De eerste indruk doet ertoe: Waarom Onboarding zo belangrijk is

20.09.30

In de huidige War for Talent is elke organisatie zich bewust van het belang van een aantrekkelijk employer brand. We kunnen allemaal wel bedrijven noemen waar mensen deel van willen uitmaken, en die kandidaten aantrekken als een magneet.

Als een organisatie eenmaal talenten heeft aangetrokken, is het, om de kracht van hun employer brand te behouden, natuurlijk belangrijk dat de employee experience aan de verwachtingen die in de vacature zijn gewekt voldoet, of voldoet aan de online beoordelingen van het bedrijf.

Voor werkgevers is er geen grotere kans om een positieve indruk te maken op nieuwe medewerkers dan tijdens het onboarding process.

onboarding

Wat is Onboarding?

Onboarding is een gestructureerde manier om nieuwe werknemers te introduceren. Het onboarding process omvat alles van het invullen van documenten en het bestellen van apparatuur zoals je laptop of smartphone, tot het vertrouwd raken met de bedrijfswaarden en het leren kennen van je team.

Kortom, het doel van onboarding is dat nieuwkomers zich welkom voelen en zich snel en soepel in hun nieuwe rol kunnen ontplooien.

Digitale onboarding

Vandaag de dag gebruiken veel organisaties, grotendeels als gevolg van de versnelling van de digitalisering door COVID-19 en de behoefte van jonge werknemers om dezelfde technologie op het werk te hebben als ze in hun privéleven gebruiken, digitale hulpmiddelen als onderdeel van het onboarding process.

Benify heeft onlangs samen met YouGov een anonieme online enquête uitgevoerd onder ongeveer 5.000 deelnemers van 18 jaar en ouder in heel Europa. De resultaten, die je kunt vinden in het Benefits and Engagement Report laten zien dat werknemers die digitaal onboard worden, eerder zullen zeggen dat hun werkgever aan hun verwachtingen voldoet, dan degenen die zonder digitale tools onboarded zijn.

Uit ons onderzoek blijkt zelfs dat 81% van de werknemers die digitaal onboarded waren met behulp van een digitale tool zoals een employee benefits-platform, zegt dat hun werkgever aan hun verwachtingen voldoet. Sterker nog, 71% van de werknemers die onboarded zijn met digitale tools zegt dat ze tevreden waren met hun introductie.

Ondanks deze bevindingen zegt Kate Goodwin, Head of Client Relations International bij Benify, dat maar weinig werkgevers goed gebruik maken van de digitale onboarding tools die ze tot hun beschikking hebben:

 “Digitale onboarding wordt niet genoeg ingezet, naar mijn mening. Voor veel medewerkers betekent onboarding het ontvangen van papieren via de post - 'Deze papieren moet je lezen en invullen'. Er is een verschuiving geweest naar digitaal onboarding, maar het is niet zo ver ontwikkeld als het zou kunnen zijn. Werkgevers kunnen nog veel meer doen, en een arbeidsvoorwaardenplatform is een geweldige manier om werknemers digitaal te onboarden, zeker nu in de huidige situatie.

Met andere woorden, werkgevers die het meeste uit digitale tools halen om nieuwe medewerkers te onboarden hebben een onmiskenbaar voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Hoe virtueel onboarding werkt

In een van onze eerdere posts deelde Hannah Steele, Manager of Talent Acquisition bij Benify, dat het gebruik van digitale tools om nieuwe werknemers te verwelkomen extreem nuttig is onder normale omstandigheden, maar nog veel sterker met zoveel personeel dat thuiswerkt.

Werkgevers kunnen met de digitale tools die tegenwoordig beschikbaar zijn, nieuwe werknemers in staat stellen om meer over het bedrijf te leren en specifieke taken nog voor hun eerste dag uit te voeren. Hannah Steele legt uit dat, als onderdeel van het digitale onboarding process, nieuwe medewerkers kunnen inloggen op hun medewerkersplatform en toegang hebben tot e-learning tools en checklists kunnen zien van dingen die ze de eerste paar dagen moeten doen.

Omdat de sociale aspecten van het werk cruciaal zijn voor het welzijn van de medewerkers, kunnen digitale platforms ook worden gebruikt voor 'Meet n' Greet'-sessies waarbij nieuwe medewerkers digitaal kennis kunnen maken met hun nieuwe collega's en collega's in andere delen van de organisatie.

Digitale onboardingstools geven HR-professionals de mogelijkheid om nieuwe medewerkers te voorzien van een gestandaardiseerd, gestructureerd, onboarding process waarbij elke medewerker dezelfde hoogwaardige introductie krijgt die nodig is om zich onderdeel van de organisatie te voelen.

Om meer resultaten van ons nieuwste onderzoek te lezen, en te ontdekken wat de huidige werknemers willen en verwachten van hun werkgevers, download het Benefits & Engagement Report vandaag nog!

Abonneer je op onze blog