Nadat begin 2020 de wereld die we allemaal kenden op zijn kop was gezet, benaderden de meesten van ons 2021 met een gevoel van optimisme en plannen om de zaken "weer op de rails" te zetten. Naarmate begin 2021 vorderde, ontstonden er echter nieuwe uitdagingen met nieuwe stammen van COVID-19, gevolgd door verdere sluitingen en beperkingen. Naarmate het jaar vorderde ging het evenwel beter met het uitrollen van vaccinaties, het einde van de lockdowns en het opheffen van veel beperkingen.
En nu naderen we 2022. Hoewel we hoge vaccinatiecijfers zien in de meest ontwikkelde landen van de wereld, het reizen voor het grootste deel hervat is, en veel bedrijven over de hele wereld hun deuren geopend hebben om werknemers weer op kantoor te verwelkomen, zijn de zaken nog steeds onzeker.
Vergis je niet - werk zoals we dat vroeger kenden is veranderd. Dus welke werktrends kunnen we verwachten te zien in 2022? Hieronder belichten wij de drie trends op het gebied van werk die je voor dit jaar moet kennen.
1. Prioriteit geven aan het welzijn van je belangrijkste bedrijfskapitaal
Als er één ding is dat we allemaal van de pandemie geleerd hebben, dan is het wel het belang van onze gezondheid en ons welzijn. Uit Deloitte's Global Human Capital Trends enquête blijkt dat bijna 80% van de respondenten het welzijn van werknemers belangrijk of zeer belangrijk vindt voor het succes van hun organisatie.
Voor organisaties is het tegenwoordig een must prioriteit te geven aan het welzijn van de werknemers. En zoals een artikel in Forbes deelt, is er geen groei zonder gezondheid.
Dus, hoe ondersteunen werkgevers precies het welzijn van hun werknemers? Zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zegt, is gezondheid niet alleen de afwezigheid van ziekte, maar ook een toestand van volledig lichamelijk, sociaal en mentaal welzijn. Nu veel van de beperkingen die we in 2020 en 2021 zagen opgeheven zijn, en werknemers weer naar kantoor komen, kunnen werkgevers fysieke en digitale ontmoetingen en evenementen organiseren om het fysieke, sociale en mentale welzijn van werknemers aan te pakken.
In 2022 zullen we zien dat organisaties overal hun gezondheids- en welzijnsstrategieën herzien om tegemoet te komen aan de behoeften van elk individu. Flexibel benefits, van counseling/therapie, sportschoollidmaatschap en voeding tot fietsvoordelen, yoga en programma's om te stoppen met roken, zijn op weg om werknemers in staat te stellen te kiezen uit een reeks door hun werkgever samengestelde benefits vóór belastingen, om zo hun eigen op welzijn gerichte pakket benefits samen te stellen.
2. Digitalisering, hybride werk en flexibiliteit zijn niet meer weg te denken
Inderdaad, zeg maar vaarwel tegen de 9-5.
2020 betekende het einde van de traditionele 9-5 kantoortijden die we eens kenden. Bij Benify bieden we onze werknemers nu een hybride werkmodel aan, dat hen in staat stelt zowel thuis als op kantoor te werken. Hoeveel dagen per week een werknemer thuis werkt versus op kantoor, is een beslissing die elke werknemer en zijn manager samen nemen.
In 2022 zullen we overal bedrijven zien die vele variaties van hybride werkmodellen en werksituaties op afstand verkennen. Geen twee situaties zullen hetzelfde zijn. Zowel werkgevers als werknemers zullen het juiste evenwicht moeten vinden dat werkt voor bedrijf en individu.
In ons onderzoek naar de toekomst van werk vroegen we Europeanen om de benefits waar ze nu toegang toe hebben te rangschikken in volgorde van belangrijkheid. Verlof en werktijden voerden de lijst aan in Zweden, Duitsland en Frankrijk, en stonden op de tweede plaats in het VK, en op de derde in respectievelijk Nederland en Denemarken.
In 2022 zullen organisaties die werknemers willen behouden en nieuw talent willen aantrekken meer flexibiliteit rond werktijden en werklocatie moeten bieden. Sterker nog, 73% van de werknemers in Frankrijk, 69% in Duitsland, 64% in Denemarken, 63% in Nederland, 57% in het VK, en 40% in Zweden verklaren dat flexibele werktijden uiterst belangrijk zijn bij de beslissing of ze naar een nieuwe baan solliciteren of bij hun huidige werkgever blijven.
Bovendien zullen we meer digitalisering in HR en werving zien, waaronder een groter gebruik van digitale onboarding tools. COVID-19 versnelde digitalisering, waardoor organisaties gedwongen worden opnieuw na te denken over hoe ze werken, communiceren en werven. Verwacht dat in 2022 meer processen en routines gedigitaliseerd zullen worden.
3. Benefits die de huidige tijd reflecteren
Met modellen voor remote en hybride werken zullen de voordelen voor werknemers die werkgevers aanbieden, moeten aansluiten bij de manier waarop werknemers vandaag leven en werken. In het verleden waren gesubsidieerde lunches voor werknemers en OV-kaarten misschien populair, maar hoe zit dat tegenwoordig?
"De secundaire arbeidsvoorwaarden die gisteren werkten, werken niet noodzakelijk ook vandaag. Het feit dat de pandemie ons allemaal geraakt heeft, zowel persoonlijk als professioneel, betekent dat we vandaag andere behoeften hebben dan vroeger," zegt Josefine Söderqvist, Chief HR Officer bij Benify. "Werknemers hebben steun nodig van hun werkgevers en de werkgevers moeten er op hun beurt voor zorgen dat de steun die ze hun werknemers geven inderdaad nuttig en ondersteunend is en de huidige situatie weerspiegelt."
Uit ons onderzoek blijkt dat minder dan 20% van de Europese werknemers het er sterk mee eens is dat de benefits die hun werkgever hun biedt, een goede afspiegeling zijn van de huidige situatie.
Nu de werkplek verdeeld is tussen kantoor en thuis, zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden die voor werknemers het belangrijkst worden geacht veranderd. In ons onderzoek zagen we dat 51% van de werknemers in Zweden en Denemarken, 46% in Nederland en 43% in het VK en Duitsland zeggen dat employee benefits die aangepast zijn aan thuiswerken in de toekomst het belangrijkst zullen zijn.
Met dit in gedachten zullen we zien dat meer werkgevers hun werknemers een benefitsbudget aanbieden dat gebruikt kan worden voor de aanschaf van apparatuur voor hun thuis-kantoor, of het nu een bureaustoel, een extra computermonitor, of andere ergonomische hulpmiddelen zijn om de productiviteit te ondersteunen en het comfort van thuiswerken te verbeteren. Bovendien zullen we een grotere verscheidenheid aan benefits zien die bedoeld zijn om het dagelijkse leven van de werknemers te helpen verbeteren, zoals thuisschoonmaak, boodschappenbezorging, en zelfs dagopvang voor huisdieren.
Om je voor te bereiden op een nieuwe morgen en meer bevindingen te zien uit ons grootste onderzoek tot nu toe, download je vandaag nog het The Future of Work Report!