Eenvoudig gezegd: effectieve communicatie met werknemers verhoogt de productiviteit en de betrokkenheid. Anno 2021 is doeltreffende communicatie steeds belangrijker geworden, nu werken op afstand en grotere arbeidsflexibiliteit het nieuwe normaal zijn geworden.
Maar hoe bereik en communiceer je belangrijke informatie aan je hele personeelsbestand, zeker gezien de informatie-overload die we allemaal dagelijks ervaren? Relevantie en personalisatie zijn beide van wezenlijk belang, en dat geldt ook voor de mogelijkheid om snel en gemakkelijk informatie te ontvangen.
Communicatie is de laatste jaren met een ongelooflijke snelheid vooruitgegaan en ontwikkeld, iets waarover nagedacht moet worden als je met verschillende generaties op de werkplek communiceert.
De veteranen op de werkplek zullen zich ongetwijfeld nog faxapparaten herinneren, terwijl de jongste generaties zich een tijd zonder internet en sociale media onmogelijk zullen kunnen voorstellen.
Drie dingen om te overwegen bij het kiezen van communicatie tools voor het werk
Om ervoor te zorgen dat jouw communicatie al je medewerkers bereikt en betrekt, is het belangrijk om communicatiemiddelen te kiezen die:
1. Gerichte communicatie mogelijk maken
Informatie moet relevant en gepersonaliseerd zijn om op te vallen en de aandacht van de ontvanger te trekken. Eén manier om dit te doen is door gerichte communicatie. Gerichte communicatie, gefilterd op groeps- of individueel niveau, zorgt ervoor dat de ontvanger alleen informatie ontvangt die werkelijk relevant is voor hem of haar.
Met gerichte communicatie kun je bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep informeren over een nieuwe pensioenuitkering, iedereen in een bepaalde regio informeren over een plaatselijke aanbieding, of alle nieuwe werknemers verwelkomen met een persoonlijke groet.
2. Beschikbaar zijn op mobiele toestellen
Terwijl niet iedereen elke dag achter een computer zit te werken, heeft bijna iedereen wel de beschikking over een smartphone. Met een personeelsapp kunnen werkgevers pushmeldingen met tijdgevoelige informatie rechtstreeks naar de smartphones van hun werknemers sturen. Omdat een app overal en altijd beschikbaar is, kunnen werknemers informatie over hun dienstverband inzien waar en wanneer het hen uitkomt.
Neem bijvoorbeeld het toonaangevende bedrijf in bouwmaterialen en houtbenodigdheden, Bauking dat bijna 4.000 werknemers heeft, verspreid over ongeveer 130 vestigingen. Het bedrijf gebruikt een personeelsapp die verbonden is met zijn employee benefits platform met de naam BAUKING4you, waarmee ze met hun hele personeelsbestand kunnen communiceren. Zoals Marc-Oliver Windbacher, Divisional Manager of Human Resources Management vertelt, "BAUKING4you stelt ons in staat om alle medewerkers te bereiken, zelfs degenen die geen PC-werkplek hebben, zoals degenen die in het magazijn of de logistiek werken".
3. Vertrouwd voelen voor de werknemers
Door gebruik te maken van bestaande hulpmiddelen en platforms waarmee de werknemers al vertrouwd zijn, kunnen werkgevers sneller beginnen met het stroomlijnen van hun interne communicatie.
Benify's toonaangevende wereldwijde platform voor beloningen en arbeidsvoorwaarden wordt gebruikt door meer dan 1.500 bedrijven en 2 miljoen gebruikers wereldwijd. Omdat het platform al bekend is bij de werknemers, kunnen werkgevers de geïntegreerde communicatie-engine van het platform gebruiken om berichten te sturen op de welkomstpagina van het platform, die de werknemers te zien krijgen zodra ze zich inloggen op hun platform. Bovendien kunnen werkgevers met de Benify-app berichten sturen via e-mail of push-meldingen. en platform gebruiken dat werknemers al gebruiken is een slimme manier om ervoor te zorgen dat berichten zeker gelezen worden.
Wil je meer informatie over de communicatie-engine van Benify? Bekijk deze korte video voor een snel overzicht of geef ons de kans om je ons platform persoonlijk te tonen.
Download onze nieuwe whitepaper, An Employer’s Guide to Effective Communication en ontdek de beste manieren om met je werknemers te communiceren.