Alfred Gerum werkt al dertig jaar aan producten waar mensen van houden. Onder andere in New York werkte hij aan software voor de mode-industrie. Nu is Alfred de nieuwe Chief Product Officer (CPO) van Benify en hij deelt graag zijn visie op wat hij noemt ‘Dé grote verschuiving in HR’.
Wat doet een Chief Product Officer of CPO eigenlijk?
"Mijn werk bestaat vooral uit het ontwikkelen of verder ontwikkelen van producten die verbonden zijn met de doelstellingen van het bedrijf. De professionalisering van de rol van Chief Product Officer (CPO) is van ver gekomen, maar het is een rol die nu eindelijk naar waarde wordt geschat. Er is zelfs een opleiding voor. In mijn tijd was je al Chief Product Officer als je maar ‘iets voorelkaar kon krijgen’.
Met wat voor producten heb je hiervoor gewerkt?
"Ik heb een professionele achtergrond in ERP en marketing tech, maar ik was ook actief in branches als e-commerce en de mode. Vaak werkte ik voor grote bedrijven waar veel geld in omgaat.”
“Ik heb zo'n zes jaar gewerkt aan software voor, onder andere, de mode-industrie in New York, en ik weet nog dat Richard Branson destijds al begon over ‘goed zorgen voor je werknemers’. Je zag toen dat grote bedrijven hun geld begonnen te verplaatsen; wat ze eerder investeerden in hun klanten, ging nu naar hun werknemers. Dat is een trend die ik nu zie in alle branches, een verplaatsing van de focus naar HR."
Kun je daar meer over vertellen?
"De grote verschuivingen die we nu zien, zijn absoluut versterkt door de pandemie waardoor mensen vanaf huis zijn gaan werken. Het heeft geleid tot een veel grotere focus op HR. Wat ik vijf tot zeven jaar geleden al gedaan heb in de retail, is nu ook doorgedrongen tot HR. Ik bedoel daarmee dat we ervoor zorgen dat werknemers echt ‘tevreden zijn’ als ze via onze HR-software een fitnessabonnement bestellen. Tegenwoordig is de gebruikerservaring erg belangrijk en hebben we een nieuwe generatie leiders die geeft om het welzijn van werknemers. De pandemie heeft dit veranderd. Daarbij is er ook een groot verschil tussen een aanbod doen op papier en je medewerkers daadwerkelijk laten zien hoeveel je het waardeert dat ze voor je werken.”
Welke eisen stelt dat aan een bedrijf als Benify?
"De arbeidsvoorwaarden, of benefits die je je medewerkers biedt, moeten iets betekenen. Je wilt meer bieden dan alleen een lijst met leveranciers en aanbiedingen voor je medewerkers. Het gaat ook om hoe je merk wordt ervaren, hoe je benefits presenteert op je platform en hoe dat platform kan aansluiten bij de IT-structuur van je bedrijf. Het Benify-platform moet dus een naadloze ervaring bieden en de tijd is voorbij dat HR kon volstaan met een lijstje met aanbiedingen voor hun werknemers."
Waar heeft de pandemie volgens jou nog meer toe geleid?
"Ineens is een werkgeversmerk meer dan het logo op een kopje koffie op het werk. Het gaat erom hoe verantwoordelijk je omgaat met mensen die thuis zitten. Hoe geef je bijvoorbeeld leiding als een of meer mensen van je team zich psychisch niet goed voelen? Ik kijk dan wat de mogelijkheden zijn voor de eindgebruiker waar ook de werkgever voordeel van heeft. Je kunt via het Benify-platform bijvoorbeeld therapie aanbieden. Ik vind het erg dankbaar werk om op deze manier een goed product te kunnen ontwikkelen.
Welke trends zie je voor de toekomst?
"Iets wat ik heel interessant vind, is digitale coaching, een trend die steeds groter wordt. In plaats van het klassieke coachgesprek, kun je bijvoorbeeld ook een chatbot uitproberen. Je gaat dan in gesprek met een digitale coach, een chatbot, die zonder oordeel een eerlijk gesprek met je voert. We zien steeds vaker dat bedrijven ook dit soort software gebruiken. Het is eigenlijk net als menselijke coaching, maar hier is niemand die een oordeel geeft.”
“Benify heeft een platform dat het verschil kan maken – als we die trends ook heel snel begrijpen, kunnen we werkgevers echt meerwaarde bieden. Het is mijn taak om Benify naar het volgende niveau te brengen.
"Laatste vraag. Welke trends zie je op het gebied van ethiek en milieu?
"Iets wat ik heel interessant vind, is om te zien hoe ethische keuzes echt ethisch beginnen te worden. Neem bijvoorbeeld bedrijven die aan greenwashing doen – we hebben nu een jongere generatie die het niet per se erg vindt als een deal economisch slechter uitvalt, zolang de keuze maar ethisch is. Deze generatie eist dus ook dat iets écht groen en écht ethisch is. Ik hoop dat leiders op HR-vlak weer waarde kunnen geven aan het woord integriteit – want dat is belangrijk voor de jongere generatie. Persoonlijk kijk ik er nu al naar uit om goede producten te leveren die een verschil kunnen maken."
Wilt u uw werknemerservaring transformeren van onboarding tot offboarding? Lees meer in onze nieuwste whitepaper.