lezen over hoe effectieve communicatie de betrokkenheid van je medewerkers vergoot? Download dan nu kosteloos onze whitepaper An Employer’s Guide to Effective Communication.