Terwijl de wereld nog steeds te maken heeft met een pandemie van ongekende omvang, is er geen enkele organisatie die niet getroffen is.
Sommige industrieën kennen een flinke terugval, waarbij veel bedrijven gedwongen worden tot reductie van hun personeelsbestand, terwijl andere bedrijfstakken juist te maken hebben met een groeiende vraag. Voorbeelden daarvan zijn software-gaming bedrijven, bedrijven in de plantaardige voedingsindustrie, en leveranciers van fitnessbenodigdheden voor thuisgebruik. Terwijl medewerkers in de hotelbranche tot de zwaarst getroffenen behoren, is de vraag naar programmeurs, ontwikkelaars en andere IT-vaardigheden nog onverminderd groot, net als voor COVID-19.
Ongeacht de bedrijfstak of het beroep, en ongeacht of je bedrijf te maken heeft gehad met ontslagen of actief aan het werven is, als er één ding is dat deze huidige pandemie ons heeft laten zien, dan is het wel dat we er allemaal samen in zitten. We moeten elkaar ondersteunen. Als zodanig zullen organisaties die zich richten op het ondersteunen van de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers en die een hoog niveau van motivatie en engagement behouden, sterker worden door de pandemie.
Een van de beste manieren waarop bedrijven het welzijn van hun werknemers kunnen ondersteunen is door het bieden van de juiste arbeidsvoorwaarden. Echter, zoals we delen in ons laatste rapport, waarvoor ongeveer 5.000 deelnemers van 18 jaar en ouder in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden werden ondervraagd, niet alle arbeidsvoorwaarden voldoen.
Hieronder delen we vier redenen waarom werkgevers vandaag hun arbeidsvoorwaarden zouden moeten herzien:
1. Medewerkers hebben behoefte aan ondersteuning
Zoals McKinsey, in april 2020 meldde, daalde de gemiddelde levenstevredenheid in Europa naar het laagste niveau sinds 1980 als gevolg van COVID-19. Factoren zijn onder andere het verlies van inkomen, werkzekerheid en hoe mensen zich voelen over hun gezondheid en hun relaties - met meldingen van depressie en eenzaamheid die de vorige normen ruimschoots overtreffen.
Voor bijna iedereen geldt dat onze werkomstandigheden zijn veranderd. Het belang van werknemersgezondheid is dat echter niet. Voor werkgevers betekent dit dat ze werknemers ondersteunen met de tools die ze nodig hebben om productief en gezond te blijven in het licht van nieuwe uitdagingen.
Bekijk je huidige arbeidsvoorwaardenpakket om er zeker van te zijn dat je arbeidsvoorwaarden biedt die het werknemersgezondheid, zowel fysiek als mentaal, ondersteunen. Daarnaast is het noodzakelijk dat je benefits biedt waarvoor je je digitaal kunt inschrijven en die je digitaal kunt gebruiken. Met andere woorden, het gebruik van technologie om het de gezondheid van werknemers te ondersteunen is essentieel. Je arbeidsvoorwaardenpakket kan alles omvatten van online yoga en training, psychologische diensten zoals counseling, schoonmaken van het huis, benodigdheden voor werk op afstand zoals: monitoren, bureaustoelen bezorgingsdiensten voor lunch, en meer.
2. Bescherm je Employer Brand en je Consumer Brand
Positief of negatief, hoe bedrijven zich gedragen tijdens COVID-19 zal zeker invloed hebben op hun Employer Brand. De meest inspirerende bedrijfswaarden betekenen immers weinig als ze in uitdagende tijden niet worden uitgedragen.
Zoals we in ons nieuwe rapport, The Benefits & Engagement Report, delen, blijkt uit een Amerikaanse enquête dat 84% van de mensen zegt dat hun koopgedrag wordt beïnvloed door hun perceptie van hoe een bedrijf omgaat met het welzijn van haar werknemers tijdens de pandemie.
Hoewel er meldingen zijn van bedrijven die zich niet houden aan sociale afstandsrichtlijnen en zelfs eisen dat werknemers naar het werk komen ondanks het advies van gezondheidszorgambtenaren, zijn er vele anderen die het welzijn van werknemers op de voorgrond hebben geplaatst en daarmee hun Employer Brand hebben versterkt.
3. Om het "Survivor Syndrome" te bestrijden
Vanzelfsprekend is ontslag moeilijk voor de werknemer, maar zoals Wiley Wakeman van de Stockholm School of Economics deelt, is een van de schadelijkere effecten van ontslagen iets wat bekend staat als "Survivor Syndrome". Survivor Syndrome is het demotiverende effect dat kan optreden bij de overgebleven werknemers.
Zoals Wakeman zegt, "Survivor Syndrome leidt er meestal toe dat werknemers zich op het werk terugtrekken, waardoor de prestaties van de organisatie worden geschaad, en ironisch genoeg leidt dit ertoe dat survivors in de organisaties, die toch al proberen meer te doen met minder werknemers, verlaten".
Om dit te voorkomen is het belangrijk dat werkgevers hun werknemers benefits en ondersteuning bieden die de motivatie en de stemming goed houden.
4. Salarisverhogingen beperkt, maar mensen moeten nog steeds worden beloond
Hoewel het begrijpelijk is dat salarisverhogingen en bonussen waarschijnlijk schaars zijn, is het essentieel dat werkgevers hun werknemers nog steeds belonen. Het belonen van medewerkers voor hun harde werk getuigt niet alleen van waardering, maar helpt ook de positieve stemming te verhogen.
Zoals we in onze post, Hoe weet je welke benefits jouw werknemers willen? delen, eén manier om dit te doen is door te werken met een flexibel beloningsmodel. Een flexibel beloningsmodel stelt werknemers in staat om, uit een breed aanbod van benefits, de benefits te kiezen die op dat moment het beste bij hen passen.
Een andere optie is dat werkgevers een vooraf bepaald cadeaubedrag kiezen en vervolgens elke werknemer laten kiezen uit een scala aan cadeaus, die ze binnen hun benefits platform kunnen bestellen.
Wil je ontdekken welke arbeidsvoorwaarden op dit moment het belangrijkst zijn voor de werknemers? Download vandaag nog het Benefits and Engagement Report!