Nu vanwege de COVID-19 uitbraak een hoop werknemers al voor een langere tijd vanuit huis werken, staan HR leiders voor unieke uitdagingen. Hoe pas je de manier van werken zodanig aan dat je, in een situatie als deze, de ‘business als usual’ zo goed mogelijk door kunt zetten?
Gelukkig is er voor HR leiders een breed scala aan digitale tools die kunnen helpen. Onder andere bij de onboarding van nieuwe talenten, de communicatie met werknemers, het contact met collega's en toegang tot werknemersbenefits.
Digitale Onboarding
Normaalgesproken zou het op afstand aannemen en inwerken van nieuwe werknemers een hoop uitdagingen met zich meebrengen. Vandaag de dag maakt technologie dit gelukkig een stuk makkelijker. HR professionals kunnen nu met digitale middelen hun werknemers welkom heten op afstand.
Als onderdeel van de onboarding kunnen werknemers bijvoorbeeld gebruiken maken van e-learning tools en deelnemen aan online teammeetings.
Effectieve Communicatie
HR technologie heeft ook communicatie een stuk effectiever gemaakt. Want hoe bereik je al jouw medewerkers en zorg je ervoor dat belangrijke updates overkomen, in de informatie overload die we vandaag de dag ervaren? Relevantie en personalisatie zijn hierin beiden key, maar ook de mogelijkheid om informatie snel en makkelijk te ontvangen.
Het belangrijkste is dat je de juiste communicatietool kiest, die je de mogelijkheid geeft om de juiste berichten naar de juiste groepen via het juiste kanaal te kunnen verzenden.
In contact blijven met collega’s
Niet alleen de berichten die jij naar jouw werknemers stuurt zijn belangrijk, de communicatie tussen collega’s is net zo goed van groot belang. Een mooi voorbeeld van een organisatie die de communicatie tussen collega’s support is de Duitse fietsproducent Derby Cycle.
De organisatie gebruikt de communicatietool in hun Benify platform als het primaire communicatiekanaal om belangrijke updates te creëren en te verzenden via push notificaties, e-mail en in-portal berichten.
Een betere toegang tot werknemersbenefits
In tijden van onzekerheid is het belangrijker dan ooit dat werknemers zich gesteund voelen door hun werkgever. Een van de beste manieren waarop werkgevers hun steun kunnen laten zien is via hun benefitsaanbod. Een veelvoorkomend probleem daarbij is helaas dat er vaak maar weinig gebruik wordt gemaakt van de aangeboden benefits. In de meeste gevallen komt dit niet door de benefits zelf maar doordat werknemers zich niet bewust zijn van het feit dat de benefits bestaan. Wederom is effectieve communicatie hierbij essentieel.
Een andere veel voorkomende reden die verklaart waarom benefits weinig worden gebruikt, is de vaak ingewikkelde en omslachtige manier waarop je als werknemer gebruik kúnt maken van de benefits.
Vaak hebben werknemers hulp nodig van HR om handmatig gebruik te kunnen maken van nieuwe benefits. Hoe groter de self-service is, hoe groter de participatie. Vooral in een tijd waarin de meeste werknemers vanuit huis werken, wanneer jouw werknemers in winkels, fabrieken werken of wanneer ze veel op pad zijn. Lees hier meer over in onze blog 4 Ways to Increase Benefits Participation Through Online Benefits.
Bekijk onze webinar!
Wil je meer leren over hoe digitale HR tools kunnen helpen bij het aangaan van de huidige uitdagingen? In onze opgenomen webinar, How to Manage Benefits and Rewards in Times of Crisis, vertelt Chris Wakely, Executive Vice President-Global Enterprise bij Benify, alles over het vergroten van het benefitsgebruik via online registratie en laten zien hoe vooruitstrevende werkgevers tijdens de pandemie omgaan met benefits en betrokkenheid.
Of download onze whitepaper An Employer’s Guide to Effective Communication om meer te weten te komen over waarom effectieve communicatie zo belangrijk is .