Werknemersbetrokkenheid
Het wereldwijde advies- en analyticsbureau Gallup publiceerde onlangs het State of the Global Workplace Report 2022. Voor dit onderzoek werden in elk van de meer dan 160 deelnemende landen over de hele wereld 1000 mensen ondervraagd. Wereldwijd geeft 21% van de beroepsbevolking aan betrokken te zijn bij het werk; een stijging van 1% ten opzichte van 2020 en 9% meer dan in 2009. 33% van de werknemers scoort hoog op het algemeen welzijn. Het bureau wijt de beperkte groei van de werknemersbetrokkenheid aan de pandemie. Corona heeft het algemeen welzijn van werknemers op veel vlakken geraakt. Het rapport maakt ook duidelijk dat de werknemersbetrokkenheid in de VS en Canada met 33% het hoogst is. Europa scoort met 14% het slechtst. Nederland, waar de werknemersbetrokkenheid eerlijk gezegd al jaren erg laag is, doet het met 10% nog minder goed.
Het is duidelijk dat de wereldwijde werknemersbetrokkenheid met 21% laag is. Maar hoe belangrijk is dat voor een werkgever? Wanneer de werknemersbetrokkenheid hoog is, is het eenvoudiger om talent binnen te houden, is de productiviteit hoger en krijg je goede ambassadeurs voor je bedrijf.
Er zijn ook financiële consequenties want volgens Gallup is een onderneming met betrokken medewerkers 21% meer winstgevend. Daarbij moet worden gezegd dat de taken van een werknemer moeten aansluiten bij de individuele behoeften en doelen, en dat het belangrijk is dat een werkgever de medewerker erkenning geeft wanneer deze net dat beetje meer doet.
Cultuur op de werkplek
Door de pandemie en de daarmee gepaard gaande opkomst van hybride en op afstand werken, is de cultuur op de werkplek fundamenteel veranderd. Er zijn zelfs mensen die zich afvragen hoe belangrijk een bedrijfscultuur eigenlijk is. Kan een bedrijf wel een cultuur hebben wanneer (een groot deel van) het personeel op afstand werkt? Volgens consultancyreus Deloitte zegt 94% van de topmanagers en 88% van de medewerkers dat de cultuur op de werkplek belangrijk is voor zakelijk succes. Maar wat is dat dan precies, cultuur op de werkplek? En wat maakt de ene werkcultuur efficiënter of beter dan de andere?
Er is geen standaardrecept voor de ideale bedrijfscultuur. Wat werkt voor Heineken, werkt misschien helemaal niet voor DSM, om maar een voorbeeld te geven. Waar het om gaat, is dat je als bedrijf je kernwaarden vaststelt en die vervolgens consistent en via verschillende kanalen uitdraagt en bevestigt. De werkplekcultuur is zo goed als de bijbehorende communicatie. Als de cultuur op de juiste manier wordt gecommuniceerd, voelen medewerkers zich prettiger bij een werkgever met een goede bedrijfscultuur met als gevolg dat hun werk dan ook bevredigender voelt. Dit is dus ook relevant voor het bovengenoemde hybride werken en werken op afstand – iets wat voor velen de norm is geworden.
Als een goede cultuur op de werkplek mede voortkomt uit goede communicatie, voelen medewerkers zich dus nog altijd verbonden met die goed communicerende werkgever – zelfs als ze op afstand werken. Volgens Built In, de online community van startups en techbedrijven, geeft 65% van de werknemers aan productiever te zijn wanneer ze thuiswerken. Werkgevers moeten dus goed nadenken over hybride- en op afstand werken als onderdeel van hun werkplekcultuur.
Dus wat weegt nu het zwaarst? Werknemersbetrokkenheid of de cultuur op de werkplek?
Kort gezegd: er is geen winnaar. De twee zijn ontegenzeggelijk met elkaar verbonden, en geen van beide functioneert zonder de ander. Een sterke cultuur op de werkplek bevordert de werknemersbetrokkenheid met efficiënte en goed verzorgde communicatie, maar werknemersbetrokkenheid is afhankelijk van arbeidsvreugde, erkenning, en de mogelijkheid om in teamverband en aan eigen initiatieven te kunnen werken.
Een belangrijke sleutel naar meer werknemersbetrokkenheid en een sterke cultuur op de werkplek, ligt in een digitaal HR-platform dat zowel middels desktops als met mobiele apparaten toegankelijk is. Met een geavanceerd HR-platform kan een werkgever de werkcultuur makkelijk en efficiënt communiceren – ongeacht waar het personeel is.
Ook voor wat betreft de werknemersbetrokkenheid maakt zo’n HR-platform efficiënte communicatie mogelijk. Zo kunnen werknemers in enquêtes vertellen over hun beleving. Wanneer de betrokkenheid laag is, kunnen leidinggevenden hierop reageren. Communicatie over bedrijfsevenementen, erkenning van prestaties (bijvoorbeeld via een bonusregeling) en total rewards (denk aan benefits zoals het lidmaatschap van een sportschool of korting op wellness-activiteiten), kan allemaal via een HR-platform plaatsvinden, om zo de werknemersbetrokkenheid te vergroten.
Nederlandse bedrijven hebben met die 10% van Gallup alle reden tot bezorgdheid, maar er is geen reden tot wanhoop. Het komt allemaal neer op heldere communicatie. Die moet van bovenaf naar beneden lopen en vice versa, om iedere personeelslid te bereiken – of die persoon nu op kantoor, hybride, op afstand of op een andere manier werkt. En dit bereik je het best met een investering in HR-tech.
Meer weten over werknemersbetrokkenheid en cultuur op de werkplek? Download hier het Benefits and Engagement Report: A European employer’s guide to employee experience.