Zo zet je training in als een voorziening om mentale veerkracht te versterken

Laatst bijgewerkt: 2022-08-166 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

  • Er zijn maar weinig mensen die tijdens hun leven niet met een of ander trauma te maken krijgen. De meesten van ons weten dan ook, dat het niet altijd makkelijk is om daarmee om te gaan. Tijdens de Corona periode ging het misschien om een overleden vriend, of familielid. Maar het kan ook gaan om stress, of om een ander persoonlijk probleem. In elk geval is duidelijk dat ook in Nederland de coronacrisis op dit gebied veel schade heeft veroorzaakt.

Tientallen jaren geleden kregen werknemers te horen dat ze hun persoonlijke kwesties maar in hun eigen tijd moesten oplossen. Helaas was dat voor veel mensen eenvoudigweg niet mogelijk, wat vaak ernstige – soms zelfs dodelijke – gevolgen had. Geleidelijk aan kregen ondernemingen wereldwijd meer oog voor de problemen waarmee hun medewerkers worstelden. Veel organisaties zagen in dat ze zowel op als buiten het werk hulp nodig hadden.

Veerkracht – het vermogen om te herstellen van stress en tegenslag – is niet iets wat je ineens hebt. Veerkracht is iets dat je geleidelijk opbouwt. In een eerdere blog deelden we al 5 tips om je veerkracht te versterken. Maar er zijn ook andere dingen die je kunt doen om een traumatische gebeurtenis te verwerken:

  • Goede zelfverzorging Natuurlijk is een goede persoonlijke hygiëne belangrijk, maar hier hebben we het vooral over goed en gezond eten, goed slapen, op tijd pauzeren en zorgen dat je voldoende vrije tijd hebt om te besteden aan je hobby's en andere dingen die je zelf graag doet.
  • Hulp vragen Soms is het lastig om met een nare, onverwachte gebeurtenis om te gaan. Dat is vaak nog moeilijker als je zoiets nooit eerder hebt meegemaakt. Hulp vragen bij een ander, met name bij een leidinggevende, kan enorm helpen bij het verwerken van slecht nieuws. Als iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt, heeft die persoon vaak advies waar je wat aan hebt.
  • Sporten Medewerkers met een burn-out wordt vaak geadviseerd om te sporten. Dit is ook een goed idee voor mensen die kampen met andere problemen. In zo’n situatie is sporten op minstens twee manieren goed voor je. Ten eerste zorgen intensieve sport en oefeningen voor afleiding. Daarnaast maken ze je moe, zodat het waarschijnlijker is dat je ‘s nachts goed slaapt.
  • Ontspanning Misschien ligt het voor de hand – maar dat maakt ontspanning niet minder effectief! Gun jezelf wat lekkere me-time. Ga op zoek naar een spa of wellness-centrum waar je ontspannen kunt genieten. Misschien boek je een lekkere massage of een andere weldadige behandeling. Als dat te duur wordt of op korte termijn niet haalbaar is, kun je ook een plaatselijk zwembad bezoeken, vooral als daar een sauna of een jacuzzi is.
  • Balans Dit is wat lastiger, want hier gaat het om het behalen van een gezond evenwicht tussen werk en privé. Voor veel mensen betekent dit dat ze misschien enkele uren minder gaan werken, of buiten werktijd uren proberen te vinden voor hun hobbyprojecten. Dat laatste is vaak moeilijk, zeker als je de zorg voor een gezin hebt. Maar meer en meer werkgevers bieden flexibele werktijden of een andere oplossing. Informeer om te beginnen eens naar de mogelijkheden.

Attraktiva_förmåner_1

Hoe kun je als werkgever veerkrachttraining inzetten?

Het belang van het geestelijk welzijn van je medewerkers is nog nooit zo groot geweest. We krabbelen net overeind van de coronapandemie, de inflatie bereikt ongekende hoogten en de Russische aanval op Oekraïne jaagt de prijzen van onze boodschappen en voorzieningen omhoog. Volgens Gallups State of the Global Workplace Report 2022 heeft de “stress onder de beroepsbevolking alweer een nieuw hoogtepunt bereikt”, waarbij 44% van de werknemers veel stress ervaart van de voorgaande werkdag.

5_steps_2

Hoe kunnen werkgevers hierbij helpen?

De eenvoudigste en meest efficiënte manier om voor je medewerkers te zorgen, is door HR-technologie in te zetten, bijvoorbeeld een digitaal HR-platform dat toegankelijk is vanaf de computer en mobiele telefoon. Daarmee kunnen werknemers hun arbeidsvoorwaarden raadplegen en een ontspannende behandeling boeken, deelnemen aan door het bedrijf georganiseerde activiteiten (bijvoorbeeld een duurloop of stappen-challenge), een afspraak maken met een psycholoog of contact opnemen met een collega voor hulp.

Een hedendaags HR-platform is de makkelijkste manier om deze en andere benefits aan te bieden, ook ter ondersteuning van het geestelijk welzijn – bijvoorbeeld in de vorm van een veerkrachttraining. Zo’n veerkrachttraining kan de vorm hebben van door de werkgever georganiseerde activiteiten. Bedrijven kunnen het platform ook gebruiken om voorlichtingsfilmpjes over het thema te verspreiden, waarin werknemers leren hoe ze hun veerkracht kunnen versterken. Denk bijvoorbeeld aan werken aan een beter begrip van jezelf, aan het controleren van emoties, herkennen van zelfinzichten, manieren waarop je je doelen (professioneel of persoonlijk) kunt bereiken, inzicht krijgen in sterke en zwakke punten en ontwikkelen van gevoel van eigenwaarde.

Werkgevers die dit soort mogelijkheden bieden aan hun medewerkers, merken dat hun medewerkers beter werken en productiever zijn. Over het algemeen leidt dit tot een prettigere werkomgeving. Werknemers blijven graag ook langer bij een werkgever wanneer ze weten dat deze hen, wanneer het erop aankomt, zal ondersteunen.

Als één ding duidelijk is geworden in de laatste jaren, is dat we geen flauw idee hebben wat de toekomst voor ons in petto heeft. Het minste dat je als werkgever kunt doen, is zorgen voor een fatsoenlijk vangnet.


Lees hier onze vorige blog voor meer informatie over het versterken van de geestelijke gezondheid op de werkvloer met betere arbeidsvoorwaarden.