Wat is quiet quitting – en wat betekent het voor werkgevers?

Laatst bijgewerkt: 2023-02-288 minuten leestijd

Wat is quiet quitting?

Opeens was het daar. Aangezwengeld door TikTok en de Amerikaanse en Britse media, waaide de trend van quiet quitting ook over naar ons land. Van Frankwatching en Eva Jinek tot FHM, Trouw en NRC; ineens had iedereen de mond ervan vol.

Er lijkt dus heel wat aan de hand, maar waar hebben we het precies over? Quiet quitting heeft niets te maken met een vertrek met stille trom, maar met het feit dat sommige werknemers besluiten niet langer ‘dat stapje extra’ te zetten. Ze vervullen hun verantwoordelijkheden zoals afgesproken, maar je hoeft ze na vijf uur of in het weekend niet te appen. “Je leeft niet om te werken, je werkt om te leven.” We kennen de uitdrukking allemaal, maar het lijkt erop dat de huidige generatie werknemers zich dit motto meer ter harte neemt. Sterker nog, helaas zijn er ook extremen waarbij medewerkers laat beginnen, eerder naar huis gaan of net wat vaker pauzeren.

Waarom ineens dat quiet quitting?

Kort na het begin van de pandemie hoorden we al over de Great Resignation; een (vooral) Amerikaanse trend waarbij werknemers massaal ontslag nemen, om bij een andere werkgever onder betere omstandigheden weer aan het werk te gaan. Maar voor sommige werknemers bleek dat helemaal niet mogelijk. Zij kozen dus voor the next best thing: grenzen stellen en enkel doen wat nodig is. Quiet quitting.

Zoals bij elke trend op personeelsgebied, kunnen we ook hier op zoek naar het waarom. Waarom nemen werknemers een bewust besluit om niet langer dat stapje extra te zetten voor hun baas? De Harvard Business Review kwam met het antwoord dat “quiet quitting niet zozeer gaat over de bereidheid van medewerkers om harder of creatiever te werken, maar over het vermogen van managers om relaties op te bouwen met hun medewerkers.” Volgens HBR wordt de trend van begrensde inzet veroorzaakt door het feit dat medewerkers zich ondergewaardeerd voelen, wat goed te verhelpen zou zijn als werkgevers positieve relaties, consistentie en vertrouwen creëren. En we weten inmiddels allemaal wat de sleutel is tot een goede relatie: goede communicatie. In deze context is ook het Gallup-rapport State of the Global Workplace 2022 noemenswaardig. Daarin lezen we dat slechts 21% van de werknemers aangeeft betrokken te zijn op het werk, terwijl toch 33% uitgesproken positief is over hun algehele welzijn.

Quite quitting

Quiet quitting: wat valt eraan te doen?

Om te beginnen heeft het geen zin om de schuld te zoeken bij luie, ongemotiveerde medewerkers. Zij maken namelijk maar een klein deel uit van de werknemers die hebben besloten hun grenzen beter te bewaken. HR-specialist Michael Timmes bekijkt de kwestie vanuit een ander perspectief. Hij ziet dat werknemers op zoek zijn naar meer tijd voor zichzelf; tijd waarin ze bijvoorbeeld aan privéprojecten kunnen werken. En dat biedt mogelijk voordeel voor alle partijen: “het kan goed zijn dat de medewerker tijdens de werkuren creatiever wordt, meer ontspannen is en efficiënter werkt.” Al moeten we in Nederland deeltijdland sowieso nog maar zien of de trend echt groot wordt.

