Kantoren over de hele wereld en toch een groepsgevoel

2020-06-12
  • Met kantoren over de hele wereld is het creëren van eenheid een uitdaging.
  • Selecteer benefits die de waarden van jouw organisatie versterken.
  • Creëer eenheid door de waarden van jouw organisatie te versterken.
  • Help werknemers de kernwaarden van jouw organisatie begrijpen en uitdragen.
  •  

Er is niets belangrijker dan de gezondheid en het welzijn van jouw werknemers. Voor iedere organisatie is het daarom van groot belang om een cultuur te creëren waarin werknemers zich veilig voelen, gewaardeerd en geapprecieerd, en waarin zij voelen dat hun welzijn wordt gesteund.

Voor multinationals kan het creëren van dit groepsgevoel een uitdaging vormen. Het is namelijk geen makkelijke opgave om ervoor te zorgen dat de bedrijfscultuur op alle verschillende kantoren in de verschillende landen tot zijn recht komt.

Maar, er is een weg.

Wees consistent

Laten we om een voorbeeld te geven, kijken naar werknemersbenefits en hoe multinationals deze over verschillende landen kunnen organiseren.

Allereerst is het van belang dat de benefits die je jouw werknemers aanbiedt, gebaseerd zijn op de waarden van jouw organisatie. Wanneer je bijvoorbeeld stelt dat het voor het welzijn van je medewerkers net zo belangrijk is wat zij buiten hun werk doen, kun je besluiten om hen benefits aan te bieden die het welzijn op dat vlak steunen.

Om in een multinational een succesvolle beneftisstrategie te implementeren is een global-but-local aanpak vereist. Baseer bijvoorbeeld het overkoepelende thema van jouw benefits op dat waar jij organisatie breed waarde aan hecht (in dit geval dus het welzijn van je medewerkers) en kies dan de specifieke benefits per land op basis van de lokale wensen en behoeften. Zo creëer je consistentie in de benefitsstrategie, gebaseerd op de waarden van jouw organisatie.

Een consistent verhaal helpt om je werknemers op één lijn te krijgen over een centraal idee, ongeacht waar ze werken. Iets wat het groepsgevoel stimuleert.  

vrouw-blij-tablet-buiten

Die ene rode draad

Met meerdere kantoren in verschillende landen zijn jouw kernwaarden de enige constante en daarom spelen deze een integrale rol bij het vormgeven van jouw bedrijfscultuur. Grijp daarom iedere gelegenheid aan om deze kernwaarden te benadrukken.

Determine what behaviours and beliefs you value as a company and have everyone live true to them. These behaviours and beliefs should be so essential to your core, that you don’t even think of it as culture.
– Brittany Forsyth, VP of Human Relations, Shopify

Eenheid en groepsgevoel

Om een groepsgevoel te creëren is het van belang om ervoor te zorgen dat al jouw werknemers de kernwaarden van jouw organisatie begrijpen en uitdragen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je werknemers laten zien dat wat zij doen, ertoe doet. Help jouw werknemers ‘connect the dots’ en laat ze inzien dat het van belang is hoe zij zich gedragen.  

Zoals we al omschrijven in onze post 4 Tips for Creating a Culture Where Employees Thrive, zou het voor organisaties verstandig zijn om aandacht te besteden aan het helpen van hun werknemers met het begrijpen en naleven van de kernwaarden van de organisatie. Eén manier om dit te doen is om dit onderdeel te maken van het onboardingsproces. Tijdens de onboarding zouden werknemers manieren toegereikt moeten krijgen om de kernwaarden van de organisatie te begrijpen en deze eigen te maken.

Ongeacht op welk kantoor, ongeacht in welk land, werknemers die zichzelf kunnen identificeren met de waarden van de organisatie en zich onderdeel voelen van de groep waarin ze zich gewaardeerd, geapprecieerd en gesteund voelen, zijn sterken betrokken met de organisatie.

“Alone, we can do so little; together, we can do so much”
– Helen Keller

vrouw-tablet-blij


Wil je meer leren over het belang van de Employee Experience? Download ons e-book, The New Employee Experience: How to maximise and optimise every step of the employee journey. 

EMPLOYEE EXPERIENCE EBOOK

Abonneer je op onze blog