Waarom Digitale Onboarding de toekomst van recruitment zal zijn

Laatst bijgewerkt: 2021-08-176 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Technologie heeft altijd al een rol gespeeld in employee experience, maar tegenwoordig is ze niet meer weg te denken en geeft ze vorm aan hoe we werken, met elkaar omgaan, en werven.

Met de sluiting van kantoren en het thuiswerken van werknemers maakte COVID-19 een einde aan de traditionele manier van werken van 9 tot 5 op kantoor. Als reactie op de pandemie waren we in 2020 getuige van een ongekende versnelling in de digitalisering van werkplekken. Van de ene op de andere dag werden organisaties en werknemers gedwongen zich aan te passen aan het gebruik van digitale hulpmiddelen en cloud-gebaseerde oplossingen.

Van online vergaderoplossingen en chat- en messenger apps tot productiviteits- en taakbeheer-apps, om hun werk te doen hebben werknemers tegenwoordig hetzelfde niveau van technologie nodig als ze in hun privé-leven gebruiken. En dat begint al bij de recruitment; met telewerken en meer flexibiliteit rond wanneer, waar en hoe we werken, zijn digitale hulpmiddelen een integraal deel van de recruitment en onboarding processen geworden.

Digital_Onboarding_2

Voldoening scheppen en verwachtingen waarmaken


Ondanks de verstoringen en veranderingen in zowel ons werk als ons privéleven, gaat voor toonaangevende organisaties de recruitment nog steeds door.

We ondervroegen meer dan 5.000 werknemers uit verschillende industrieën en leeftijdsgroepen in heel Europa over recruitment, secundaire arbeidsvoorwaarden, en employee experience. Enkele van de vragen die we stelden, waren hoe tevreden de deelnemers waren over de introductie die ze van hun huidige werkgever kregen; 73% van de deelnemers bij wie de onboarding digitaal verliep, zegt tevreden te zijn over het proces, tegenover 56% bij wie de onboarding zonder digitale hulpmiddelen verliep.

Bovendien zegt 81% van de werknemers bij wie de onboarding met digitale hulpmiddelen plaatsvond, dat hun werkgever de verwachtingen in de personeelsadvertentie of tijdens het recruitmentproces nakomt, tegenover 56%.

 

Waarom recruitment digitaliseren?


Tegenwoordig is het voor organisaties van vitaal belang om voorop te blijven lopen - de concurrentie om talent is te groot, en het is zeer waarschijnlijk dat concurrenten al digitale hulpmiddelen gebruiken als onderdeel van hun recruitment processen.

Door technologie te gebruiken om bepaalde HR- en recruitmentfuncties te verbeteren, wordt de employee experience verbeterd. Door grote delen van het onboarding proces te digitaliseren, kan HR bovendien meer tijd besteden aan strategische zaken en zich concentreren op het ondersteunen van managers bij eventuele rolspecifieke onboarding processen.

Bovendien introduceert het digitaliseren van grote delen van het onboarding proces de nieuwe werknemers naadloos, waarbij ze worden voorgelicht over hun werkgever, de bedrijfscultuur, de bedrijfsmissie, en de waarden.

Digitalisering staat gelijk aan grotere efficiëntie. Uit een onderzoek van Unit4 bleek dat kantoorpersoneel gemiddeld 552 uur - het equivalent van 69 dagen - per jaar besteedt aan het afwerken van administratieve of repetitieve taken. Stel je eens voor hoe deze tijd en energie opnieuw besteed zouden kunnen worden? 

 Digital_Onboarding_1

Een moderne, digitale employee experience


Verreweg de meeste organisaties gebruiken tegenwoordig een of ander platform voor employee benefits om hun werknemers in staat te stellen informatie over hun dienstverband in te zien, berichten te lezen, hun salarisstroken te bekijken, of zich in te schrijven voor benefits. Na hun indiensttreding krijgen nieuwe medewerkers toegang tot hun eigen gepersonaliseerde medewerkersplatform, waar ze hun digitale onboarding proces kunnen beginnen.

Met de digitale onboarding tools binnen het werknemersplatform kunnen werkgevers hun nieuwe medewerkers door de volgende fase van de employee lifecycle loodsen. Digitale onboarding tools zijn onder meer begeleide video tutorials, e-learning tools, en digitale handboeken, die natuurlijk ook toegankelijk zijn als je op afstand werkt.

 

 

Bovendien kunnen organisaties die het wereldwijde benefits- en total rewards platform van Benify gebruiken, nieuwe medewerkers via de Benify app op hun smartphone toegang geven tot de digitale onboarding tools van het platform. Met de app kunnen werknemers hun onboarding overal en altijd voltooien, vanuit de palm van hun hand.

 

Snel op stoom komen


Door een digitaal preboarding proces in te voeren waarin medewerkers de organisatie kunnen leren kennen nog voor ze aan hun eerste dag beginnen, kunnen nieuwe medewerkers zich sneller in hun nieuwe rol nestelen.

In het geval van Benify's platform maken nieuwe werknemers, zodra ze op hun benefits platform zijn ingelogd, kennis met de waarden, de cultuur en het bedrijfsverhaal van het bedrijf via zowel video's als leesmateriaal. Werknemers krijgen dan een checklist met taken die ze moeten volbrengen als onderdeel van hun onboarding proces. Als ze een taak volbracht hebben, vinken ze gewoon het vakje aan en gaan verder met de volgende taak. Zo kunnen werkgevers er zeker van zijn dat nieuwe werknemers niets missen

Vóór het gebruik van digitale recruitment-tools voor het onboarden van werknemers kon begrijpelijk de introductie van een werknemer nogal uiteenlopen. Digitale onboarding creëert meer consistentie, en zorgt ervoor dat elke medewerker dezelfde kwaliteitsintroductie en stevige basis krijgt.

Hoewel er nog veel vragen zijn over de toekomst van werk, o.a. in hoeverre werknemers thuis zullen blijven werken tegenover werken op kantoor, ook als de zaken "normaliseren", zal de toekomst van recruitment zeer zeker steeds meer gedigitaliseerd worden. Is jouw organisatie toegerust voor de toekomst?


Ontdek meer over Digitale Preboarding, Onboarding en Offboarding door onze tipsheet te downloaden.

DOWNLOAD HIER