3 manieren waarop bedrijven technologie kunnen gebruiken om employee benefits te personaliseren

Laatst bijgewerkt: 2021-11-166 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Als consumenten willen we allemaal als individu gezien worden. Als zodanig verwachten we dat diensten en producten bij onze behoeften en interesses passen.

Uit een onderzoek door Cloud IQ blijkt dat 69% van de consumenten een geïndividualiseerde ervaring wil. In feite verwacht tweederde het. Toch biedt slechts 40% van de merken die aan.

 

Maar wat is het verschil tussen personalisatie en individualisering?

Zoals The Future of Commerce uitlegt, groepeert personalisatie gebruikers of consumenten in verschillende segmenten en levert communicatie, diensten of producten die bij het profiel van elke groep passen tijdens meerdere, gepersonaliseerde contactmomenten.

Bij individualisering gaat personalisatie nog verder. Individualisering gaat over het zien van elke persoon als een individu met unieke behoeften en voorkeuren die kunnen verschillen van die van anderen in het segment. Om dit soort ervaring te kunnen bieden, is het gebruik van consumentengegevens nodig. Dankzij de technologie van vandaag is individualisering mogelijk op niveaus waarvan vroeger alleen maar gedroomd werd.

ROI_2

 

Tegemoet komen aan de behoeften van werknemers

Niet alleen verwachten we individualisering in ons privé-leven, maar we verwachten het ook in ons werkleven. Zo moet bijvoorbeeld alle communicatie met werknemers geïndividualiseerd zijn met informatie die op de persoon betrekking heeft. Employee benefits, pensioenen en verzekeringen moeten allemaal geïndividualiseerd worden op basis van de unieke omstandigheden en mogelijkheden van de persoon in kwestie.

Maar hoewel ze het belang van individualisering kennen, schieten veel organisaties nog steeds tekort met verouderde benefit- en rewardprogramma's, die werken met een 'one-size-fits-all' benadering. In een recente enquête onder meer dan 58.000 werknemers in heel Europa werd de deelnemers gevraagd wat hen tevredener zou maken over hun employee benefits. 48% van de respondenten in Zweden, 40% in Frankrijk, 36% in het VK, 32% in Duitsland, 32% in Denemarken en 29% in Nederland zeggen dat ze meer individueel aangepaste benefits willen.

Uit Deloitte's Global Human Capital Trends rapport blijkt dat wanneer organisaties gevraagd werd wat de grootste barrière is bij het veranderen van hun beloningsstrategie, zei 23% dat dit te wijten was aan het niet begrijpen wat belangrijk is voor werknemers. Als er ooit een zaak was waarvoor werkgevers gegevens moeten gebruiken, dan is dit het. Mis onze post niet over hoe je gegevens en technologie kunt gebruiken om je werknemers beter te begrijpen en, daardoor, op hun behoeften in te spelen

 ETR_update_2

Hoe HR Tech Individualisering kan creëren

 Hieronder bekijken we drie manieren waarop technologie de individualisering en aanpassing van employee benefits kan ondersteunen:

 

1. Employee Benefits Platforms 

De administratie van benefits, en zeker de individualisering van benefits, zou tegenwoordig onmogelijk zijn zonder het bestaan van SaaS platforms. Tegenwoordig helpen employee benefits platforms bedrijven de administratie van benefits te verminderen, processen te automatiseren en te zorgen voor een betere gegevensgovernance en een beter beheer van de kosten van benefits en beloningen. Ze stellen bedrijven ook in staat hun aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden op elk individu af te stemmen.

Bij het inloggen op hun benefits platform wordt elke werknemer getrakteerd op een unieke gebruikerservaring, waarbij alles wat een werknemer ziet is aangepast op basis van zijn profiel. Zo kunnen personen hun loonstrookjes en totale beloning bekijken en berichten lezen die op hen gericht zijn, en zien voor welke benefits ze in aanmerking komen. Werknemers kunnen dan de benefits kiezen waar ze gebruik van willen maken en zich direct via het platform inschrijven.

 

2. Flexibel budget voor benefits of flexibele toelage voor benefits


Met behulp van een employee benefits platform kiezen veel werkgevers ervoor hun werknemers een flexibel budgt voor benefits of een flexibele toelage voor benefits te geven. Bij dit soort model krijgen de werknemers een vast bedrag van hun werkgever, dat ze kunnen gebruiken hoe ze willen, op basis van hun eigen behoeften en levensomstandigheden.

Het wereldwijde, wetenschappelijke biofarmaceutische bedrijf AstraZeneca investeerde in een platform voor employee benefits om zijn employee benefits te helpen beheren en personaliseren. Ulf Holmgren, Regional Benefits Lead bij AstraZeneca vertelt, "Via het platform kunnen de werknemers kiezen wat ze graag zouden willen. Ze kunnen bijvoorbeeld meer vakantiedagen kopen, het in hun pensioen investeren, of het geld opnemen bij hun volgende loonbetaling."

 

3. Flexibele arbeidsvoorwaardenregeling

Vergelijkbaar met het bovenstaande model, stelt een flexibele arbeidsvoorwaardenregeling de werknemers in staat uit een reeks door hun werkgever voorgeselecteerde benefits te kiezen om zo hun eigen arbeidsvoorwaardenpakket samen te stellen.

Sommige bedrijven kiezen ervoor hun werknemers de mogelijkheid te geven hun voorkeursleverancier te kiezen voor gezondheidszorg of kinderopvang, terwijl andere bedrijven hun werknemers zelf laten kiezen welke verzekering ze nodig hebben. Wat het ook mag zijn, de mogelijkheden worden aan het individu aangepast, opnieuw op basis van zijn of haar toelatingscriteria en omstandigheden.

 Werknemers kunnen gewoon inloggen op hun benefitsplatform en kiezen uit een reeks benefits die op hen afgestemd zijn op basis van hun mogelijkheden. Gebruikers kunnen zich dan met een paar muisklikken inschrijven voor nieuwe benefits.

 

De individualisering van de benefits is maar één element dat bijdraagt tot employee experience. Om meer te leren over employee experience en hoe technologie een vitale rol speelt, download je ons gratis e-book.

EMPLOYEE EXPERIENCE E-BOOK