De bouwsector schreeuwt om technologie om het werk eenvoudiger en flexibeler te maken, maar hoe wordt die ingezet?
Het antwoord op deze vraag is nog niet zo eenvoudig. De bouwsector kent tientallen verschillende rollen, verschillende contracten en verschillende arbeidstijden. Arbeidsvoorwaarden die goed zijn voor een kantoormedewerker, sluiten soms slecht aan op de behoeften van de werknemer op de bouwplaats. Daarbij moet die laatste ook onderweg inzicht kunnen hebben in de arbeidsvoorwaarden.
In een onderzoek uit 2015 zei 55% van de bouwarbeiders dat ze tijdens de zoektocht naar werk meer waarde hechten aan betaalbare arbeidsvoorwaarden dan aan het salaris. 72% zei “dat de mogelijkheid om de eigen arbeidsvoorwaarden te kiezen, zorgt voor meer trouw aan de werkgever.” Het Britse Sage bevestigt dit. Volgens het accountancy & finance-bedrijf moeten werkgevers belangrijke benefits op een concurrerende manier aanbieden, om impact op de werving en het behoud van talent te voorkomen.
De bouwsector heeft dus HR-technologie nodig waarmee dat talent kan worden aangetrokken en behouden, maar ook om die werknemers te prikkelen om zich maximaal in te zetten. Geen wonder dus, dat ook meer en meer bouwbedrijven vertrouwen op HR-technologie. Suzanne Nichol, CEO van Build UK, legt uit dat zij besefte “dat het bedrijf hulp van buitenaf nodig had om te zien hoe verschillende flexibele werkafspraken konden worden gerealiseerd”, en dat lange werkdagen een slechte invloed hadden op welzijn en geestelijke gezondheid. Zonder een genereus, flexibel pakket met benefits en total rewards gaan bouwbedrijven werknemers verliezen.
Je arbeidsvoorwaarden bij de hand
De complexe samenstelling van het personeel in de bouwsector vraagt om een eenvoudig te implementeren total rewards-platform dat voldoet aan de behoeften van de mensen op de bouwplaats en die op kantoor. In de afgelopen jaren is de technologie voor arbeidsvoorwaarden enorm veranderd. Voor elke medewerker in de bouw kan nu eenvoudig een benefitsplatform worden ingesteld. Door HR-processen te digitaliseren vermindert de administratie, terwijl het platform via de app ook onderweg met de mobiel toegankelijk is. Met de verschillende filters kan je e-mail, pushbericht of boodschap worden verzonden naar specifieke personen, groepen, afdelingen en zelf landen.
Nu zijn er misschien mensen in de bouwsector die sceptisch zijn over hoe een HR-platform in de praktijk zou werken, maar als er in andere delen van de bouw, bijvoorbeeld de architectuur, al digitale hulpmiddelen worden gebruikt, waarom dan niet in HR? Nelly Twumasi-Mensah geeft bij Faithful+Gould leiding aan zakelijke projecten en verandering. Zij legt uit: “Als digitale tools veel van je administratieve last voor hun rekening nemen, kun je op zoek gaan naar nieuwe manieren om iets te doen … je moet je werkwijze veranderen, anders haal je geen voordeel uit digitale hulpmiddelen.”
Dit komt overeen met hoe wij het zien. Onze bekroonde oplossing is echt mobiel en heeft een gebruiksvriendelijke communicatie-engine waarmee HR-werkers op meerdere punten eenvoudig contact kunnen opnemen met eindgebruikers. Zo kunnen onze klanten altijd persoonlijk communiceren met hun medewerkers. Het platform is bovendien zo ontworpen dat het makkelijk kan worden geïmplementeerd (minder gedoe voor de IT-afdeling!) en sneller kan worden uitgerold in allerlei complexe organisaties in meerdere landen.
Benify werkt met bedrijven met complexe personeelsbestanden
Benify is bekend met bedrijven met een complex personeelsbestand. We weten dat een grote variëteit aan arbeidscontracten eerder regel dan uitzondering is in bepaalde sectoren, waar parttimers, fulltimers, ZZP’ers en medewerkers met tijdelijke contracten schouder aan schouder werken. We begrijpen ook dat niet iedereen achter een bureau zit en dat werknemers altijd toegang moeten hebben, waar ze ook zijn.
Dat geldt ook voor zorginstelling Ambea. Dit bedrijf gebruikt Benify's platform voor benefits en total rewards voor onboarding en salarisadministratie, maar ook voor de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers. Filip Carlsson is projectmanager bij Ambea. Hij zegt: “Veel van onze medewerkers zitten niet dagelijks achter een computer en hebben geen e-mailadres of telefoon van het werk. We hebben dus andere communicatiekanalen nodig naast het intranet, omdat niet iedereen toegang heeft tot de content daar.” Carlsson legt verder uit dat het bedrijf werknemers kan bereiken via hun mobiele telefoons, waarbij gebruik wordt gemaakt van een platform dat ze al gebruiken om hun loonstrookje en arbeidsvoorwaarden te bekijken.
Nieuwsgierig naar hoe Benify bedrijven met complexe personeelsbestanden helpt? Lees meer over hoe Benify samenwerkt met Standard Bank en een oplossing biedt voor de HR-behoeften zodat werknemers altijd en overal op één plaats toegang hebben tot informatie over hun dienstverband.