Hoe je je medewerkers kunt helpen om de lange-termijn effecten van COVID-19 op de geestelijke gezondheid te beheren

Laatst bijgewerkt: 2020-12-185 minuten leestijd

Abonneer je op onze blog

Nu de toekomst op lange en korte termijn nog onduidelijk is, weten we wel dat de coronaviruspandemie niet van de ene op de andere dag zal verdwijnen. Sterker nog, we weten niet wanneer het normale leven zal terugkeren of hoe dat eruit zal zien.

Henrik Haaland Jahren van het digitale gezondheidsplatform Braive vertelt: "De uitdaging is nu dat we met een hoge mate van onzekerheid moeten leven, wat betekent dat er een risico is dat de stress zich in de loop van de tijd opstapelt." Zoals we in een ander recent artikel deelden, hangt het effect, en in welke mate, van de pandemie op een individu grotendeels af van iemands weerbaarheid.

Weerbaarheid is cruciaal voor onze gezondheid op de lange termijn en daarom is het van vitaal belang dat we ons mentaal voorbereiden op het lopen van een marathon, niet op een sprint. Voor ons als individuen betekent dit dat we voor onszelf moeten zorgen. Voor werkgevers betekent dit dat je de mentale gezondheid van je werknemers moet ondersteunen.

 

We zijn meer verbonden dan we denken

In de huidige situatie zijn veel mensen geïsoleerd geraakt, losgekoppeld van hun dagelijkse routines en hun normale sociale omstandigheden. Mensen zijn sociale wezens en voor velen bood de werkplek een belangrijk sociaal aspect. Nu veel werknemers vanuit huis werken en werkplekken worden beperkt door het aantal toegestane personen, is het belangrijk dat we andere manieren vinden om te socialiseren.

Gelukkig kunnen werkgevers vandaag de dag, met de snelle ontwikkelingen in technologie in de afgelopen jaren, gebruik maken van de vele digitale tools en diensten die beschikbaar zijn om werknemers te voorzien van sociale mogelijkheden en de sociale interactie die ze nodig hebben. Van chat- en berichtendiensten en digitale meetingplatforms tot e-mails en pushmeldingen, we zijn altijd verbonden.

Het is belangrijk dat werkgevers digitale tools gebruiken om teamvergaderingen te organiseren en digitale hangplekken te creëren voor koffiepauzes of afterwork drinks. Lees voor meer ideeën onze post over manieren om sociale kansen te creëren in een tijd van sociaal afstand houden.

 hallbara-medarbetare

Digitaal toegang krijgen tot ondersteuning

Naast het scala aan communicatiemiddelen heeft de technologie werknemers ook in staat gesteld om toegang te krijgen tot hun arbeidsvoorwaarden. Daardoor krijgen ze ondersteuning als nooit tevoren, dankzij de employee benefit-platforms en de apps voor werknemers.

Helaas aarzelen veel medewerkers nog steeds om hun managers of HR te vertellen dat ze hulp nodig hebben. Daarom is het essentieel dat werkgevers hun huidige secundaire arbeidsvoorwaarden bekijken om er zeker van te zijn dat hun arbeidsvoorwaarden ook benefits bevatten die de huidige situatie weerspiegelen en de mentale gezondheid van de werknemers ondersteunen. Zorg ervoor dat je onze post, 4 Redenen om in crisistijd je arbeidsvoorwaarden te herzien leest voor tips.

Tegenwoordig kunnen werkgevers hun werknemers een scala aan diensten op het gebied van mentale gezondheid aanbieden, waar ze zich dan via hun employee benefits-platform voor kunnen inschrijven. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld diensten als digitale counseling, mindfulness- en meditatieprogramma's, slaaphulp-apps, gesprekstherapie of online CBT willen opnemen.

Oefening baart kunst

Door stress en zorgen gaat onze mentale gezondheid natuurlijk achteruit in de loop van de tijd. Daarom, zoals Henrik Haaland Jahren van Braive uitlegt, "Is het belangrijk voor mensen om methoden te hebben waar ze hun hele leven mee kunnen blijven werken om een goede mentale gezondheid te ontwikkelen en te behouden."

Op dezelfde manier waarop het onwaarschijnlijk is dat "af en toe" lichaamsbeweging noemenswaardig verschil maakt voor je lichamelijke gezondheid, moeten we regelmatige gewoontes en oefeningen vaststellen en handhaven om onze mentale gezondheid te ondersteunen. Nogmaals, COVID-19 is geen sprint maar een marathon.kille_laptop

Er zijn veel manieren waarop medewerkers positieve, regelmatige mentale gezondheidsgewoontes in hun leven kunnen introduceren. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld het meest nuttig om nieuwe slaaproutines te ontwikkelen, anderen vinden het nuttig om te mediteren of mindfulness ademhalingsoefeningen te doen, terwijl weer anderen het meeste profijt hebben van één keer per week online met een therapeut spreken. Het belangrijkste is dat medewerkers weten dat er een scala aan mentale gezondheidsdiensten voor hen beschikbaar is, en dat ze daar digitaal toegang toe hebben en er gebruik van kunnen maken.

Benify heeft onlangs meer dan 5000 werknemers uit verschillende industrieën en leeftijdsgroepen in heel Europa ondervraagd om uit te vinden welke arbeidsvoorwaarden voor hen het belangrijkst zijn, voor welke arbeidsvoorwaarden ze zouden overwegen om van werkgever te veranderen en welk effect HR-techplatforms hebben op de employee experience. Om de resultaten te zien en hulp te krijgen met je arbeidsvoorwaardenstrategie, download het Benefits and Engagement Report.

 

HET BENEFITS & ENGAGEMENT REPORT