Voor de bulk van je huidige werknemers is het belangrijk om werk met purpose te hebben. De Great Resignation gaf velen dan ook de gelegenheid om werk of andere activiteiten met meer betekenis te vinden. Quiet quitting is op een bepaalde manier een andere uiting van dit verlangen. Voor werkgevers is het dan ook goed zich te richten op het bieden van betekenisvol werk dat werknemers niet het gevoel geeft dat ze hun tijd aan het verdoen zijn. Als het namelijk zo is dat medewerkers ervoor kiezen hun eigen tijd beter te bewaken, is het duidelijk dat de pijn wordt veroorzaakt door een slechte werk/privé-balans. Natuurlijk is het hebben van een positieve instelling ook belangrijk voor werknemers, maar als de oplossing gezocht moet worden in een betere werk/privé-balans, zou die best eens snel gevonden kunnen worden.

Er zijn bedrijven die altijd te maken hebben met (seizoensgebonden) pieken en dalen. Dit ritme biedt een mooie gelegenheid om medewerkers meer tijd voor zichzelf te bieden. Maar in andere sectoren, bijvoorbeeld in de zorg, is dit niet mogelijk. Ook voor werkgevers in dit soort branches zijn er echter mogelijkheden. Zij doen er verstandig aan te investeren in een digitaal HR-platform en -app. Met zo’n oplossing kan veel eenvoudiger op individueel niveau gecommuniceerd worden met medewerkers, bijvoorbeeld over het opnemen van vrije tijd of over een vrijblijvend bedrijfsuitje. Dit werkt ook de andere kant op: medewerkers kunnen hun ervaringen en behoeften veel makkelijker kenbaar maken aan de werkgever. Omdat, zoals al benoemd, goede communicatie essentieel is voor een goede relatie, kan de medewerker zo makkelijk en direct aangeven waar de pijnpunten liggen en kan samen naar een oplossing worden gezocht.

Voor veel medewerkers betekent een gezonde werk/privé-balans meer dan het hebben van voldoende vrije tijd om te kunnen werken aan persoonlijke doelen. Voor hen hoort daar ook bij dat de werkgever werknemers de ruimte biedt om zich te richten op hun welzijn en geestelijke gezondheid. Dat betekent onder meer dat ze in gesprek willen met hun werkgever over hoe het echt met hen gaat en wat de werkgever kan doen om problemen op te lossen vóórdat de situatie vastloopt en verzuurt – en het idee van quiet quitting zich aandient.

De communicatie tussen medewerker en leidinggevende is dus doorslaggevend. Wanneer je als zorgzaam werkgever op tijd informeert naar wat je medewerker nodig heeft om zich gewaardeerd te weten – zeker op het gebied van gezondheid – kan dit veel toekomstige stress- en burn-outproblemen voorkomen.

bonusser_personalegoder2

Dus hoe nu verder met quiet quitting?

Ongeacht hoe groot de trend van quiet quitting in Nederland is of zal worden, het maakt eens te meer duidelijk hoe belangrijk het is om korte en open lijnen van communicatie te hebben om je werknemers te blijven betrekken bij je organisatie. Als werkgever moet je in contact staan met je medewerkers. Alleen zo krijg je helder inzicht in hun behoeften, wensen en waarden, zodat jullie samen kunnen werken aan wat ze nodig hebben, of dat nu gaat om betere arbeidsvoorwaarden, betekenisvolle projecten of een strategie om de teamspirit te verbeteren.

Natuurlijk is het belangrijk dat managers daarbij de gezondheid van hun medewerkers in het oog houden, en weten wanneer zij behoefte hebben aan een pauze om zich te herstellen en opnieuw op te laden. Met zo’n strategie kun je de tevredenheid, betrokkenheid en dus de loyaliteit van je personeel vergroten, en werk je actief aan het bestrijden van de trend van quiet quitting. Uiteindelijk zou het namelijk voor iedereen weleens heel goed kunnen uitpakken wanneer je je medewerkers geeft waar ze om vragen.

Door je werknemers flexibele werktijden en een gezonde werk/privé-balans te bieden en hen aan te moedigen vrij te nemen wanneer dat nodig is voor hun gezondheid, vermijd je stress en burn-out en voorkom je dat quiet quitting een trend wordt in jouw organisatie.